Ready Or Not

GENRE , ENSI-ILTA 23.08.2019 TÄHDET

Muutamasta tehoa vähentävästä kauneusvirheestä kärsivä verilöyly on virkistävän raikas ja toimiva yhdistelmä kauhua ja komediaa.

Perheet ja suvut tuovat omat paineensa hääjuhliin, mutta harvemmin siinä mittakaavassa, kun vaatimattomista ja rikkinäisistä oloista tullut Grace menee naimisiin erinäisillä peleillä rikastuneen Le Domas -suvun Alex-vesan kanssa. Morsian tuntee, että häntä katsotaan nenänvartta pitkin ellei jopa suoranaisesti vihata, mutta hän haluaa säilyttää ja vahvistaa miehensä siteitä perheeseensä.

Niinpä Grace suostuu outoon perinteeseen ja ryhtyy kuurupiilosille uuden, laajennetun perheensä kanssa näiden valtavassa kartanossa. Hän vain ei tiedä, ettei hänen ole tarkoitus selvitä leikistä hengissä.

Kun ainesosina on omalaatuinen mutta yksinkertainen konsepti sekä suljettu tapahtumapaikka, on oltava erityisen varovainen, jotta kokonaisuuden saa toimimaan. Ohjaajat Matt Bettinelli-Olpin ja Tyler Gillett sekä käsikirjoittajat Guy Busick ja Ryan Murphy tulevat pitkälti lyhytelokuvien ja tv-sarjojen maailmasta. Bettinelli-Olpin ja Gillett olivat tekemässä V/H/S-antologiakauhun palasia ja Murphy kirjoitti segmentin vastaavanlaiseen Minutes Past Midnight -kokoelmaan. Myös Ready Or Not kuulostaa hupaisalta kauhulyhäriltä, mutta se on onnistuneesti saatu venytettyä kokopitkäksi. Se jopa tuntuu tiivistä kestoaan pidemmältä, eikä suinkaan huonossa mielessä.

Goottikartano monine huoneineen, loputtominen käytävineen ja salaisine kulkureitteineen on mainio paikka kohtalokkaalle piilosleikille, ja Gracen perässä on mielenkiintoinen kattaus erilaisia persoonallisuuksia. Siksi tunnelma lopahtaakin hieman, kun puolivälissä tarina harhailee läheiseen metsään ja viipyilee siellä ihan liian kauan. Vuorovaikutus potentiaalisen uhrin ja tämän metsästäjien ja mahdollisten liittolaisten kanssa ehtii lähes unohtua siinä välissä.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri -elokuvassa Frances McDormandin hahmon ex-miehen uutena, juuri ja juuri täysikäisenä tyttöystävänä nähty Samara Weaving on kuin tehty Ready or Notin kaltaiseen elokuvaan. Hänessä yhdistyy peura ajovaloissa -tyyppinen uhri ja tiedostava toimija, jonka hahmoa käsikirjoitus kuljettaa ja kehittää oikeassa rytmissä. Osa Le Domasin perheestä vetää roolinsa pahasti yli, mutta kaikki hahmot on pinnallisuudessaankin kirjoitettu uskottavasti ja hauskan älyvapaasti.

Hahmojen ohella Ready or Not repii huumoria – kirjaimellisestikin – väkivallasta, joka paikoin yllättää kiherryttävästi. Se on kuitenkin sen verran veristä, että ihan herkkähermoisille uutuutta ei voi suositella. Ilahduttavasti elokuva ei rakenna jännitystään böö-efekteihin. Kaiken kaikkiaan kyseessä on harvinaisen onnistunut ja raikas kauhukomedia, minkä vuoksi kauneusvirheet, kuten paikoin hätäinen editointi sekä tutkimatta jäävät teemat harmittavat erityisesti. Tuntuu, että vain pienellä viilauksella Ready or Not olisi voinut olla toimivan ja viihdyttävän sijaan suorastaan erinomainen.