Stanley Kubrick on sekä superarvostettu että pahamaineinen elokuvaohjaaja. Hän on kaveri, jota likipitäen jokainen ohjaaja katsoo ylöspäin aina Steven Spielbergiä, Martin Scorsesea, James Cameronia ja Ridley Scottia myöten. Pahamaineinen Kubrick oli puolestaan siksi, ettei hän päästänyt yhteistyökumppaneitaan lainkaan helpolla. Katsotaan nyt vaikka, miten Shelley Duvall romahti Hohto-koettelemuksen jälkeen tai miten Matthew Modine ei meinannut saada vapaata Full Metal Jacketin kuvauksista edes lapsensa syntymän vuoksi.
Mitä teoksia ja ohjaajia sitten Kubrickin kaltainen perfektionisti arvostaa? Yksi tällainen esimerkki löytyy Euroopan kamaralta – tarkemmin ottaen Puolasta. Krzysztof Kieślowski nimittäin oli vahvasti Kubrickin mieleen, ja erityisesti hän piti Kymmenen käskyä -sarjasta (Dekalog, 1989–90).
Tämä ilmenee parhaiten esipuheesta, jonka Kubrick kirjoitti 1990-luvun alussa Kieślowskin ja Krzysztof Piesiewiczin Dekalog-käsikirjoitukset yhteen niputtavaan kirjaan. Kubrick kirjoittaa Dekalogin olevan jopa ”ainoa elokuvallinen mestariteos, jonka tiedän”.
”Esittämällä visionsa tarinan dramaattisen toiminnan kautta he saavat yleisön ymmärtämään, mitä tarinassa todella tapahtuu sen sijaan, että yleisölle vain kerrottaisiin, miten tarina etenee. He tekevät tämän niin taidokkaasti, ettei katsoja tajua kuin vasta paljon myöhemmin, miten syvälle sydämeen nämä tarinat ovat painuneet”, Kubrick kirjoittaa esipuheessaan.
Raamatun kymmenestä käskystä inspiroitunut Dekalog on kymmenosainen sarja, jonka kukin jakso kestää tunnin. Sarjan jokaisessa jaksossa käsitellään yhtä käskyä puolalaisen kerrostalolähiön asukkaiden kautta. Kahdesta sarjan osasta julkaistiin pidemmät elokuvaversiot (Lyhyt elokuva tappamisesta ja Lyhyt elokuva rakkaudesta, 1987 ja 1988). Katso sarjan traileri täältä.