Nuotin vierestä

30.12.2015 13:20
MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA 01.01.2016

Kukapa ei olisi jossain vaiheessa lapsuuttaan tai nuoruuttaan hävennyt vanhempiaan ystäviensä edessä. Arton estottoman positiiviset vanhemmat, varsinkin hänen isänsä, onnistuvat eräillä syntymäpäivillä nolaamaan poikansa tämän kutsuvieraiden silmissä. Sillä on kauaskantoiset seuraukset, sillä vieraat muodostavat aikuisikään jatkuvan koulukiusaajajengin, joka roikottaa Artoa (Riku Nieminen) liepeillään tämän itsetuntoa jatkuvasti nitistäen.

Kohtalokkaat synttärit tuntuvat muutenkin määrittävän Arton koko loppuelämän, sillä hän tukahduttaa oman luovuutensa ja minuutensa siinä määrin, että vaimoksi siunaantunut riivinrauta (Pihla Viitala) sanelee hänelle missä ja milloin mennään.

Kuin Arton kiusaksi hänen äitinsä (Leena Uotila) ei isän kuollessa suostu kiltisti luovuttamaan vanhempien omaisuutta pojan perheelle – eli vaimolle – ja hautautumaan sitten johonkin hoitokotiin. Päin vastoin, äiti tempaisee ja ilmoittaa lähtevänsä karaoken SM-kisoihin. Koska se ei olisi pelkästään noloa vaan myös kohtalokasta Arton uralle, poika lupaa lähteä mukaan tarkoituksenaan sabotoida homma alkuunsa. Irtautuminen kuluneista kuvioista kuitenkin vapauttaa Artossa jotain uutta ja ihmeellistä.

Nuotin vierestä on samanlaista höttöä kuin alkuvuoden Luokkakokous-hitti. Mutta vaikka senkin ytimessä on itsensä nolaaminen, Nuotin vierestä onnistuu käsittelemään aihetta positiivisuuden kautta henkisen ja fyysisen satuttamisen sekä mukarankkuuden sijaan. Jos farssi on oleellinen osa suomalaista elokuvaa, se voisi edes olla tämän kaltaista nössöilyä. Valitettavasti siitä ei saa revittyä pikkutuhmuuksille hihittelyä, joten menestys tuskin nousee Luokkakokouksen tasolle.

Tai ehkä Nuotin vierestä on metaelokuva, jossa ylilyödyt karikatyyrihahmot, keinotekoiset käänteet, käsi-naama-reaktioita aiheuttavat fantasiaelementit ja nolot esiintymiset ovatkin hahmoja ja katsojaa yhdistävä kiirastuli.

 

Nuotin vierestä -elokuvan traileri

Lisää luettavaa