The Rental

GENRE , ENSI-ILTA 11.09.2020 TÄHDET

Hyvännäköinen slasher-raina ei onnistu tuomaan genreen mitään uutta.

Dave Franco on jäänyt ikävästi isoveljensä Jamesin varjoon. Samaan aikaan, kun James on näytellyt kulttileffoissa sekä tehnyt omia elokuvia ja erilaista taidetta, on Dave nähty lähinnä sivuosarooleissa hömppäleffoissa (ja tietenkin myös niissä veljensä elokuvissa). Mutta nytpä Dave on tehnyt ohjausdebyyttinsä, The Rental -nimisen kauhuleffan.

Ulkoisilta puitteiltaan The Rental on laadukkaan oloinen. Näyttelijät ovat ihan ok, ja tunnelmakin on paikoitellen kohdallaan. Ongelmat löytyvät lähinnä käsikirjoituksesta, jonka työstämisessä Dave on myös ollut mukana. Elokuva ei oikein tunnu käynnistyvän missään vaiheessa, kun jo finaali ja lopputekstit pamahtavat valkokankaalle.

Työkaverit Charlie (Dan Stevens) ja Mina (Sheila Vand) ovat lyöneet lukkoon rahakkaan sopimuksen, joten he päättävät vuokrata hulppean mökin meren rannalta, jotta voisivat päästellä sen kunniaksi hieman höyryjä. Mukaan lähtevät siipat, eli Charlien kihlattu, kiltti Michelle (Alison Brie), sekä Minan poikaystävä Josh (Jeremy Allen White), Charlien ei niin menestynyt hulttioveli.

Hauskaksi tarkoitettu viikonloppu muuttuu nopeasti huutokuoroksi, kun pariskuntien välit joutuvat koetukselle juhlayön jälkeen. Paha krapula muuttuu entistä pahemmaksi, kun talosta löytyy piilokameroita. Pian alkaa myös veri lentää, kun Jason Voorheesin ja Michael Myersin jämäpaloista rakennettu tappaja ryhtyy vaanimaan keski-ikäistyviä hipstereitä.

Alleviivaavalla identiteettipolitiikalla kuorrutettu The Rental on niin tavanomainen slasheri kuin sellainen vain voi olla. Otetaan ripaus Halloweenia, sotketaan mukaan Perjantai 13. päivä -kuvioita ja heitetään siihen moderni twisti eli digitaalisen salakatselun kauhut. Puetaanpa vielä tappajalle Jasonin haalarit, vedetään Myersilta lainattu halloween-naamio päähän ja kuskataan päähenkilöt syrjäiseen mökkiin.

Elokuvan hahmot ovat todella tympeitä karikatyyrejä. Passiivis-aggressiivisia ja ärsyttäviä moderneja versioita tutuista kauhuleffojen arkkityypeistä: löytyy syntisiä, huumetolloja, kovanaamoja ja tietenkin se porukan kiltti tyttö. Yhdenkään pääosahahmon kohtalosta ei ole hirveän huolissaan. Oikeastaan sitä jopa toivoo, ettei kukaan selviytyisi tältä mökkireissulta. Oppisivatpa ainakin penteleet olemaan.

Samalla on pakko pohtia, onko Dave kirjoittanut jonkinlaisen omaelämäkerrallisen tarinan. Niin paljon tuntuu pikkuveljellä olevan hampaankolossa isoveljeään kohtaan. Elokuvan ihmissuhdekiemurat muuttuvatkin astetta mielenkiintoisemmiksi, mikäli Dave on tosiaan kirjoittanut omasta elämästään.

Elokuvassa on myös omituinen antirasistinen/rasistinen sivujuoni, jonka takia syytön ihminen joutuu kärsimään. En oikein ymmärtänyt mitä sillä haluttiin sanoa, koska se tekee pääosahahmoista entistä inhottavampia tyyppejä.

Amatöörimäisen käsikirjoituksensa takia The Rental onnistuu olemaan todella keskinkertainen, hajuton ja mauton nykyaikainen slasheri. Se on kuin 2020-luvun Halloween digijuonella. Eihän tästä jää oikein mitään käteen, eikä se oikein edes pelota.