Oscar-analyysi: Jos ja kun Argo voittaa…

18.2.2013 11:49

Viikon kuluttua tähän aikaan elokuvamaailman (ainakin markkinointimielessä) merkittävimmät palkinnot on jaettu jo 85:ttä kertaa. Elokuvavuosi 2012 oli poikkeuksellisen tasokas ja tästä syystä Oscar-ehdokkuuksissa nähtiin suuria yllätyksiä. Eniten kulmakarvoja nostatti parhaan ohjauksen kategoria, jossa Ben Affleck (Argo) ja Kathryn Bigelow (Zero Dark Thirty) joutuivat väistymään Michael Haneken (Rakkaus) ja Behn Zeitlinin (Beasts of the Southern Wild) tieltä. Sekstistinen akatemia tuskin olisi Bigelowia muutenkaan nimennyt sillä “naisen vuosi” oli vasta hiljattain, ja tuo nainen oli samainen James Cameronin ex-vaimo, joka silloin palkittiin elokuvasta The Hurt Locker.

Ehkäpä tämän hetken paras ohjaaja koko maailmassa on kuitenkin itävaltalainen Haneke, eikä hänen ehdokkuutensa tullut suurena yllätyksenä. Moni uskoo Haneken jopa voittavan, mutta akatemia antanee tämän pystin silti Steven Spielbergille, ikään kuin lohdutuksena siitä, ettei eniten ehdokkuuksia rohmunnut ja pitkään ennakkosuosikin viittaa harteillaan kantanut Lincoln todennäköisesti voitakaan parhaan elokuvan palkintoa. Spielbergille pysti olisi kolmas ohjauksesta (kaiken kaikkiaan neljäs), ja tähän vain kolme ohjaajaa on pystynyt aiemmin.

Argo on voittanut kutakuinkin kaikki Oscareita ennakoivat palkinnot (mm. ohjaajien kilta, tuottajien kilta, Golden Globe, BFCA ja BAFTA) ja tällä värisuoralla ei voi hävitä, ellei kyseessä ole Brokeback Mountainin kaltainen elokuva, jossa homofobialla oli todistettavasti suora yhteys. Hollywoodista sankarin tekevä Argo on yksinkertaisesti elokuva, jota kukaan ei vihaa vaikkei sitä täysin rakastaisikaan. Affleckin ohjaama tiivistunnelmainen trilleri on vedonlyöjien ehdoton suosikki vaikkei ohjaaja itse ole ehdolla.

Paras elokuva jaetaan liki poikkeuksetta elokuvalle, jonka ohjaaja on vähintään ehdokkaana. Edellisen kerran tällaista “matemaattista virhettä” todistettiin yli kaksi vuosikymmentä sitten, kun Palveluksessanne Miss Daisy palkittiin vuoden 1989 parhaana elokuvana ja Bruce Beresford unohdettiin tyystin ohjaajakategoriassa. Tätä aiemmin näin on tapahtunut viimeksi 30-luvulla, jolloin äänestyssysteemi oli muutenkin täysin erilainen, ja nykyaikaan vertaaminen täten on turhaa.

Oletetaan, että Argolle myönnetään pääpalkinto, mutta mitä muuta se voi voittaa? Leikkauskategoria on ainoa, jossa se on ansiokkaasti pätevä voittaja, mutta muut viisi ryhmää tulevat olemaan haasteellisia. Voi olla, että Argosta tulisi sellainen harvinainen parhaan elokuvan voittaja, joka pystien kokonaismäärässä ei juhli juuri lainkaan. Yllätysvoittaja Crash (2005) palkittiin vain kolmessa kategoriassa, mutta muuten puhutaan vähintään neljästä. Parhaan elokuvan voittajan täytyy olla pätevin monella eri elokuva-alan saralla. Se saattaa napata esimerkiksi sovitetun käsikirjoituksen Lincolnin nenän edestä. Jos Lincoln on missään eittämättä viime vuoden paras, on se sitä Tony Kushnerin tekstissä, jonka kautta ilmiömäinen Daniel Day-Lewis palkitaan parhaasta miespääosasta. Se on kyseiselle näyttelijälle jo kolmas miespääosa-Oscar, ja tähän ei ole kukaan aiemmin pystynyt. Akatemian silmissä pääosa- ja sivuosakategorioita arvostetaan täysin eri tavalla.

Spielbergin elokuvista yksikään näyttelijä ei ole koskaan voittanut Oscaria lukuisista ehdokkuuksista huolimatta. Ei edes Ralph Fiennes Schindlerin listasta, kun vuoden 1993 elokuvista akatemia palkitsi Tommy Lee Jonesin toimintadraamasta Takaa-ajettu. Nyt Jones (Lincoln) voi saada toisen Oscarinsa kategoriassa, jossa ennakkosuosikkia ei ole. Miessivuosasta vahvoilla on Christoph Waltz (Django Unchained) sillä hän voitti Golden Globen sekä BAFTAn, mutta Oscareiden kultasormi Harvey Weinstein kampanjoi aggressiivisesti (ja jopa likaisesti) Rakkauden pelikirjan eteen ja Robert De Niro hakee jo kolmatta pystiään (tosin edellisestä on aikaa jo yli kolme vuosikymmentä). Muistaako akatemia hyvin De Niron viimeisimmät, vähemmän mairittelevat saavutukset? Niistä ei kovin positiivisesti voida puhua.

Lisää luettavaa