Tänään tv:ssä: Kuka murhasi tanssijan?

Poliisi hakee apua taidehistorian asiantuntijalta.

YLE/Gaumont

Balettikoulun priimus tanssii lavalla kuin viimeistä päivää. Tanssikoe on hänen suuri tilaisuutensa, joten hän on päättänyt esittää erityisen vaikean variaation. Vain hetkiä myöhemmin nuorten tanssijoiden keskuudessa alkaa levitä kauhu: lavan takaa löytyy balettitaiturin ruumis, jonka kalpealla kaulalla lojuu koulun kammotun antiikkipatsaan koristenauha. Legendan mukaan patsas on tanssijoille vaarallisen kade, mutta poliisi ei fantasiahahmoihin usko.

Mitä saadaan, jos otetaan hövelistä antiikkiasiantuntijasta kertonut 1980-luvun Lovejoy, viipaloidaan joukkoon saman vuosikymmenen Konnankoukkuja kahdelle -yksityisetsiväsarjaa, kuoritaan päältä kaikki 1980-lukuun viittaava ja annetaan seoksen hautua kunnolla ranskalaisessa aromipesässä? Ainakin teoriassa lopputulos voisi muistuttaa läheisesti Gaumont Televisionin sarjaa Kuolema maalaa taulun (L’art du crime).

Sarjan rikostapaukset vaihtuvat, mutta niitä yhdistää joka kerta taidehistoria. Alan asiantuntijan tytär, itsekin sillä mainetta kerännyt rouva Chassagne (Eléonore Bernheim), pyydetään poliisin avuksi, sillä muuten työssään erinomainen komisario Antoine Verlay (Nicolas Gob) on taiteen suhteen täysi puusilmä. Florence Chassagne on hörhöstä ensivaikutelmastaan huolimatta etevä erottamaan taideaarteisiin kätkeytyviä vihjeitä. Järjestelmällinen ja kovakuorinen Verlay on ilman häntä ja hänen keskustelujaan taiteilijoiden haamujen kanssa hukassa, kuten sarjan kolmas kausi muistaa täsmentää.

Ranskalaissarjan viehätysvoima piilee samoissa elementeissä, jotka voivat tehdä siitä myös inhokin osalle katsojista: Se keskittyy poliisin erikoisyksikön toimintaan, muttei sisällä väkivaltaa oikeastaan sen enempää kuin mestarisalapoliisi Hercule Poirot’n tutkimukset. Toisaalta Kuolema maalaa taulun vihjailee alusta alkaen, että sen pääosakaksikolla voisi olla työsuhteen lisäksi välillään jotain muuta. Kun sarjan aihe on kuitenkin rikostutkinta, kaikki sen ulkopuolinen tuntuu helposti ylimääräiseltä. Asioiden pitäisi liittyä toisiinsa, tai muuten kokonaisuus kärsii.

Pitkään yhteistyötä tehnyt kaksikko Angèle Herry-Leclerc ja Pierre-Yves Mora liikkuvat sarjan luojina kiikkerällä alustalla. Uunituoreella kolmannella kaudella Kuolema maalaa taulun lähentää Florencea ja Antoinea jopa siinä määrin, että kotikatsomoiden romantikot voivat olla innoissaan. Aiemmasta poiketen vain kahteen kaksiosaiseen jaksoon typistetty kausi jättää odottamaan jatkoa, jota on myös luvattu ensi vuodeksi.

Kuolema maalaa taulun Yle tv1:llä sunnuntaisin klo 17.10 ja Yle Areenassa.