Nobelin testamentti

GENRE ENSI-ILTA 09.03.2012 TÄHDET

Alfred Nobel (1833–1896) tunnetaan dynamiitin keksijänä sekä nimeään kantavasta palkinnosta tieteen ja rauhan saroilla. Palkintojenjaon yhteydessä järjestetään Tukholman kaupungintalolla vuosittain näyttävä gaalajuhla, jota seurataan innokkaasti meikäläisten Linnanjuhlien tapaan.

Iltapäivälehden rikostoimittaja Annika Bengtzon on raportoimassa juhlia, kun naispuolinen salamurhaaja ampuu israelilaista tutkijaa haavoittaen tätä. Tutkijan kanssa tanssinut Nobel-säätiön puheenjohtaja Caroline von Behring kuolee saamiinsa vammoihin. Syyttävät sormet osoittavat kohti islamisteja, mutta Bengtzonin tutkimukset alkavat näyttää aivan toiseen suuntaan ja uhriin.

Koska Bengtzon on murhan todistaja, poliisi asettaa hänet kirjoituskieltoon. Hänet siirretään lehden viihdetoimitukseen, mutta se ei estä häntä penkomasta totuutta, joka mutkistuu mutkistumistaan. Salamurhan iskun kohde ei ehkä olekaan osuman saanut tutkija, vaan surmansa saanut säätiön hallituksen puheenjohtaja, ja Bengtzonin kiinnostus Nobel-säätiötä kohtaan kasvaa.

Nobelin testamentti perustuu suositun ruotsalaisen jännityskirjailija Liza Marklundin romaaniin. Hänen kirjojaan on filmatisoitu aiemminkin, jolloin Annika Bengtzonin roolia on esittänyt Helena Bergström (Paratiisi, Uutispommi). Nyt tiukan rikostoimittajan saappaisiin astuu uusi nimi, Malin Crépin, jonka on tarkoitus esittää Bengtzonia vielä seuraavissa viidessä Marklund-filmatisoinnissa.

Crépin suoriutuu roolistaan hyvin vaikka onkin ehkä hieman yksi-ilmeinen. Tosin perhettään laiminlyövän urakeskeisen toimittajan rooli ei juuri monia tasoja tarjoakaan.

Ohjaus on uskottu tanskalaisen Peter Flinthin käsiin. Hänet tunnetaan kahdesta takavuosien historiallisesta Arn-suurelokuvista. Flinth onkin ohjaajana taitava kuten Pohjoismaissa usein ollaankin. Hän osaa kasvattaa jännitystä juuri sopivin annoksin ja pitää tarinan kasassa. Elokuvan puolitoistatuntinen kestokin on juuri passeli, eikä harhapoluille lähdetä vaeltelemaan. Tarina sinänsä ei ole juonenkäänteiltään erityisen omaperäinen, mistä syystä se jää hyvälle viihde-elokuvan tasolle.



Filmtrailer.com