Phoenix

/ GENRE ENSI-ILTA 14.08.2015 TÄHDET

Saksalaisohjaaja Christian Petzold edellinen elokuva oli vuoden 2012 kiitelty ja palkittu Barbara, joka kertoi jaetun Saksan ajan ihmiskohtalon 1980-luvulta. Uutuudessaan hän katsoo maansa historiaan vielä kauemmas ja tutkii sitä jälleen yksittäisen naisen ja hänen potentiaalisesti epäluotettavan lähipiirinsä tarinan kautta.

Toinen maailmansota on päättynyt, ja keskitysleiriltä pelastunut Nelly Lenz palaa raunioituneeseen kotikaupunkiinsa häntä parhaansa mukaan tukevan Lene Winterin kanssa. Vakavasti vahingoittuneen Nellyn kasvoja on jouduttu kursimaan kasaan, mutta nainen ei näe selviytymistä ja hieman muuttunutta ulkomuotoaan mahdollisuutena uuteen elämään. Hän itse asiassa kääntää kummallekin selkänsä ja sukeltaa etsimään vanhaa elämäänsä.

Tärkeässä osassa paluussa menneeseen on Nellyn palvoma aviomies Johnny, mutta kun tämä löytyy, sodanjälkeisessä todellisuudessa pyristelevä mies näkee Nellyssä hieman vaimoaan muistuttavan naisen, jonka avulla voisi juonitella itselleen leirillä mitä ilmeisimmin kuolleen puolisonsa ominaisuuden.

Nelly antautuu Johnnyn koulittavaksi vielä elossa olevien tuttavien ja sukulaisten ja sitä kautta viranomaisten tapaamista varten. Opiskellessaan omaa menneisyyttään hän saa myös uutta kuvaa totuudesta leirille joutumisensa syistä.

Phoenixin lähtökohta on siis mitä kiehtovin, ja se alkaa mielenkiintoisesti ajankohdasta, johon muut toisesta maailmansodasta ja juutalaisvainoista kertovat elokuvat yleensä päättyvät. Toivon, syyllisyyden ja luottamuksen teemat ovat mitä toimivimmat. Siksi onkin harmi, että mitä pitemmälle elokuva ehtii, sitä enemmän sen jännitteet tuntuvat haihtuvan ilmaan.

Iso ongelma on keskushahmo, jota myös Barbarassa pääosaa esittänyt Nina Hoss näyttelee sinänsä mallikkaasti. Koko elokuva tuntuu Nellyn kehitystarinan kannalta alustukselta, ja vaikka koko elokuva puutteellisenakin on erittäin kiinnostava, Nelly herää henkiin vasta loppukohtauksessa. Se lienee myös tekijöiden tarkoitus ja sinänsä loogista, mutta ei se kovin palkitsevaa katsottavaa ole koko illan elokuvan mittaisen pyristelyn seuraamisen jälkeen. Petzold antaa myös hyvin vähän tilaa muille tärkeille henkilöille Nellyn ympärillä Johnnyn ja ennen kaikkea mainion Nina Kunzendorfin Lenen jäädessä lopullisesti hahmottelematta.


Aiheeseen liittyvät elokuvat