Hittikomediassa yhdistyvät Vauhdilla Chicagoon ja Keskiyön pako

2.5.2013 14:30

Identiteettivarkaus on vakava ja kasvava rikollisuuden laji. Varomattomasti käytetty sosiaalinen media, älypuhelin tai tietokone tekee henkilökohtaisen tiedon keräämisestä helpompaa kuin koskaan. Joidenkin tilastojen mukaan pelkästään Yhdysvalloissa tehdään yhdeksän miljoonaa identiteettirikosta – päivittäin. Näyttelijä-tuottaja Jason Bateman tunnisti aihepiirissä kuitenkin myös komediallisen mahdollisuuden.

Tuottaja-käsikirjoittaja Peter Morgan esitteli Väärät paperit -elokuvan alkuperäisen idean Jason Batemanille.

– Se oli simppeli konsepti tyypistä joka varastaa toisen tyypin henkilöllisyyden. Tällä ei ole parempaakaan tekemistä kuin etsiä syyllinen, istuttaa hänet autoon ja pakottaa hänet korjaamaan aiheuttamansa vahinko. Siinä yhdistyi kaksi suosikkielokuvaani, Vauhdilla Chicagoon ja Keskiyön pako, Bateman muistelee.

Tarina sai ideat muhimaan Batemanin päässä, ja hän heitti pallon tuottaja Scott Stuberille, kun he olivat Bora Boralla kuvaamassa kolmatta yhteistä elokuvaansa, Lomaterapiaa. Neljännen elokuvan kehittely sai uuden suunnan, kun menestyskomedia Morsiusneidot ilmestyi.

Melissa McCarthyn roolisuoritus löi meidät ällikällä, Stuber kertoo. – Jason sai loistavan idean houkutella hänet mukaan projektiin ja muuttaa toinen päähenkilöistä naiseksi. Se toi juttuun tuoreutta ja ratkaisi monta yksityiskohtaa, jotka eivät oikein toimineet käsikirjoituksessamme.

Melissa McCarthy otti mielihyvin vastaan mahdollisuuden näytellä Dianaa, identiteettivarasta, joka hemmottelee itseään muiden kustannuksella.

– Pelkästään se, että Jason Bateman soitti ja sanoi, että ”haluaisin jutella kanssasi yhdestä jutusta”, sai minut flippaamman hieman, hän nauraa. – Pidin siitä, että Diana on pippurinen. Yleensä miehen ja naisen tappelemisesta nouseva komedia on kevyttä ja hassunhauskaa. Tässä se oli enemmän tyyliin ’minä tapan sinut’.

McCarthy oli imarreltu siitä, että hahmo kirjoitettiin alusta alkaen uusiksi häntä varten.

– Varasta ei voi tehdä pelkästään pahaksi, sillä se olisi yksiulotteista ja tylsää. Ajattelin, että Diana on ulkopuolinen, joka varastaa tirkistelläkseen muiden ihmisten elämää, näyttelijätär analysoi hahmon syntyä.

Tuottajat olivat tyytyväisiä tarinan konnan sukupuolenvaihdokseen ja McCarthyn mukanaan tuomaan uuteen ulottuvuuteen.

– Hän on selvästi täysin holtiton ja uhkaavakin, ja hän tekee kamalia asioita. Hän tekee sen kuitenkin niin täydellä sydämellä, että hänen puolellaankin on helppo olla, Stuber kehuu.

Dianaa kehiteltiin tarkasti myös ulkoisin keinoin. Hänen asuntonsa on täynnä muiden rahoilla ostettua tavaraa, jonka identiteettivaras on ostanut vain koska hän on voinut tehdä sen.

– Se oli visuaalisesti hälyttävin paikka, jonka olin koskaan nähnyt, McCarthy kommentoi lavastetta. – Ylitsevuotava ja hauska, mutta samalla surullinen, koska hän eli tavarataivaassa ilman ketään kenen kanssa jakaa sitä.

Teksti: Jouni Vikman
Haastattelut: Universal Pictures

Lue lisää Väärät paperit -elokuvasta Episodista 4/2013.

Lisää luettavaa