Roy Andersson: ihmisenä olemisesta

/ GENRE ENSI-ILTA 30.10.2020 TÄHDET

Roy Anderssonin kaltaista elokuvaohjaajaa tuskin enää syntyy. Eksentrinen ohjaaja tekee taidetta täysin omilla ehdoillaan.

Ruotsalainen auteur-ohjaaja Roy Andersson on uransa aikana tehnyt pelkästään itsensä näköisiä elokuvia. Andersson perusti Studio 24:n vuonna 1981. Studion hän rakensi kokonaiseen kerrostaloon. Siellä miekkonen on kaikessa rauhassa tehnyt taidettaan omalla omaperäisellä noin elokuva per vuosikymmen -tahdillaan.

Andersson kohahdutti esikoisteoksellaan, vuonna 1970 ensi-iltansa saaneella Eräällä rakkaustarinalla. Hän on voittanut Berliinissä, Cannesissa ja Venetsiassa pääpalkintoja, mutta jostain syystä Oscar-patsas on saanut odottaa vuoroaan. Saapa nähdä, palkitaanko hänet pian kunniapalkinnolla. Olisi nimittäin jo aika.

Anderssonin uusin elokuva Kohti ääretöntä saattaa jäädä hänen viimeiseksi työkseen. Sen ymmärtää nähtyään tämän dokumentin. Anderssonin työskentelytapa on kuluttava. Hän lavastaa jokaisen kohtauksen studioonsa. Andersson rakentaa lyhyitäkin kohtauksia varten jättimäisiä lavasteita, jotka puretaan heti kuvausten jälkeen. Studioon syntyvät niin sisä- kuin ulkokohtaukset.

Kohti ääretöntä -elokuvan kuvaukset kestivät kolmisen vuotta. Yhden lyhyen kohtauksen purkittaminen saattaa kestää monta kuukautta. On todella upeaa päästä seuraamaan, miten Anderssonin maagiset kohtaukset syntyvät.

Andersson on juopotellut epätasaisen tasaisesti viimeiset 30 vuotta. Hänen mielialansa painui niin alas kesken uusimman elokuvan kuvausten, ettei ollut enää muuta vaihtoehtoa kuin lähettää mies katkaisuhoitoon. Eipä hän siellä pitkään viihtynyt.

76-vuotiaassa Anderssonissa näkyvät raskaat vuodet ikävästi. Hänen luovuuden liekkinsä palaa erityisen kirkkaasti ja on juuri siksi niin kuluttava. Andersson perustelee itselleen tarvitsevansa alkoholia työskentelymetodiensa takia; muuten hän tylsistyisi. Andersson on klassisella tavalla traaginen taitelija. On todella karmeaa nähdä, miten paljon hän vanhenee dokumentin aikana.

Fred Scottin dokumentti on pakkonähtävää kaikille cinefiileille, elokuvan ystäville, elokuva-alalla työskenteleville ja taiteesta muutenkin kiinnostuneille. Roy Andersson: ihmisenä olemisesta on yksi viime vuosien hienoimmista henkilökuvista.

 


YouTube video