The Assassin

30.9.2015 16:32
MAA VUOSI GENRE , , ENSI-ILTA 02.10.2015

Taiwanilainen Hou Hsiao-hsien, 68, on Euroopassa poikkeuksellisen arvostettu ohjaaja, jonka elokuvat ovat kilpailleet Cannesin Kultaisesta palmusta peräti seitsemän kertaa. Ohjaaja voitti Venetsian festivaalin pääpalkinnon, Kultaisen leijonan, upealla poliittisella draamallaan A City of Sadness (1989), joka käynnisti Taiwanin historiaa käsittelevän trilogian. Sen keskimmäinen osa The Puppetmaster (1993) vei Houn puolestaan ensi kertaa Cannesiin, jossa filmi voitti juryn palkinnon.

Tänä vuonna Hou Hsiao-hsien kuittasi Cannesista ensi kertaa palkinnon yli kahteen vuosikymmeneen. Ohjaajan seitsemän vuotta tuotannossa ollutta The Assassinia oltiin ehditty odottaa festivaalille jo lukuisia kertoja. Niinpä elokuvan vastaanottoon liittyi valtavat odotukset, jotka saivat monet Houn uraa alusta saakka seuranneet veteraanikriitikot ylistämään uutuutta jopa perusteettomasti.

Parhaasta ohjauksesta palkittu The Assassin on tekijänsä pitkäaikainen lemmikkiprojekti, jonka siemenet kylvettiin jo 1950-luvun Taiwanissa. Hou kasvoi lukemalla koulun kirjastosta löytyneitä wuxia-romaaneja sekä katsomalla niiden hongkongilaisia elokuvasovituksia. Halu päästä tekemään jonain päivänä omaa wuxia-elokuvaa jäi pysyväksi mielentilaksi.

The Assassin pohjaa Houn suuresti ihaileman Tang-dynastian (618-907) aikana kirjoitettuun lyhytfiktioon, ”chuanqiin”. 800-luvun Kiinaan sijoittuvassa tarinassa kenraalin kymmenvuotias tytär Nie Yinniang siepataan. Tytön vienyt nunna opettaa tälle taistelutaitoja ja koulii tästä tehokkaan salamurhaajan, joka tehtävä on tappaa julmia ja korruptoituneita valtion virkamiehiä.

Epäonnistuttuaan eräässä tehtävässä tyttö lähetetään takaisin synnyinpaikkaansa tappamaan serkku, josta piti tulla aikanaan hänen aviomiehensä. Nyt mies johtaa Pohjois-Kiinan mahtavinta armeijaa. 13 vuoden poissaolon jälkeen salamurhaajatar joutuu kohtaamaan perheensä, muistonsa sekä tukahdutetut tunteensa. Jos Nie Yinniang ei tapa rakastaamansa miestä, rikkoutuvat siteet pyhään salamurhaajien klaaniin lopullisesti.

Hou on ohjannut elokuvan tyylilleen uskollisesti kaukaa ja pitämällä etäisyyttä henkilöihinsä. Suurin osa juonesta avataan puheen välityksellä. Loputtomalta tuntuvat dialogiosuudet saattavat pitkästyttää, mikäli toiveena on nähdä perinteinen, ihmisfysiikan ja liikkeen ilotulitukseen pohjaava wuxia-elokuva. Houn versio on pikemminkin kamarinäytelmä, jonka vahvasti kontrolloitu dramaturgia puhkeaa pysäyttäviin taistelukuviin vain kourallisessa kohtauksia. Ne ovat kuitenkin odottamisen arvoisia ja timanttisen terävästi koreografioituja.

Upea taiwanilaisnäyttelijä Shu Qi (The Transporter, Three Times) loistaa nimiroolissa ja puhaltaa henkeä The Assassiniin silloinkin, kun elokuva uhkaa lysähtää lopullisesti raskaan kirjallisen ilmaisunsa alle. Elokuvan toinen tähti on sen tyrmäävän komeat kuvausmaisemat, jotka löytyivät Sisä-Mongoliasta ja Koillis-Kiinassa sijaitsevasta Hubein maakunnasta. Kuten ohjaaja itsekin toteaa, ne tuovat mieleen ikivanhan kiinalaismaalauksen, jonka kamera herättää eloon.

 

The Assassin -elokuvan traileri

Lisää luettavaa