Haastattelussa Tim Burton, ”se outo” ohjaaja: – En etsi tietoisesti omituisia hahmoja, ne vain sattuvat löytämään minut

Animaattorina aloittanut Tim Burton tuli tunnetuksi elokuvista Beetlejuice (1988), Batman (1989) ja Saksikäsi Edward (1990) sekä hänen tuottamastaan animaatiosta Painajainen ennen joulua (1993). Ohjaajan mukaan niitä pidettiin ilmestyessään liian synkkinä, mutta nykyisin ne eivät tunnu enää miltään. Burton kertoo uusimmasta elokuvastaan, lasten pelottelusta ja nykymaailman menosta.

Koska tutustuit Ransom Riggsin kirjaan Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille?

– Joku lähetti sen minulle muutama vuosi sitten. En tainnut törmätä siihen koskaan sen julkaisun aikana. En tiennyt siitä paljoakaan etukäteen ja se auttoi minua suhtautumaan kirjaan ilman minkäänlaisia ennakkokäsityksiä. Vaikka se olikin julkaistu jo vähän aikaa sitten, se tuntui minusta varsinaiselta löydöltä. En etsi tietoisesti omituisia hahmoja. Ne vain sattuvat löytämään minut.

Kuinka kirjan kääntäminen käsikirjoitukseksi onnistui?

– Käsikirjoittaja Jane Goldman oli jo kirjoittanut oman versionsa kun sain kirjan luettua ja projekti oli valmis alkamaan. Rakastin Ransom Riggsin teosta niin paljon, että päätin hypätä elokuvaan ohjaajaksi.

Mitä mieltä kirjailija Ransom Riggs on elokuvistasi?

– Olen jutellut hänen kanssaan useita kertoja, mutta en ole koskaan kysynyt. Luulisin, että hän pitää niistä. Yllätyin siitä, kuinka nuori hän on. Hän voisi olla vaikka minun lapsenlapseni.

– Itselleen tärkeästä kirjasta on aina vaikeinta tehdä elokuva. On hankalaa saada kaikki romaanin hyvät puolet säilymään mukana siirryttäessä mediasta toiseen. Aina tietysti toivoo, että kirjailijakin pitäisi elokuvaversiosta. On paljon jännittävämpää näyttää elokuva kirjan kirjoittaneelle kuin yleisölle. Se on kuin joutuisi koulussa rehtorin puhutteluun.

Ihmiset ovat huomanneet yhteneväisyyksiä tämän ja X-Men -elokuvien välillä. Kuinka Neiti Peregrine sopii nykyajan supersankarien joukkoon?

– Supersankarielokuvien genre elää ja voi selkeästi hyvin, mutta en koskaan ajatellut tämän elokuvan kuuluvan siihen. Ajattelin Neiti Peregrineä aina inhimillisempänä versiona supersankarielokuvasta, enkä nähnyt hahmojen omalaatuisia kykyjä supervoimina, vaan enemmän koettelemuksina.

– Minua kiinnosti vain jokaisen hahmon omalaatuinen kummallinen piirre. Elokuvassa ei mennä pelastamaan maailmaa, vaan ongelmat lähtevät hahmoista.

Mitä mieltä olet moderneista supersankarielokuvista?

– Tekemäni Batman -elokuvat olivat menestyksiä lippuluukulla, mutta niitä myös kritisoitiin paljon. Minusta on mielenkiintoista, että kaikkien näiden vuosien jälkeen ihmiset puhuvat edelleen niiden hauskoista asuista ja muusta sellaisesta. Ne eivät ole unohtuneet, vaan jatkaa omaa elämäänsä. Se on minusta erittäin mielenkiintoinen asia.

Nautitko kuvauspaikalla olemisesta?

– Kuvaukset ovat kaikista mielenkiintoisin vaihe, sillä niiden aikana kaikki voi mennä pieleen. Usein tunnen itseni maanis-depressiiviseksi – olen vuoroin iloinen ja onneton.

–En halua valittaa, koska on olemassa niin paljon huonompia ammatteja. Nautin kuvauksista paljon enemmän kuin esimerkiksi ideoiden myymisestä studioille tai elokuvan jälkipyykistä. Ulkopuolinen byrokratia katoaa kuvausten ajaksi.

Onko teknologia muuttanut elokuvien tekemistä?

– Me emme halunneet tämän elokuvan tukeutuvan liikaa erikoistehosteisiin. Sitä ei ole kuvattu kokonaan viherkankaan edessä. Olen tehnyt elokuvia, jotka käyttävät mahtavaa teknologiaa – ja kuka voisi unohtaa Oscar-patsaan arvoisia tehosteita elokuvasta Beetlejuice, jossa heittelimme kuvauksissa irtosilmiä? Elokuvien tekeminen on hauskaa molemmilla tavoilla. Yritän aina käyttää teknologiaa tavoilla, jotka ovat projektin parhaaksi.

Olet tunnettu synkästä tyylistäsi. Onko se näkyvissä myös Neiti Peregrinessä?

– Kaikki elokuvani on sanottu synkiksi. Batman oli liian synkkä, mutta nykyisin se näyttää ihan taitoluisteluesitykseltä. Painajainen ennen joulua oli liian synkkä, mutta nykyisin kolmevuotiaat laulavat sen lauluja ja heidän koiratkin tykkäävät siitä. Itse en ikinä ajatellut elokuviani synkiksi, vaikka niissä on varmasti omat kammottavat hetkensä.

Miksi lapsille on tärkeää näyttää tämän kaltaisia tarinoita?

– Mieti vaikka vanhoja lasten satuja. Ne olivat kamalia tarinoita, graafisia ja raakoja. Niissä äidit söivät lapsiaan! Uskon, että nuorena kaikki on abstraktia ja kauhea kuvakieli auttaa lapsia prosessoimaan jotain, mitä me aikuiset emme ymmärrä.

– Minä itse kasvoin hirviö- ja fantasiaelokuvien parissa. Ne eivät ole totta, mutta ne auttavat minua työstämään elämässäni tapahtuvia asioita. Siksi minä yritän sekoittaa pelottaviin kohtauksiin huumoria ja muita tunteita, jotta ne eivät olisi outoja vain outouden takia.

Oletko tietoinen tyylistäsi?

– Yritän olla miettimättä itseäni, raha-asioita tai muita elokuvantekoon liittyviä asioita. Yritän keskittyä ennemmin niihin syihin, jotka saivat minut haluamaan ohjaajaksi, ja pyrin samalla säilyttämään niin paljon taiteellisuuttani, kuin tällä alalla on vain mahdollista.

– Ikävä kyllä vierastan teknologiaa, enkä hengaile netissä. Olin koko nuoruuteni ”se outo lapsi”, joten en halua kuulla itsestäni jonkun toisen kertomana.

Haastattelu ja kuvat: 20th Century Fox

Toimittanut Jani Koivistolainen

Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille ilmestyy dvd:nä ja blu-rayna 13. helmikuuta.

Aiheeseen liittyvät elokuvat