The Kingdom

23.11.2007 00:00
    MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA

    FBI:n nelihenkinen ryhmä tutkii Saudi-Arabiassa tapahtunutta tuhoisaa pommi-iskua ja päätyy vähitellen itsekin terroristien tappolistalle.

    Näyttelijänä jo 1980-luvun lopulta asti tunnettu Peter Berg debytoi pitkän elokuvan ohjaajana vuonna 1998 kammottavalla komedialla Sairasta sakkia (Very Bad Things) ja eteni sen jälkeen heikohkon The Rock -toimintafilmin Pako viidakkoon (2003) kautta vakavampaan suuntaan Amerikassa arvostetulla urheiludraamalla Friday Night Lights (2004).

    Bergin neljäs ohjaustyö The Kingdom siirtää hänet vakavaa asiaelokuvaa tekevien amerikkalaisohjaajien harvalukuiseen joukkoon. Elokuvan tuotannosta vastaa ohjaajalegenda Michael Mann, jonka taannoisessa toimintafilmissä Collateral Berg näytteli yhtä poliiseista.

    The Kingdomin lähin sukulaisteos on parin vuoden takainen Syriana, joka paneutui sen tavoin tulenarkaan päivänpoliittiseen aiheeseen, sijoittui suurelta osin Lähi-Itään ja pyrki kaikin keinoin niin informatiiviseen lopputulokseen, että elokuvallinen viihdyttävyys katosi lopputuloksesta sen siliän tien. Syrianan oli kuitenkin ohjannut ja kirjoittanut Oscarillakin palkittu huippulahjakkuus Stephen Gaghan. Berg ja käsikirjoittajana toiminut, Narcin ohjaaja Joe Carnahanin veli Matthew Michael Carnahan eivät kuitenkaan ole (ainakaan vielä) lahjakkuudeltaan Oscar-tasoisia, mikä näkyy lopputuloksessa selvästi. The Kingdom käsittelee islamististen liikkeiden harjoittamaa terrorismia. Elokuvan nimen kuningaskunta on Saudi-Arabia, joka on Yhdysvaltain tärkeä liittolainen Lähi-Idässä, mutta jonka kansalaisia on tunnistettujen terroristien joukossa paradoksaalisen suuri osa – mm. ylivoimainen enemmistö syyskuun 11. päivän 2001 konekaappaajista.

    Lähtötilanteessa terroristit ovat onnistuneet tekemään kaksi tuhoisaa pommi-iskua peräjälkeen amerikkalaisten asuma-alueella Riadissa. Kuolleiden määrä on noussut toiselle sadalle. FBI haluaa päästä tutkimaan pommin jättämiä jälkiä selvittääkseen iskun tekijät, mutta tämä on poliittisesti vaikeaa: terroristien nimenomaan vastustaessa amerikkalaisten läsnäoloa Saudi-Arabiassa tällainen voisi lietsoa alueelle lisää levottomuutta.

    Erikoisagentti Ronald Fleuryn (Jamie Foxx) onnistuu kuitenkin saada poikkeuslupa päästä paikan päälle viideksi päiväksi kolmihenkisen tiiminsä kanssa. Yhteistyö paikallisten, peittelemättömästi epäluuloisten viranomaisten kanssa sujuu aluksi vaikeasti, mutta vähitellen tutkinta alkaa tuottaa tuloksia. On kuitenkin selvää, että mitä lähemmäs totuutta tutkijat pääsevät, sitä suurempaan vaaraan he itsekin joutuvat.

    Chris Cooper ja Jennifer Garner haaskataan liian pienissä rooleissa, joissa heidän henkilöhahmonsa alkavat lopun lähetessä kuin muuttua osaksi lavasteita. Ohjaaja Berg on kuvannut liian suuren osan elokuvasta käsivarakameroilla, kuin yrittäen tuoda dokumentaarista läsnäolon tuntua sellaisiinkin kohtauksiin, joissa se ei olisi aivan välttämätöntä. Ylikäytetty tyylikeino syö omaa tehokkuuttaan niissä kohtauksissa, joissa siitä olisi hyötyä.

    Lisää luettavaa