RoboCop-tähti kertoo mielipiteensä uusintafilmatisointien tarpeellisuudesta

Uudelleenfilmatisointeihin suhtautuminen on kahtiajakoista. Toisaalta ikonisiksi muodostuneisiin elokuviin ja hahmoihin kajoaminen tuntuu turhalta, toisaalta kiinnostaa nähdä, mitä nykytekijät saavat aiheesta irti. Erityisesti kiinnostus kasvaa, kun uutuudessa on kykynsä jo osoittanut kaarti, kuten RoboCopin tapauksessa brasilialaissyntyinen ohjaaja José Padilha ja hänen muhkea tähtikaartinsa.

Teksti: Mateo Anderson

Padilha sanoo, että idea RoboCop-uudelleenfilmatisoinnista syntyi tapaamisessa, jossa hänelle ehdotettiin kaikkea muuta.

– Kolmisen vuotta sitten olin MGM:llä keskustelemassa projekteista. He mainitsivat useita elokuvia, joita olisivat halunneet tehdä, mutta mikään niistä ei kiinnostanut minua. Sitten näin alkuperäisen Robocopin julisteen seinällä ja sanoin: ”Tuon haluan tehdä!”

Padilhaa kiinnosti Robocopin fasismin ja lainvalvonnan automatisoinnin rinnastaminen.

Uutuus sijoittuu vuoteen 2028. Suurvallat käyttävät robotteja sodissa, mutta Yhdysvalloissa lait estävät niiden käytön lainvartijoina.

Kuvauksissa Padilhalla oli apunaan kuvaajansa Lula Carvalho ja leikkaajansa, Jumalan kaupunki -elokuvasta Oscar-ehdokkuden saanut Daniel Rezende. Robocopin eli Alex Murphyn etsimiseen Padilha käytti runsaasti aikaa.

Joel Kinnaman teki loistavan ensimmäisen koe-esiintymisen ja vain paransi myöhemmissä vaikka meillä ei vielä ollut lopullista käsikirjoitusta, ainoastaan pari kohtausta häntä varten. Lopulta tuli hetki sanoa: ”Lopetetaan tämä, meillä on oikea tyyppi!”

Kulttisuosikin fanit asettavat uusinnalle omat haasteensa. Monet arvostavat alkuperäistä RoboCopia, sen satiiria ja sanomaa enemmän nyt kuin elokuvan ilmestyessä vuonna 1987. Myös Joel Kinnaman kuuluu faneihin.

– Näin sen nuorena varmaan 20 kertaa! Innostuin uudelleenfilmatisoinnista vasta kuullessani ohjaajan olevan José Padilha. Hän on kiinnostava ja lahjakas elokuvantekijä.

Oikeastaan Kinnaman olisi lähtenyt mihin tahansa Padilhan projektiin, sillä hän arvosti näkemiään Bus 174 -dokumenttia sekä Tropa de Elite -elokuvia. Hän ei myöskään tunne periaatteellista vastenmielisyyttä uusintoja kohtaan.

– Ihmisillä on taipumus palata suosikkitarinoihinsa. Teemme sitä jatkuvasti teatterissa, eikä kukaan valita Hamletin uudesta versiosta. Näen oman arvonsa siinä, että vanhoja tarinoita, jotka ovat tehneet meistä ihmisinä ja yhteisönä mitä olemme, kerrotaan uudella tavalla.

Kinnaman hämmästyi, kun Padilha järjesti yhteisen harjoittelujakson ennen kuvauksia.

– Sellaista en ollut kokenut kuin teatterissa. Kuvittelin, että ison budjetin elokuvissa luovat päätökset tehdään väärin perustein studion johtokunnan kokouksissa.

Julkisuudessa on levitetty Padilhan ystävän kommenttia, jonka mukaan kuvaukset olisivat olleet ohjaajalle helvettiä. Kinnaman ei näe sitä aivan niin.

– Kun pelissä on paljon rahaa, on myös paljon pelkoa, koska ihmiset haluavat suojella panostaan. José kuitenkin voitti muutamia isoja taisteluja ja niiden myötä rahoittajien luottamuksen. Siihen kuului, että meillä tosiaan oli kolmen viikon jakso, jonka aikana me kävimme porukalla koko käsikirjoituksen läpi ja keskustelimme joka kohtauksesta. Sen ansiosta olimme ystäviä, joilla oli yhteinen tavoite, tämä elokuva.

Kinnaman myöntää myös, että RoboCop on hänelle harkittu urasiirto.

– Yksi isoihin elokuviin suostumisen syistä on, että ne avaavat uusia ovia. Kun määrittää itseään taiteilijana, joskus suorin tie kohti sitä mitä haluaa on ryhtyä projektiin, joka antaa monia uusia mahdollisuuksia.

Lue lisää RoboCop-elokuvasta uudesta Episodista 2/2014. Ilmestyy 14. helmikuuta. RoboCop tulee ensi-iltaan samana päivänä.

Aiheeseen liittyvät jutut