Nyt Netflixissä: Hypetetty tieteiselokuva on surkea kalkkuna – ”Näennäistieteellistä oksennusta”

Netflixin tieteisfantasia Hävitys on kalkkuna, joka aliarvioi yleisöään ja yrittää peittää omat elokuvalliset ongelmansa näennäistieteellisellä oksennuksella.

Hävityksen asetelma muistuttaa Arrival-tieteiselokuvaa. Ihmiset piirittävät Maahan laskeutunutta ilmiötä ja lähettävät tutkimusryhmiä tuntemattomaan.

Yhdestä majakasta alkunsa saanut väreilevä energiaseinämä laajenee hiljalleen ja peittää kaiken elävän alleen kuin hidasliikkeinen tsunami. Seinämän toiselle puolelle ilmiötä tutkimaan lähetetyistä miessotilaista vain yksi on tullut takaisin ja hänkin heikossa hapessa. Tähän päättyy Hävityksen koukuttava osuus.

Vuosien pattitilanteen jälkeen majakkaa lähtee seuraavaksi tutkimaan tieteismaailman masentunut Spice Girls -porukka, jolla ei näytä olevan mitään kokemusta vihamielisellä alueella liikkumisesta, kärjessä solubiologi (Natalie Portman) ja hämyinen psykologi (Jennifer Jason Leigh). Porukka on varustautunut kuin telttaretkelle ja ihmetteleekin ilmiön sisällä poikkeuksellisen värikkääksi muuttunutta maailmaa kaikessa rauhassa. Elokuva suorastaan syleilee fantastista värikuvastoaan ja niiden muokkaamaa luontoa. Ihan Terrence Malickin tasolle ei keinuvassa maalailussa sentään ylletä, muuten kuin hidastempoisuudessa. Tähän päättyy Hävityksen kuvallinen anti.

Kaikki elokuvan henkilöhahmot puhuvat kuin olisivat unessa jo ennen fantasiamaailmaan astumista. Koko Hävityksen muu maailmakin tuntuu kuin se olisi repäisty irti todellisuudesta. Immersio kaikkoaa, kun energiakeskittymä ei esimerkiksi kiinnosta armeijaa tai hallitusta sen enempää. Tässä hyvä verrokki on juurikin Arrival, jossa hommaa ei pyörittänyt joku irrallinen psykologi ja tarvittaessa raskasta kalustoa käytettiin, kuten ihmiskunnalla on tapana.

Elokuva ei myöskään malta pidätellä energiavallin toisella puolella odottavaa mysteeriään, vaan paljastaa heti alkuunsa, että pääosan biologi luennoi elämästä ja solujen jakautumisesta. Arvatkaa, mikä on vastaus kaikkeen outoon energiavallin toisella puolella? Kävipä onni, että päähenkilön ammatti ei ollut vaikka kirjanpitäjä.

Hävitys päätyi Netflixin haaviin osittain siksi, että se todettiin “liian älykkääksi ja monimutkaiseksi” laajalle valkokangaslevitykselle. Jälkikäteen tarkasteltuna väitteet kuulostavat enemmän tekijöiden omilta haaveilta kuin järkiperusteilta. Hävitys on yhtä älykäs ja tieteellinen kuin Greyn anatomia, jossa yhtä hidasliikkeinen McDreamy letkauttelee lääketieteen termejä uskotellen, että nyt ollaan elämän ytimessä.

Hävitys perustuu Jeff VanderMeerin kirjaan. Ilman alkuperäisteoksen lukemista ei voi sanoa, onko elokuvan kompastuskivi kokematon ohjaaja vai lähdeteoksen aneemisuus. Toisaalta ohjaajan vastuulla on huomata tarinansa kuopat. Käsikirjoittaja-ohjaaja Alex Garland tunnetaan parhaiten Danny Boylen ohjaamien elokuvien 28 päivää myöhemmin ja Sunshine käsikirjoittajana. Garlandin ainut aiempi oma ohjaus on vuoden 2014 Ex Machina. Käsikirjoittajana syntyneiden hittien takia Garland säilyttää asemansa yhtenä tieteiselokuvien kiinnostavimmista tekijöistä, mutta Hävitys tahraa nimen ohjaajana.

Tähdet ★

Aiheeseen liittyvät jutut