KAVIn kuukauden elokuva: pakahduttavan komea katsaus 1960-luvun Puolaan

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin KAVIn Kuukauden elokuva on puolalainen Ida (2013). Elokuvateatteri Orion esittää elokuvan marraskuussa neljä kertaa.

Pawel Pawlikowskin ohjaama mustavalkoinen tie-elokuva on voittanut kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla kymmeniä palkintoja ja saanut kriitikoilta lähes yksimielisen häikäistyneen vastaanoton.

Ida on myös hyvin todennäköisesti matkalla parhaan vieraskielisen elokuvan Oscar-ehdokkaaksi.

Pawlikowski luo päähenkilön kautta katseen holokaustista yhä toipuvaan 1960-luvun alun Puolaan. Anna (Agata Trzebuchowska) on 18-vuotias katolinen nunnakokelas, joka saa tietää, että hänen vanhempansa olivat juutalaisia ja jättivät hänet luostariin lapsena, sodan aikana.

Päänunna haluaa, että Anna tekee ennen nunnavalaansa tilit selviksi menneisyytensä kanssa. Anna lähtee luostarista tapaamaan ainutta elävää sukulaistaan, tätiään Wandaa (Agata Kulesza). Tämä on kohonnut maineeseen valtion leivissä syyttäjänä, ja käy nykyään viinalla, tupakalla ja miehillä. Tädin pienellä autolla naiset lähtevät ajamaan puolalaiskylien halki ja etsimään Annan vanhempien hautoja.

Pawlikowski onnistuu kuin ihmeen kaupalla pakkaamaan maallisten paheiden murjoman tädin ja luostarin puhtoisena pitämän Annan samaan tilaan ilman, että alleviivaa madonna ja huora -asetelmaa. Naisten vastakohtaisuus tuo elokuvalle jännitteen, mutta sitä ei korosteta erillisillä dramaattisilla ratkaisuilla.

Ida toimii kaikilla tasoilla: yhteiskunnallisena metaforana, henkilödraamana ja elokuvataiteena.

Sen vertauskuvallinen ulottuvuus on ilmiselvä: Annassa ja Wandassa kristallisoituvat Puolan sodanjälkeinen identiteettikriisi ja maan menneisyyden ratkaisut sekä tulevaisuuden ongelmat.

Idasta voi myös antautua vain nauttimaan. Se on puhdasta elokuvaa: kaunis kuin postikortti, äänimaailmaltaan hivelevä, juonenkuljetukseltaan herpaantumaton ja tyylikkäästi näytelty.

Jokainen leikkaus, kuvakulma ja varjo osuvat kohdilleen harkittuina, perusteltuina ja pakahduttavan komeina.

Yhteiskunnan ja päähenkilöiden karusta tilanteesta huolimatta Annan ja Wandan suhteessa on lämpöä ja huumoriakin. Katsojalle jää valta lukea heidän ilmeitään ja mielenliikkeitään. Pawlikowski ei anna vastauksia tarjottimella.

Ida saapuu myös valtakunnalliseen elokuvateatterilevitykseen 13. helmikuuta. Tätä on pidettävä kulttuuritekona: Elokuvasäätiön tilastojen mukaan Suomessa ei ole kymmenen vuoden aikana nähty valkokangaslevityksessä ainuttakaan puolalaista elokuvaa.

Samuli Launonen

Ida Orionissa:

Ti 4.11. klo 17.00
Su 16.11. klo 21.15
Ke 19.11. klo 21.00
Pe 28.11. klo 21.00

Lippuvaraukset ja lisätiedot: Kavi.fi.

Aiheeseen liittyvät jutut