The Last of Us -sarjan tekijät uskovat keksineensä reseptin, joka ei petä katsojaa

Videopeleihin pohjaavat tuotannot ovat saaneet nihkeää palautetta.

28.12.2022 22:33

Aina 1990-luvun Super Mario Bros.– ja Mortal Combat -elokuvista lähtien videopeleistä ammentavat isot tuotannot ovat saaneet tylyä palautetta yleisöltä. Milloin niissä on ollut ainakin aikuisemmille katsojille juonta tuskin nimeksi tai esim. visuaaliset tehosteet ovat vanhentuneet vauhdilla. Tammikuun puolivälissä HBO Maxilla käynnistyvä The Last of Us on sekin niellyt ns. riihikuivaa, mutta tämän tv-sarjaversioinnin tekijöillä on luja usko onnistumiseensa.

Pedro Pascalin ja Bella Ramseyn tähdittämä selviytymistarina seurailee alkuperäistä peliä mm. siinä, että sarja on sijoitettu pandemian jälkeiseen dystoopiseen maailmaan. Ennakkokuvien perusteella moni on kokenut Pascalin ja Ramseyn hyvin sen oloisina kuin pelin Joel ja Ellie ovat. Chernobyl-sarjan taustalta tutun showrunner Craig Mazinin ja alkuperäisestä pelistä vastanneen Neil Druckmannin puheiden mukaan tv-sarja on silti myös muuta kuin pintaa.

The New Yorkerille antamassaan haastattelussa kaksikko katsoo löytäneensä reseptin, jolla välttää aiempien genren floppien kohtalo. Mazinin mukaan tässä videopelileffassa ei ole tieten tahtoen yritetty tuoda pelin pelaamisen tunnetta kuvaruudulle. Sen sijaan tekijät luottavat muuhun: tv-sarjassa on siirrytty etäämmälle toimintamäiskeestä ja keskitytty enemmän draamaan ja hahmoihin.

Druckmannin puheiden perusteella sarjassa nähdään mm. hahmoja, joita pelissä ei ole ollut. Lisäksi sarjan juoni ei seuraa täysin orjallisesti pelistä tuttua polkua. Niinpä mukana on uutta vähän kaikille, myös peliä pelanneille.

 

Lähteet: The New Yorker, SlashFilm

Lisää luettavaa