Kohuohjaajan uutuudessa seksi on kolmiulotteista

Vain harvalla ohjaajalla on yhtä suuri maine vain neljän pitkän elokuvan perusteella kuin ranskalais-argentiinalaisella Gaspar Noélla, 51. Noén tapauksessa laatu korvaa kuitenkin määrän. Yksin kaikkia vastaan (1998), Irreversible (2002) ja Enter the Void (2009) ovat mestariteoksia, joilla saa nimensä helposti elokuvan aikakirjoihin.

Love on Noén henkilökohtaisin elokuva jopa huvittavuuteen asti. Mukana on lukuisia viittauksia ohjaajan omaan elämään, elokuvamakuun, ihmissuhteisiin ja seksuaalisiin mieltymyksiin.

– En halunnut missään vaiheessa tehdä yhtä väkivaltaista elokuvaa kuin Irreversible tai Yksin kaikkia vastaan. Kaikki väkivalta, mitä Love sisältää, on puhtaasti emotionaalista, Noé määritteli jo ennen ensi-iltaa antamassaan lausunnossa.

Love kertoo Noén mukaan rakastamisen ekstaasista. Siitä, miten eläimellistä, leikillistä, iloittelevaa ja surullista intohimo toista ihmistä kohtaan voi kiihkeimmillään olla. Ennen kaikkea kyse on seksistä, jota ohjaaja halusi kuvata niin suoraan ja peittelemättä kuin mahdollista.

– Olen aina pitänyt täysin naurettavina rajoituksia, joiden mukaan normaalissa elokuvassa, varsinkaan melodraamassa, ei voida näyttää seksiä niin avoimesti kuin mahdollista. Etenkin, koska me kaikki pidämme rakastelusta. Miksi sitä pitäisi peitellä ja piilotella kuin se olisi jotain likaista ja tuomittavaa? Noé ihmettelee.

Ohjaamisen, käsikirjoittamisen, tuottamisen ja leikkaamisen ohella Noé myös näyttelee elokuvassa. Myös Noén tosielämän partneriin, ohjaaja Lucile Hadzihaliloviciin, viitataan suoraan eräässä kohtauksessa.

Jopa Loven kuvausteknologian takaa löytyy linkki tekijänsä elämään. Kaksi vuotta sitten Noé matkusti kuolemansairaan äitinsä luokse Buenos Airesiin ja halusi jäähyväisvierailusta muiston itselleen. Noé tallensi äitiään juuri ostamallaan pienellä 3D-kameralla ja rakastui sen kuvien syvyyteen.

– Kuvat tuntuivat hyvin realistisilta ja koskettavilta. Niinpä päätin kuvata myös Loven 3D:nä, koska uskoin sen tuovan elokuvaan lisää emotionaalista syvyyttä. Lisäksi lasit auttavat eristäytymään muista katsojista. Katsot elokuvaa niiden avulla omassa ”tunnelissasi”, Noé määrittelee.

Lue koko juttu marraskuun Episodista.

(EPISODI/Tuomas Riskala, Cannes)

 

Aiheeseen liittyvät elokuvat

Aiheeseen liittyvät jutut