Piiat

6.10.2011 12:30
MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA 7. lokakuuta

Orjuus päättyi Yhdysvalloissa virallisesti vuonna 1865. Sata vuotta myöhemmin mustien orjien jälkeläisten asema ei pahemmin ollut parantunut varsinkaan USA:n vanhoillisemmissa etelävaltioissa. Virallisesti he olivat valkoisten kotitalouksien palkallista apuväkeä, mutta käytännössä heidät oli karsinoitu alistetuksi ihmisryhmäksi, joka joutui harkitsemaan kannattiko isäntiä ja emäntiä edustavia valkoisia edes katsoa silmiin ilman, että siitä saattoi joutua hankaluuksiin – tai jopa menettää henkensä.

Piiat sijoittuu Mississippin Jacksoniin 1960-luvun alkupuolella, kun rotujen välisen tasa-arvon puolesta kampanjoivien kansalaisoikeusprotestien aallot alkavat lyödä valkoisen idyllinkin laitojen yli. Muutoksen tuulet puhaltavat lähinnä taustalla, ja elokuva keskittyy enemmän herkulliseen henkilödraamaan kuin Yhdysvaltain lähihistorian dokumentointiin.

Valkoinen ylempi keskiluokka sekä heidän lapsiaan hoitava ja kotiaan huoltava musta palvelusväki elävät kiikkerässä tasapainossa, jossa kumpikaan osapuoli ei työnnä nenäänsä toisen puolelle. Status quo heilahtaa, kun Emma Stonen esittämä reipas Skeeter-neitokainen palaa opintojen jälkeen kotikaupunkiinsa. Hän saa pestin paikallisen sanomalehden talousvinkkipalstan toimittajana. Ironisesti valkoinen väki on täysin tietämätöntä käytännön taloudenhoidosta, joten Skeeter kysyy luvan käyttää ystävättärensä palvelijattaren tietämystä hyväkseen.

Järjestely ei tunnu mukavalta nirppanokkaisista emännistä eikä Aibileenista, joka muiden aikakauden mustien tapaan on oppinut, ettei valkoisten läsnäollessa kannata liikaa kiinnittää huomiota itseensä. Kotikaupunkinsa henkisesti ahtaista ympyröistä irtautunut Skeeter ei anna periksi, ja turhauduttuaan ystävättäriensä rasismiin päättää kirjoittaa kirjan siitä, miltä muiden ihmisten lasten hoitaminen omiensa kustannuksella tuntuu palvelusväestä.

Herkullisempaa henkilögalleriaa ei vähään aikaan ole nähty. Elokuvan sydän on Viola Davisin esittämä Aibileen, joka vuodattaa rakkauttaan muiden lapsille yksi toisensa jälkeen näiden lopulta kasvaessa vanhempiensa klooneiksi. Hänen koominen vastapainonsa on kohtauksen kuin kohtauksen varastava temperamenttinen Minny (Octavia Spencer), joka uskaltaa sanoa työnantajilleen vastaan. Aidan vastakkaisella puolella ovat reipas Skeeter ja Bryce Dallas Howardin hahmottelema viheliäinen Hilly, joka kätkee rasistisen rautanyrkkinsä muka hyvää tarkoittavaan silkkihansikkaaseen.

Piiat-elokuvan heikkous onkin, että se trivialisoi kansalaisoikeustilanteen kehittymisen henkilötasolle vietyyn hyvä ihminen vastaan paha ihminen -kissanhännänvetoon. Katsojan täytyy olla perehtynyt aikakauden tilanteeseen, jotta taustalta kaikuvien tositapahtumien merkityksen ymmärtäisi täysin. Myös Skeeterin hahmo tuntuu pinnalliselta, kun hän ei tunnu ymmärtävän, millaiseen vaaraan hänen toimintansa asettaa hänen empatiansa kohteet ja loppujen lopuksi vieläpä hyvin itsekkäistä syistä.

Jouni Vikman

Piiat – Traileri


Filmtrailer.com

Lisää luettavaa