Night Visionsissa nähdään tällä kertaa niin Robin Hardyn ohjaama brittiläinen kauhuklassikko Uhrijuhla (The Wicker Man) vuodelta 1973 kuin Hardyn kahden pojan tekemä dokumentti Children of the Wicker Man, joka kertoo myös elokuvan karuista seurauksista perheelle. Wickermania oli myös ko. dokumentin työnimi.
Kaksikko on myös hyvä vertauskuva Night Visionsista yleensä. Genre-yleisö tietysti janoaa kauhua, roskaa ja väkivaltaa, se haluaa nauttia verenroiskeesta ja nauraa ehkä kyseenalaisellekin huumorille. Samalla genre-elokuvien ystävät ovat uteliasta väkeä, he haluavat tietää lisää suosikeistaan ja niiden tekemisestä. Ennen kaikkea he ovat avoimia erilaisille ja kokeellisillekin näkökulmille maailmaamme.
Siksi haluan tässä introssa vielä nostaa esiin pari varmistunutta tapausta, jotka eivät ehtineet / mahtuneet mukaan läpileikkaukseemme.
Romanialainen Radu Jude voitti pari vuotta sitten Berliinin elokuvajuhlien Kultaisen karhun häkellyttävällä elokuvallaan Bad Luck Banging of Loony Porn. Nyt Night Visions esittää hänen ja Christian Ferencz-Flatzin uutuuden, sosialismin jälkeisen ajan Romanian tv:ssä esitetyistä mainoksista koostetun ”found-footage-dokumentin” Eight Postcards from Utopia. Turha kai sanoakaan, että ko. aarretta ei kannata odottaa normaalilevitykseen.
Toinen suositus listan ulkopuolelta on esimerkiksi mainiosta Psyko-dokkarista 78/52 vastanneen Alexandre O. Philippen dokumentti Chain Reactions. Se kertoo tietysti The Texas Chain Saw Massacre -klassikosta. Sehän muuten saapui vastikään restauroituna Suomen teattereihin kiitos Night Visionsin kantavien voimien. Älköön kukaan sanoko, etteikö genreväki pystyisi kulttuuritekoihin! JV
Lisätietoja ja lipunmyynti: nightvisions.info
Lue myös: ”Jokin minussa meni rikki tuona iltana” – Nämä kauhuelokuvat jäivät iäksi mieleen
Night Visions -elokuvia
Black Eyed Susan ★★★★
Erikoinen ja omintakeinen elokuva sekoittaa Blade Runnerin transhumanistiset ajatukset sexploitaatioon. Elokuvassa pohditaan naisiin kohdistuvaa väkivaltaa mutta samalla myös seksuaalisuuden etiikkaa filosofian kautta. Elokuva on siis kuin tutkielma toksisesta maskuliinisuudesta.
Susan on orjaksi rakennettu androidiprototyyppi, jonka tarkoituksena on olla dominaation, seksin, perversioiden ja väkivallan kohde – ikään kuin terapeuttisessa mielessä. Derek ottaa testaajan työn vastaan, mutta päätyy hyvin nopeasti kaikenlaisten moraalisten kysymysten äärelle.
Ohjaaja-käsikirjoittaja Scooter McCrae ihmettelee tekoälyllä varustettujen seksinukkien mahdollista tulevaisuutta: mikä on eettisesti oikein ja mikä väärin, missä menee orjuuden ja ihmiskaupan raja? Siis juuri sitä harmaata aluetta, mistä Blade Runnereissakin on kyse. Pieni varoituksen sana kuitenkin: elokuvan väkivalta saattaa järkyttää, ja ehkäpä juuri siksi se on niin suositeltavaa katsottavaa kaikille. NI
Caligula ★★★
Ensi-illastaan lähtien ihailtu ja vihailtu Caligula (1979) on vuosikymmenienkin jälkeen mitä hämmentävin elokuvakokemus. Malcolm McDowellin herkullisen tärähtänyt roolisuoritus on kuitenkin kuin pakkokatsottava paha. Uusi kolmetuntinen The Ultimate Cut (2023) esittää elokuvan täysin uudessa muodossa, sillä jokainen sekunti poikkeaa alkuperäisversiosta. Elokuvan tunteville tämä onkin mitä mielenkiintoisin näkemys. Muut varautukoot… TK
Chain Reactions ★★★★
Erinomainen dokkari kurkistaa yhden kaikkien aikojen legendaarisimman kauhuleffan, Texas Chain Saw Massacren (1974), syvyyksiin neljän mielenkiintoisen haastattelun voimin. Koomikko-näyttelijä Patton Oswalt, japanilainen genremestari Takashi Miike, kauhukunkku Stephen King sekä rosoisia elokuvia tekevä Karyn Kusama analysoivat Teksasin moottorisahamurhat alkutekijöihinsä.
Tobe Hooperin ikivihreä slasher-pioneeriteos lysäytti aikoinaan verisen kädenjälkensä Hollywoodin ytimeen. Elokuvan todellisia vaikutuksia on vaikea arvioida, mutta useampikin nykypäivän kauhulegenda on nähnyt sen aivan liian nuorena. Viattomuuden aika on katkennut brutaalisti ja sen vaikutukset näkyvät aikuisiällä. NI
Children of the Wicker Man ★★★
Kaksi ohjaaja Robin Hardyn lapsista saa käsiinsä isänsä Uhrijuhla-elokuvan tekemistä käsitteleviä dokumentteja. He ryhtyvät käymään läpi tätä nykyä kultti- ja kriitikkosuosiota nauttivan elokuvan tuotantoa. Kuvausten kronikoimisen oheen he ottavat myös hyvin omakohtaisen näkökulman. Uhrijuhla oli taloudellinen riski, joka henkilökemiaan yhdistettynä repi rikki niin ystävyys- kuin perhesuhteita. Henkilökohtainen puoli tuo dokumenttiin uuden tason ja tekee siitä kiehtovan, vaikka varsinkin loppupuolella se jää vellomaan siihen. JV
Dead Talents Society ★★★★
Absurdi taiwanilainen kummituselokuva on ilahduttavin kauhukomedia hetkeen. Elokuva seuraa kummituksia, jotka kummitelevat ihmisille luodakseen urbaaneja legendoja, koska muuten he katoavat maailmasta lopullisesti. Tämän seuraaminen on muille kummituksille silkkaa viihdettä. Viihdeteollisuutta terävästi viiltelevä satiiri hurmaa luovudellaan sekä sydämellisyydellään. Kauhuelementeistä huolimatta Dead Talent Society on ehta hyvänmielen elokuva elämän merkityksestä ja ystävyydestä. JE
Invention ★★★
Isä jättää tyttärelleen perinnöksi keksintönsä patentin. Onko parantavasta laitteesta mihinkään?Oliko isän kuolema luonnollinen vai lääketeollisuuden järjestämä? Invention on outo tapaus. Tavallaan siinä ei tapahdu yhtään mitään, tavallaan siinä on useita tasoja, jotka käsittelevät totuuden käsitettä. Idea voi olla yhtä arvokas kuin sen tuottama laite tai palvelu – ja salaliittoteoria on tarina, joita kerromme itsellemme ja toisillemme. Kuin korostaakseen kaiken subjektiivisuutta ohjaaja ja toinen käsikirjoittaja Courtney Stephens on jättänyt joihinkin kohtauksiin klappeja muistutukseksi, että menneiden vuosikymmenten retrotunnelmaa tihkuva draama ei ole vain fiktiota, se on elokuvaa, jota olemme päättäneet katsoa uskottavana tarinana. JV
MadS ★★
Kolmen nuoren ilta muuttuu helvetiksi, kun zombiepidemia pääsee valloilleen. MadS on hienosti toteutettu elokuva, josta ei jää mitään käteen. Koko elokuva on kuvattu näyttämään siltä kuin se olisi tehty yhdellä otolla, mikä on äärimmäisen vaikuttavaa ottaen huomioon, kuinka paljon liikkuvia tekijöitä tässä kaaoksessa on. Edes se ei kuitenkaan pysty pelastamaan käsikirjoitusta, jossa ei ole kiinnostavia hahmoja tai koherenttia kaarta. Kokonaisuus on uuvuttava. JE
Párvulos ★★★★
Kolme veljestä – yksi teini-iässä, kaksi vielä lapsia – pyörittää ankeista rutiineista koostuvaa, pääasiassa ravinnon keruuseen keskittyvää elämää. Eikä oman vatsan täyttäminen riitä, heidän on ruokittava myös hirviö kotinsa kellarissa. Kiehtova meksikolaiskauhu yhdistää perinteisiin pandemian jälkeiseen maailmaan liittyviä tuttuja kuvioita odottamattomiin käänteisiin niin perhedynamiikassa kuin kontakteissa ulkopuolisen maailman kanssa. Valjuksi saturoitu elokuva on yhtä aikaa ankea että sydämellinen. JV
Plastic Guns ★★★
On aika valpastua, kun elokuvan alussa annetaan triggerivaroitus. Ranskalainen Plastic Guns ei juuri kumartele nykyajan hömpötyksille, vaan täräyttää täyslaidallisen poliittisesti epäkorrektia kamaa katsojan verkkokalvoille. Musta komedia kertoo perheensä tappaneesta miehestä, kahdesta häntä jahtaavasta Facebookin amatöörietsivästä, legendaarisesta poliisista sekä syyttömästä miehestä, joka pidätetään Kööpenhaminasta, koska häntä luullaan perheensä tappaneeksi mieheksi. Vyyhti on sekava, verinen sekä paikoitellen hulvaton. Kaikki on hauskaa, kunnes joku menettää silmänsä.
Otetaan hieman Coenin tai vaikkapa Farrellyn veljeksiä, isketään soppaan Quentin Tarantinoa ja Wes Andersonia, ja siinähän meillä on absurdi, vaikkakin paikoitellen hieman liian laahaava farssi ranskalaiseen tyyliin. Plastic Guns on provosointia provosoinnin takia. NI
A Samurai in Time ★★★
Parin vuosisadan takaisessa Japanissa samurai ryhtyy miekkataisteluun myrskyn puhjetessa. Salamaniskun seurauksena hän herää meidän ajassamme, keskellä samurai-sarjan kuvauksia varten rakennettuja lavasteita. Orientoituessaan nyky-Japaniin samurai tutustuu ystävällisiin ihmisiin ja päätyy erinäisten väärinkäsitysten myötä yhä suositummaksi avustajaksi hiipuvan lajityypin tuotantoihin.
Sympaattisen hupaisa A Samurai in Time on hienoinen outolintu Night Visions -festivaaleilla, sillä siinä ei juurikaan ole samuraitoimintaa. Muutenkin tuntuu, että fantasiakonseptin mahdollisuuksia ei hyödynnetä aivan loppuun asti. Se on kuitenkin koko ajan viihdyttävä, paikoin yllättävä ja yllättävän koskettava, ja lopputulos on viehättävä, ei enempää, ei vähempää. JV
Sayara ★★★
Sayara työskentelee kuntosalin siivoojana vaikka olisi pätevä opettamaan itsepuolustustaitoja. Hän on kuitenkin tukahduttanut väkivaltaiset kykynsä opettajanaan toimineen isänsä pyynnöstä. Kun Sayaran sisko kärsii etuoikeutettujen miesten käsissä, nuori nainen päättää vapauttaa hirviön.
Sayara on periaatteessa aika simppeli kostotarina, joka ei pahemmin rakenna jännitystä syyllisten metsästämiseen vaan ryhtyy saman tien roiskuttelemaan. Se kuuluu myös tapauksiin, joissa ”voimaantuminen” tuntuu tekosyyltä naisvihalle. Elokuvan nostaa kuitenkin plussalle sijoittuminen tavallisesta poikkeavaan maanosaan. Lisäksi Sayaran kosto, joka antaa pahiksille mahdollisuuden kostajan sisäistä petoa vastaan, on kiinnostava – puhumattakaan sen hätkähdyttävästä loppuratkaisusta. JV
Scared Shitless ★★★
Kokenut putkimies ottaa eräänä iltana putkikeikalle mukaan bakteerikammoisen poikansa. Isäpoikabondailusta ei kuitenkaan tule mitään, kun iljettävät tappajamadot hyökkäävät ihmisten kimppuun vessanpöntöistä. Jää putkimiesten tehtäväksi pelastaa maailma. Scared Shitless on ehta b-elokuva, mutta rakkaudella tehty sellainen. Sen ylinäyttely ja pöljä huumori ottavat aluksi päähän, mutta teos voittaa lopulta puolelleen vilpittömyydellään. Gore-efektit ovat ihastuttavan äklöttäviä. JE
Telepathic Letters ★★★★
Portugalilainen Edgar Pêra on tehnyt elokuvan maanmiehensä, kirjailija Fernando Pessoan (1888–1935) ja amerikkalaisen kauhu- ja fantasiakirjoittaja H.P. Lovecraftin (1980–1937) fiktiivisestä kirjeenvaihdosta. Sen hän on kuvittanut tekoälyn luomilla kuvilla ja kaleidoskooppimaisilla visioilla, jotka voisivat olla suoraan Lovecraftin Cthulhu-mytologiasta. Hieman reilun tunnin mittaisena sen aistiryöpytys pysyy kohtuullisuuden rajoissa, ja sitä voikin suositella niin Lovecraftin klassikkojen ystäville kuin jotain uutta ja erikoista etsivillekin. JV
The Wicker Man ★★★★★
Night Visions esittää klassisesta folkkikauhun mestariteoksesta Uhrijuhlasta (1973) upouuden 4K-restauroinnin. Robin Hardyn ohjaama ikivihreä elokuva on nyt katsottavissa kristallinkirkkaana versiona juuri sopivasti sadonkorjuun aikaan.
Kun nuori nainen katoaa syrjäisellä skotlantilaissaarella, lähetetään tapausta tutkimaan poliisimies Howie (Edward Woodward). Nyrjähtänyt yhteisö ottaa hänet epäluuloisesti vastaan, eikä saaren eksentrinen johtaja Lordi Summerisle (Christopher Lee) ole erityisen tyytyväinen ulkopuolisesta nuuskijasta. Syvästi uskonnollinen poliisi törmää pakanallisen kulttiin, jolle jumalanpilkka ja lihallinen himo ovat arkipäivää. NI
Arvioijat: JE – Justus Elo JV – Jouni Vikman NI – Niko Ikonen TK – Tom Kajaslampi