Mikä on kaikkien aikojen paras kalastusleffa? Näyttelijä ja kalamies Jasper Pääkkönen kertoo

9.1.2015 13:50

Suosikkinäyttelijä Jasper Pääkkönenon juuri ensi-iltaan saapuneessa elokuvassa Vares – Sheriffi palannut muutaman vuoden kuvaustauon jälkeen takaisin Kyypakkauksen rooliin. Pääkkönen kertoo, että itse asiassa kyse ei ole täysin sama rooli.

Teksti: Jussi Huhtala
Kuva: Solar Films

– Ohjaaja Hannu Salonen halusi visuaalista ilmettä uudistaessaan myös muuttaa roolihahmoja ja niiden habitusta. Osalla vakiohahmoista on eri näyttelijät, ja Kyypakkaus taas on ulkoiselta olemukseltaan vähän eri tyyppi kuin aikaisemmin. Siellä on jopa tatuoinnit vaihtanut paikkaa, Pääkkönen kertoo.

Kirjan Kyypakkaus poikkeaa selvästi Pääkkösen esittämästä hahmosta. Kirjassa Kyypakkaus on vanha setä Pääkkösen esittämän salskeaan nuorukaiseen verrattuna. Näyttelijä on kuitenkin aivan tarkoituksella jättänyt tutustumatta roolihahmonsa kirjalliseen esikuvaan.

– Kun ohjaaja Anders Engströmin kanssa tehtiin ne pari Varesta Aleksi Mäkelän jälkeen, niin oli tietoinen päätös, ettei lähdetä lukemaan kirjoja ja hakemaan sieltä sitä totuutta, koska elokuvissa on kuitenkin eri maailma. Varsinkin kun Hannulla oli niin selkeä näkemys, mikä tämä hänen näköisensä Vareksen maailma on, niin Sheriffi-kirjan lukeminen ei tuntunut lainkaan järkevältä. En usko, että näyttelijänä minulle olisi siitä mitään varsinaista hyötyä.

Kuvauksissa oli Pääkkösen mukaan tiukka aikataulu mutta hyvä tunnelma.

– Tämmöisessä leffassa, jossa räjähtelee ja on takaa-ajokohtauksia ja taistelukohtauksia, on kuvauspäiviä normaalisti huomattavasti paljon enemmän, joten todella tiiviillä aikataululla saadaan puristettua tällainen paketti. Mutta toisaalta aurinkoisessa Turussa hyvällä porukalla kun työskenneltiin, niin tunnelma pysyi todella leppoisana koko ajan.

Pääkkönen ei säästele kiitoksiaan puhuessaan ohjaaja Hannu Salosesta, joka on opiskellut ja työskennellyt Saksassa.

– Budjettiin nähden ja resursseihin nähden leffa näyttää tosi komealta, visuaalinen ilme on kyllä pirullisen hieno. Hannu toi suomalaisena ohjaajana mutta ulkomailla uraa luoneena sellaista kansainvälistä otetta.

Pääkkönen tunnetaan intohimoisena kalastuksen puolestapuhujana, joten täytyy kysyä häneltä, onko tehty hyviä kalastusleffoja. Sellaisia löytyy vain yksi, mutta se onkin Pääkkösen mielestä todella hyvä.

Ja keskellä virtaa joki. Se on elokuvana hyvin totuudenmukainen ja äärimmäisen onnistunut kuvaus perhokalastuksen syvimmästä filosofiasta ja olemuksesta. Mutta se on oikeastaan ainoa.

Pari vuotta sitten teattereihin tuli myös Lasse Hallströmin ohjaama Rakkaudesta, unelmista ja kaloista (Salmon Fishing in the Yemen), jossa on mukana perhokalastusta, mutta siitä Pääkkönen ei innostu.

– Se on vaivaannuttavaa katsottavaa perhokalastajalle. Ero on se, että Ja keskellä virtaa joen on ohjannut Robert Redford, joka on intohimoinen perhokalastaja. Salmon Fishing in the Yemenin ohjaaja taas ei selvästikään ymmärrä perhokalastuksesta mitään. Kirja on ihan kiinnostava, mutta elokuvassa se perhokalastus, jota on aika paljon, ei vain toimi. Mutta Ja keskellä virtaa joki on uskomattoman hieno ja kaunis elokuva perhokalastuksesta.

Pääkkönen sanoo, että hän on sanonut agenteilleen, että jos maaailmalla tehdään elokuva, jossa perhokalastetaan, niin hänen on pakko päästä siihen.

– Jos en pääse koekuvauksiin, niin hyppään katolta! hän nauraa.

Suomalaiskirjailija Antti Tuuri harrastaa perhokalastusta ja on kirjoittanut aiheesta kirjojakin. Hänen tarinoitaan on siirretty elokuviksi, mutta Tuurin tarinaan perustuvasta perhokalastuselokuvasta Pääkkönen ei innostuisi.

– Minun ja Antti Tuurin näkemykset harrastuksesta ja vastuullisesta kalastuksesta ja kestävyyskysymyksistä ovat niin päinvastaiset kuin vain ihmisillä voi olla. Hän edustaa vanhakantaista näkemystä, joka ei ole kestävää ja vastuullista nähnytkään. Minun näkemykseni harrastuksesta on se, että kestävyys ja vastuullisuus on kaiken ehdoton lähtökohta.

Lisää luettavaa