Oscar-elokuva otti rankimpaan hetkeensä mallia oikeista karhun hyökkäyksistä

The Revenantin on ohjannut ja käsikirjoittanut palkittu elokuvantekijä Alejandro González Iñárritu, joka sai viime vuonna kolme Oscaria Birdman-draamastaan. Tositapahtumapohjaisessa seikkailujännärissä otetaan miehestä mittaa pitkän ja säälimättömän kaavan mukaan. Leonardo DiCaprio venyy eloonjäämisseikkailussa huikeaan suoritukseen raadeltuna turkismetsästäjänä. Hyinen ja rankka kuvausprojekti esittelee luonnon voiman kauneimmillaan ja kauheimmillaan.

DiCaprion esittämä eräopas ja uudisasukas Hugh Glass ohjaa turkismetsästäjien tutkimusryhmää vuonna 1823 alueella, joka kuuluu nykyisin Etelä-Dakotan osavaltioon. Porukka on hyytävän kylmän luonnon armoilla, mutta joutuu lisäksi yllätyshyökkäyksen kohteeksi. Taistelun jälkeen Glass suostuttelee metsästäjät palaamaan tukikohtaan turvallisemman reitin kautta, mutta joutuu itse karhun raatelemaksi. Hänet jätetään metsään kuolemaan. Glassin on kestettävä ankaran talven koettelemukset, mikäli hän aikoo ”palata kuolleista” ja kostaa pettureille.

Elokuvan kohutuin kohtaus onkin rankka karhun hyökkäys.

The_Revenant_Bear– Alejandro katsoi varmaan sata videota karhujen hyökkäämisestä, ennen kuin kuvasimme kohtauksen, DiCaprio toteaa.

– Leo on oikeassa. Kaikki muuttui sen jälkeen hyvin veriseksi. Mutta oli hyvin tärkeää nähdä ja ymmärtää, miten hyökkäykset tapahtuvat. Kaikissa Hollywood-elokuvissa karhut ovat kahdella jalalla seisovia karjuvia petoja tai niillä on inhimillisiä tunteita. Inhoan sitä. Tämä karhu vain suojeli pentujaan. Ei sen enempää, ohjaaja perustelee.

Iñárritu pyysi neuvoa ohjaaja Werner Herzogilta, jonka dokumentissa Grizzly Man (2005) karhujen keskellä eläneet aktivistit kokivat karmean kohtalon Alaskassa.

The_Revenant_Bear_Leonardo_DiCaprio– Pyysin häntä kuvailemaan, minkälaisia ääniä hänen kuulokkeisiinsa kantautui karhujen hyökätessä. Hän sanoi, että ei voi kuvailla niitä. Ne olivat niin hirvittäviä ja liian traumaattisia katsojille, joten hän päätti jättää äänet pois elokuvastaan. Se oli nerokas päätös häneltä.
Huolella tehdyn taustatyön jälkeen ohjaaja joutui miettimään, mistä näkökulmasta kohtaus kuvataan.

– Halusin sekoittaa luontodokumenttia ja kauhuelokuvaa, mutta päätavoite oli saada katsojat kokemaan, mitä Glass koki. Tämän jälkeen aloimme rakentamaan kohtausta pala palalta Leon, Chivon ja visuaaliefektiosaston kanssa. Teimme tavallaan kuvakäsikirjoitusta ihmisten kanssa näyttelemällä eri versioita kohtauksesta. Kun saimme koreografian valmiiksi, käytimme kaikkia saatavilla olevia digitaalisia ja muita teknisiä työkaluja kohtauksen kuvaamisessa, ohjaaja vihjaa.

revenant.dicaprioDiCaprio myöntää, että ei olisi pystynyt samanlaiseen suoritukseen, jos elokuva olisi kuvattu studioon rakennetuissa lavasteissa.

– Luonnon kauneus ja julmuus olivat elementtejä, jotka olivat olennaisia. Joinakin päivinä meitä odottivat kahden metrin korkuiset nietokset, kun saavuimme kuvauspaikalle. Ne saattoivat sulaa yön aikana ja preeria oli paljaana seuraavat kaksi viikkoa. Niinä aikoina meidän oli pakko kuvata muita kohtauksia, kuten unijaksoja. Välillä myös yhtenä päivänä vuolaana virrannut joki saattoi seuraavana muuttua myrskyn myötä jäiseksi massaksi, joka muutti maiseman täysin. Meidän oli koko ajan sopeuduttava uusiin olosuhteisiin. Kaikki, mitä luonto tarjosi meille, on valkokankaalla.

Lue koko artikkeli uudesta Episodista 1/2016.

(EPISODI/Johanna Juntunen, Los Angeles)

Aiheeseen liittyvät elokuvat

Aiheeseen liittyvät jutut