Kotimaisella elokuvalla huippuvuosi – television jälkeisen ajan uusi ennätys

Kotimaisilla elokuvilla on ollut huippuvuosi, sanotaan Elokuvasäätiön tiedotteessa. Suomalaisille elokuville on tullut uusi katsojaennätys kotimaassa sekä useita kansainvälisiä palkintoja.

Kotimaiset elokuvat ovat tiedotteen mukaan keränneet tämän vuoden aikana 2 560 000 elokuvateatterikatsojaa, mikä on television jälkeisen ajan uusi ennätys. Edellinen ennätys on vuodelta 2012, jolloin kotimaisilla elokuvilla oli yhteensä 2 357 000 katsojaa. Kotimaiset elokuvat elävät uutta nousukautta; yli kahteen miljoonaan teatterikatsojaan yllettiin nyt jo neljännen kerran 2010-luvulla. Kotimaisten elokuvien osuus kaikista elokuvissakäynneistä tänä vuonna on noin 29 prosenttia.

”Suomalaisen elokuvapolitiikan strategia, jossa julkinen valta, taiteilijakunta ja alan yhtiöt yhdessä asettavat tavoitteita ja edistävät elokuvakulttuuria, on osoittautunut toimivaksi. Monivuotinen työ on kantanut hedelmää ja tästä on hyvä ponnistaa. Iloitsen alan puolesta kotimaisen yleisön luottamuksesta ja näen, että sen antamin siivin toimiala voi yltää yhä parempaan kansainväliseen menestykseen,” kertoo Suomen elokuvasäätiön toimitusjohtaja Irina Krohn tiedotteessa.

Kaiken kaikkiaan elokuvateattereihin on vuoden 2015 aikana myyty noin 8,7 miljoonaa lippua eli noin 19 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Digitoinnin myötä elpynyt elokuvateatteriverkosto vetää yleisöä enenevässä määrin. Seitsemän miljoonan katsojan raja ylittyi nyt jo kuudennen kerran peräkkäin, yli kahdeksaan miljoonaan katsojaan yllettiin viimeksi vuonna 2012. Myös elokuvateatterisalien määrä on lähtenyt pitkästä aikaa kasvuun; tämän vuoden aikana toimintansa aloitti kolme kokonaan uutta teatteria ja uusia lisäsaleja avattiin tai ollaan avaamassa useissa elokuvateattereissa ympäri maan. Suomessa toimii tällä hetkellä noin 300 elokuvateatterisalia 120 paikkakunnalla. Elokuvateattereiden tarjoama katsomiskokemus pitää edelleen pintansa uusien jakelukanavien yleistymisestä huolimatta. Vuoden aikana esitettävien elokuvien määrä on digitoinnin myötä kasvanut lähemmäs 200 elokuvaan vuosi; tämän vuoden aikana elokuvateattereissa avasi 201 uutta elokuvaa, joista 36 oli kotimaisia tuotantoja.

Vuoden katsotuin elokuva on Bond-seikkailu 007 – Spectre 635 000 katsojalla. Kotimaisista elokuvista katsotuin on Taneli Mustosen ohjaama komedia Luokkakokous, jonka näki vuoden aikana peräti 505 000 katsojaa. Luokkakokouksesta tulikin 2000-luvun toiseksi katsotuin kotimainen elokuva, edellään vain Aleksi Mäkelän ohjaus vuodelta 2003, Pahat pojat (615 000 katsojaa). Uusi kotimainen katsojaennätys ei ole kuitenkaan vain yhden elokuvan ansiota, tänä vuonna peräti kahdeksan lajityypeiltään hyvin erilaista kotimaista elokuvaa keräsi yli 100 000 katsojaa.

Suomalaiset elokuvat menestyivät tänä vuonna hienosti myös maan rajojen ulkopuolella. Klaus Härön ohjaama Miekkailija on ehdolla Hollywood Foreign Press Associationin arvostetun Golden Globe -palkinnon saajaksi parhaan ulkomaisen elokuvan kategoriassa ja elokuva on edennyt myös Yhdysvaltojen elokuva-akatemian vieraskielisten elokuvien Oscar-palkinnon listalla niiden yhdeksän elokuvan joukkoon, josta lopulliset viisi palkintoehdokasta valitaan. Kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla menestyivät hienosti myös mm. J-P Valkeapään He ovat paenneet ja Dome Karukosken Mielensäpahoittaja, jotka molemmat esitettiin vuoden aikana 25 festivaalilla ympäri maailmaa. Merkittäviä palkintoja keräsivät myös mm. Krista Kosonen roolisuorituksestaan Kätilö -elokuvan nimiosassa Shanghain elokuvajuhlilla sekä Mika Kaurismäen Tyttökuningas, joka voitti sekä yleisöpalkinnon että parhaan naisnäyttelijän (Malin Buska) palkinnon Montreal World Film Festivaalilla. Montrealissa palkittiin myös Mikko Kuparinen parhaana ohjaajana elokuvastaan 2 yötä aamuun.