Kotimaisten elokuva- ja tv-alan sisällöntuottajien yhdistys Audiovisual Producers Finland (APFI ry.) on vetänyt vuonna 2021 alkanutta ympäristöhanketta. Tarkoituksena on kehittää av-alan ekologisuutta.
Järjestön tehtävinä ovat suomalaisen audiovisuaalisen sisältötuotantoalan tuottajien edunvalvonta, kansainvälistymisen edistäminen, tekijänoikeuksien kollektiivinen hallinnointi sekä alan tapahtumien ja kilpailujen järjestäminen.
Suomalaiset tuotantoyhtiöt ovat saaneet käyttöönsä työkalut, joilla on muun muassa voitu laskea tuotannon hiilidioksidipäästöt.
Suomesta on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla tietoa, millaiset ympäristövaikutukset syntyvät tuotettaessa yksi tunti liikkuvaa kuvaa.
Vuonna 2022 yhteensä 23 tuotantoa laski niiden hiilidioksidipäästöt. Tuotannot kattoivat niin fiktiivisiä kuin ei-fiktiivisiä tv-ohjelmia, mutta ensimmäisen vuoden luvut eivät sisällä yhtään elokuvaa.
Tiedotteen mukaan tuloksista ei voi tehdä liian suuria, koko toimialaa koskevia johtopäätöksiä, mutta avaus tuotantojen päästöistä ja tietojen tilastoinnista on vihdoin tehty.
Valtaosa päästöistä eli 75 % syntyi liikkumisesta. Tuotannoista vain kuusi teki lentomatkoja, ja ne muodostivat noin puolet 23 tuotannon kokonaispäästöistä, mikä kattoi kaikki tuotannon osa-alueet hankinnoista majoitukseen ja toimistotiloista jälkituotantoon.
Suomalaisten tuotantojen voidaan todeta olleen vastuullisia energiankuluttajia, sillä noin puolet tuotantojen tarvitsemasta energiasta oli uusiutuvaa. Tuotannoissa syötiin liki 10 000 lämmintä ateriaa, joista yli puolet oli kasvisruokaa.
Dance Brothers on Netflixin ja Yleisradion yhteistuotanto ja ensimmäinen maailmanensi-iltansa Netflixissä saava suomalainen sarja. Tuottaja Max Malka ja tuotantopäällikkö Nina Erwes pitävät ekologisuutta yhtenä tekemisen peruspilarina, ja sarja onkin ensimmäinen suomalainen tv-tuotanto, joka on paitsi laskenut tuotannon päästöt, vähentänyt hiilijalanjälkeään noin 80 % ja saanut Albert-ympäristösertifikaatin.
– Ympäristökestävässä tekemisessä on ollut paljon opittavaa, kun rutiineja ja kaikkea dataa ei vielä ole ollut olemassa. Faktat kulutuksesta hahmottuvat, kun niitä aletaan keräämään ja mittaamaan, joka taas mahdollistaa paremman reagoinnin ja suunnittelun tulevaisuudessa, Malka ja Erwes summaavat kokemustaan tiedotteessa.
APFI:lla vastuullisuusasioista vastaa kestävän kehityksen hankepäällikkö Anne Puolanne. Hän on ollut apukäsi tuotannoille, jotka ovat halunneet ottaa työkalut käyttöön.
– Työkalut tulee nähdä välineenä, joiden avulla opitaan ymmärtämään ekologisuuden konseptia tuotannoissa. Tuotannot tekevät itse päätökset, mutta me voimme ohjata siinä, mihin on tärkeä keskittyä. Mittarit ja luvut ovat hyvä tuki, Puolanne kiittää tuotantoja niiden aktiivisuudesta.
Kestävän kehityksen strategiaa tehdään yhteistyössä osarahoittavien yhteistyökumppaneiden kanssa, joihin kuuluvat muun muassa Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM, Yleisradio, Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK ja Suomen elokuvasäätiö SES.
Lisätietoa APFI:n sivuilla.