Klassikko täysin syystä: Näin syntyi Nuori kapinallinen

Nuoren kapinallisen ilmestymisestä tulee tänä vuonna 60 vuotta. Myös pääosaa esittäneen James Deanin kuolemasta on kulunut 60 vuotta. Dean kuoli kuvausten päätyttyä hieman ennen kuin Nuori kapinallinen tuli teattereihin.

17.6.2015 13:43

James Dean näytteli vain kolmessa elokuvassa, mutta ne ovat kaikki elokuvahistorian merkkiteoksia. Nicholas Rayn ohjaama Nuori kapinallinen on niistä kenties kaikkein merkittävin.

Nuori kapinallinen on kuvaus keskiluokkaisten nuorten yksinäisyydestä, ahdistuksesta ja vihasta Yhdysvalloissa, joka on toipumassa toisesta maailmansodasta. Deanin roolihahmo Jim Stark on perheensä kanssa muuttanut uudelle asuinseudulle, mutta hänen on vaikea sopeutua uuteen ympäristöön sekä kotona että koulussa.

Nuorella kapinallisella oli Warner-studiolla pitkä tuotantohistoria. Warner oli ostanut Rebel Without a Cause -nimisen kirjan oikeudet vuonna 1946. Vuonna 1944 ilmestyneen kirjan tekijä oli vankilapsykologi Robert M. Lindner. Se ei ole kaunokirjallinen teos vaan psykoanalyyttinen nuorisorikollisen tapauskertomus.

Lindnerin kirjaan perustuvaa elokuvaa suunniteltiin Marlon Brandon valkokangasdebyytiksi 1940-luvun lopulla, mutta sopivaa käsikirjoitusta ei saatu aikaan, joten projekti hyllytettiin.

Ohjaaja Nicholas Rayn myötä projekti herätettiin henkiin 1950-luvun alussa. Ray oli ennen Nuorta kapinallista ohjannut muun muassa lakia pakoilevista nuorista rakastavaisista kertovan elokuvan He elävät öisin (1948) ja sittemmin klassikoksi muodostuneen westernin Johnny Guitar (1954), jonka jälkeen hän alkoi suunnitella elokuvaa keskiluokkaisten perheen ongelmanuorista.

Ray ei aikonut tehdä elokuvaa Lindnerin kirjan pohjalta, vaan hän oli laatinut tarinaluonnoksen nimeltä The Blind Run. Ray oli kuullut, että Mulholland Driven lähellä Los Angelesissa oli tunneli, jossa nuoret järjestivät laittomia kilpa-ajoja. Niissä oli haasteena ajaa toista autoa kohti, ja se joka väisti, oli pelkuri. Tämä hurjapäinen kaahailu synnytti Rayn tarinan pohjan.

Keskusteltuaan poliisien ja nuorten kanssa Ray oli havainnut, että levottomuuksia tapahtui muuallakin kuin getoissa ja köyhien alueella. Nuorisorikollisia tuli myös keskiluokkaisista perheistä, ja siitä aiheesta Ray halusi kertoa.

Ray lähestyi aiheensa kanssa Warner-studiota, ja siellä haluttiin Rayn tekevän elokuvan Rebel Without a Cause -kirjan pohjalta. Warnerin johtoportaaseen kuuluva Steve Trilling piti outona, että Ray kuvasi hienostokouluja käyvät hyvien perheiden lapset nuorisorikollisina. Rayn projekti sai lopulta vihreää valoa, mutta studio päätti ohjaajan toivomuksen vastaisesti käyttää joka tapauksessa nimeä The Rebel Without a Cause, vaikka tarinalla ei ollutkaan enää mitään muuta yhteistä Lindnerin kirjan kanssa kuin se, että se kertoi ongelmanuorista.

nuori-kapinallinen-1

 

Rayn kehittelemä tarina oli vain 17-sivuinen luonnos, ja hän halusi mukaan toisen käsikirjoittajan, mutta Ray ja Warner-studio olivat käsikirjoittajan suhteen eri linjoilla. Rayn valinta oli Clifford Odets, joka oli paitsi hänen hyvä ystävänsä myös arvostettu näytelmäkirjailija. Studio halusi kuitenkin nuoren lupauksensa Leon Urisin, joka oli juuri käsikirjoittanut Warner-studion menestyselokuvan Taisteluhuuto (Battle Cry, 1953).

Kuuluisan Exodus-romaanin myöhemmin kirjoittanut Uris aloittikin yhteistyön Rayn kanssa, mutta heille tuli pian näkemyseroja. Uris näki Nuoren kapinallisen yhteiskunnan eikä yksilön kuvauksena. Ray taas piti tarinaa nimenomaan henkilötutkielmana. Erimielisyyksien takia Uris jätti projektin, ja studio korvasi hänet Irving Shulmanilla. Shulman oli menestynyt kirjailija ja arvostettu Warner-yhtiön sopimuskirjoittaja, mutta hänenkään näkemyksensä ei käynyt yksiin Rayn kanssa.

Yksi elokuvan keskeisistä kohtauksista tapahtuu planetaariossa. Ray halusi saada kohtaukseen mukaan planetaarion vertauskuvallisen merkityksen ja kosmiset ulottuvuudet, mutta Shulman piti planetaariota vain yhtenä kuvauspaikkana muiden joukossa.

Shulmankin jätti projektin kesken, ja käsikirjoituksen lopullisen version laati Stewart Stern, jonka Ray oli tavannut eräillä kutsuilla. Sternin käsikirjoittama Fred Zinnemanin ohjaustyö Teresa (1951) oli tehnyt Rayhyn suuren vaikutuksen, ja he pääsivät pian yhteisymmärrykseen. Stern otti mukaan omaelämäkerrallisia aineksia. Elokuvan vanhemmat muistuttavatkin Sternin omia vanhempia. Hänellä oli dominoiva äiti ja heikkotahtoinen isä. Stern halusi rakentaa tarinasta ikään kuin kreikkalaisen tragedian, joka tapahtuu yhden vuorokauden aikana.

Pääosaan harkittiin aluksi Robert Wagneria, Tab Hunteria ja John Kerriä. Jim Starkin roolin sai kuitenkin 24-vuotias James Dean. Hän ei vielä tuolloin ollut tunnettu näyttelijä, mutta hänellä oli jo sopimus Warner-studion kanssa, ja hän oli tehnyt vaikutuksen vielä julkaisemattomassa Eedenistä itään -elokuvassa.

Nuori kapinallinen oli aluksi pieni tuotanto, joka piti kuvata mustavalkoisena. Kuvausten alkupuolella Eedenistä itään saapui teattereihin. Se keräsi yllättävän paljon katsojia ja sai hyviä arvioita erityisesti Deanin suorituksen ansiosta. Warner pani merkille Deanin tähtipotentiaalin, ja studion pääjohtaja Jack Warner päätti että Nuoresta kapinallisesta tehdäänkin värillinen laajakangaselokuva. Jo kuvatut mustavalkoiset kohtaukset kuvattiin uudelleen, mikä vaikutti moniin elokuvan yksityiskohtiin. Deanin musta nahkatakki vaihtui punaiseen pusakkaan, josta tuli sittemmin ikoninen asuste.

Rayn tapa tehdä elokuvaa oli kokeileva, ja hän antoi näyttelijöiden improvisoida. Deanin improvisointia voi nähdä heti Nuoren kapinallisen alkupuolella, kun Deanin humalainen roolihahmo pelleilee ja kikattelee poliisiasemalla. Alkujakso esittelee upeasti myös Cinemascopen mahdollisuudet.

Ray ei ollut aiemmin ohjannut laajakangaselokuvaa, mutta hän omaksui leveän ja matalan kuva-alan käytön nopeasti. Nuorta kapinallista onkin pitkään käytetty elokuvakouluissa ja alan oppikirjoissa esimerkkinä taitavasta Cinemascopen käytöstä. Apuna Raylla oli taitava kuvaaja Ernest Haller, Tuulen viemää –elokuvan Oscar-palkittu veteraani.

Deanin vastanäyttelijäksi valittu Natalie Wood oli vasta 16-vuotias, mutta hän oli näytellyt jo parissakymmenessä elokuvassa. Wood halusi siirtyä pois lapsirooleista esittämään aikuisempia hahmoja, ja Nuori kapinallinen oli siihen juuri sopiva elokuva. Kolmatta keskeistä roolia, Jimiä ihailevaa Platoa, esittää Sal Mineo.

Elokuvassa nähdään myös tuolloin vasta 19-vuotias Dennis Hopper, joka näytteli Deanin kanssa myös Jättiläisessä. Hopper oli ihastunut Natalie Woodiin, ja heillä olikin romanttinen suhde. Se tosin muuttui kuvausten aikana kolmiodraamaksi, sillä Wood oli ryhtynyt suhteeseen myös Rayn kanssa, joka oli häntä 27 vuotta vanhempi.

nuori-kapinallinen-3

Dean ehti kuvata Nuoren kapinallisen loppuun ja oli mukana vielä myöhemmin samana vuonna kuvatussa Jättiläisessä. Eedenistä itään jäi kuitenkin ainoaksi elokuvaksi, jonka Dean näki valmiina. Kun Dean kuoli auto-onnettomuudessa syyskuussa 1955, Nuoren kapinallisen ensi-iltaan oli vielä kuukauden verran aikaa. Warnerin johto ei ollut varma, pitäisikö elokuvan ensi-iltaa siirtää Deaniin kuoleman takia, mutta se päätettiin julkaista lopulta ajallaan.

Nuoresta kapinallisesta tuli välittömästi ilmiö. Farkkuihin ja punaiseen takkiin pukeutuneesta Deanin roolihahmosta tuli uudenlaisen nuorisokulttuurin esikuva. Nykyään Nuori kapinallinen yhdistetään myös 1950-luvun rockmusiikkiin, mutta tosiasiassa siinä ei kuulla rockia lainkaan. Eddie Cochran ja muut tuon ajan rokkarit kuitenkin ottivat Deanin tyylistä vaikutteita, jotka näkyvät edelleen. Suomessa Dean antoi nimensä James-farkuille, ja 50-luvun rokkia kuuntelevia nuoria kutsuttiin diinareiksi.

Nuoren kapinallisen merkitys näkyy siinäkin, että sen myötä alettiin tehdä lisää elokuvia, joiden kohderyhmänä oli teini-ikäinen yleisö. Ennen sitä ne olivat harvinaisia. Nuoren kapinallisen klassikkoasema perustuukin paljolti siihen, että se kertoo nuorista niin aidosti. Tarina nähdään teini-ikäisten näkökulmasta, ja useimmat aikuiset ovat pelkkiä karikatyyrejä. Nuori kapinallinen on Nicholas Rayn ohjaajanuran huippuhetki, mutta Ray ei olisi saavuttanut sitä ilman Deania, jonka roolisuoritus on mieleenjäävimpiä koko elokuvan historiassa.

Nuori Kapinallinen esitetään elokuvateatteri Orionissa torstaina 18.6.2015. Lisätietoa ja lippuja KAVI:n sivuilta.

nuori-kapinalline-juliste

Lisää luettavaa