Varaslähtö Oscareihin – Ketkä vievät tänä vuonna himotut kultapystit?

Jälleen kerran olisi perinteisten Oscar-veikkausten aika. Alun perin helmikuun lopussa oli tarkoitus juhlia voittajia, mutta tänä vuonna ehdokkaatkin julistetaan vasta maaliskuun puolivälissä. Siksi Episodikin veikkaa nyt vasta ehdokkaat parhaan elokuvan, ohjauksen ja näyttelijäsuoritusten kategorioissa.Viralliset Oscar-ehdokkaat julkistetaan 15. maaliskuuta.

2.3.2021 11:54

Pandemian takia kyseessä on ollut poikkeuksellisen haasteellinen vuosi, eikä lopullinen voittaja välttämättä edes löydy ehdokkaittemme joukosta. Tätä kirjoittaessa ei olla täysin varmoja edes koko gaalan kohtalosta. Se kuitenkin tiedetään, että televisioitu lähetys on jo siirretty helmikuun lopusta huhtikuun 25:nteen. Näin myöhäisenä ajankohtana show’ta ei ole esitetty moneen vuoteen.

Maailmaa kurittanut Covid-19 on tosiaan sekoittanut myös Hollywoodin. Suuret elokuvateatteriketjut ovat etenkin Yhdysvalloissa olleet totaalisen suljettuina kuukausikaupalla ja useita jättibudjetin elokuviakin on lykätty tai siirretty suoratoistoon.

Oscareita veikattaessa lipunmyntitilastot edustavat tärkeitä tiedonmurusia, joita ei nyt tällä kertaa juurikaan ole ollut tarjolla. Ja jos on, niin niistä ei ole jäänyt paljon kerrottavaa. Esimerkiksi Christopher Nolanin ohjaama Tenet oli Warner Brosin taholta uhkarohkea yritys elvyyttää teattereita edes hetkeksi, ja sekin homma jäi puolitiehen. Samoihin aikoihin Disney kokeili päinvastaista julkaistuaan Mulanin omassa Disney Plus -palvelussaan, eikä sekään tuntunut liiketoiminnallisesti oikealta ratkaisulta.

Muut isot studiot seurasivat kauhulla vierestä ja lykkäsivät ison budjetin elokuviaan jopa yli vuodella eteenpäin – tai ovat ainakin ripeästi kehittäneet omaa suoratoistopalveluaan. Esimerkiksi HBO Max uhkaa julkaista kaikki tämän vuoden isoimmatkin Warnerin elokuvat samanaikaisesti teattereissa sekä suoraan kuluttajien olohuoneisiin.

Oscar-gaala on kuitenkin äärimmäisen kaupallinen vuotuinen tapahtuma, jossa on tänä vuonna ehdolla useita pienimuotoisempia elokuvia, joista monet on Suomessakin jo katsottu kotisohvilta.

Yhdysvaltain elokuva-akatemia AMPAS tuli koronataistelussa vastaan siten, että elokuville annettiin pari kuukautta jatkoaikaa. Tämä kasvatti kelpoisuuskaudesta normaalin kalenterivuoden sijaan 14 kuukautta kestävän periodin. Tammi–helmikuussa pandemia on kuitenkin edelleen jatkunut raivoisasti, eli tästä jatkoajastakaan ei ole ollut juurikaan hyötyä. Ehkäpä jopa päinvastoin. Nyt ei olla edes täysin varmoja siitä, mitkä elokuvat lasketaan viime vuoden ja mitkä tämän vuoden julkaisuiksi.

Esimerkkinä mainittakoon Minari, jonka kriitikot ja iso osa yleisöäkin näkivät jo vuosi sitten Sundancen filmifestivaleilla, mutta joka saa virallisen ensi-iltansa vasta tämän vuoden puolella.

Pääosin koreankielinen perhedraama nosti statustaan, kun Hollywoodin ulkomaalaisista toimittajista koostuva HFPA ei hyväksynyt sitä parhaan elokuvan kategoriaan Golden Globe -gaalaansa, vaikka kyseessä on täysin amerikkalainen produktio. Kiinankielinen amerikkalainen tuotanto Jäähyväiset koki saman kohtalon vuotta aiemmin.

Tätä kirjoittaessa Golden Globe-ehdokkuudet eivät ole vielä tiedossa, mutta Minari nähtäneen siellä parhaan vieraskielisen elokuvan kategoriassa, kun taas Oscareissa se todennäköisesti saa ehdokkuuden parhaasta elokuvasta.

Sydämellä eikä järjellä

News of the World on Tom Hanksin tähdittämä western, jonka uskoisi toimivan etenkin vanhemman ikäluokan äänestäjille. Sen sivuosassa saksalainen Helena Zengel kuitenkin varastaa show’n ja voi hyvinkin saada ehdokkuuden huolimatta vain 12 vuoden iästään. Paul Greengrassin jättiproduktio voisi saada melkein kymmenkunta ehdokkuutta lähinnä teknisestä osaamisesta – tai se voi jäädä kokonaan ilman.

Helena Zengel (News of the World.)

Normaalina vuonna näin epävarmasti ei voisi monenkaan elokuvan kohdalla veikkailla. News of the World koskettaa vanhanaikaisen eeppisen Hollywood-draaman tapaan, mutta hienosta musiikista, lavastuksesta ja kuvauksesta huolimatta se ei jää erityisen pitkäksi ajaksi mieleen. Tämän elokuvan kohdalla veikkauksessa käytetään jo enemmän sydäntä kuin järkeä.

Jos jossain merkittävimmässä kategoriassa on selvä ennakkosuosikki jopa voittamaan, niin se on Chloé Zhao parhaasta ohjauksesta. Kriitikot ovat ainakin tähän mennessä olleet Nomadlandin paremmuudesta yhtä mieltä, ja Zhao on voittanut enemmän palkintoja kuin esimerkiksi Bong Joon-ho, joka lopulta myös Oscarin oikeutetusti nappasi Parasitellaan. Ohjauskategorian on voittanut nainen ainoastaan kerran, ja Kathryn Bigelow’n (Zero Dark Thirty) voitostakin on kulunut jo kohta vuosikymmen.

Tänä vuonna on varsin mahdollista, että naisehdokkaita kyseisessä kategoriassa saattaa olla enemmänkin, sillä muun muassa näyttelijänä paremmin tunnetun, hiljattain sivuosa-Oscarilla palkitun Regina Kingin debyytti fiktiivisen pitkän elokuvan saralla näyttäisi olevan esillä monessakin kategoriassa. One Night in Miami on vahvoilla etenkin miessivuosakategoriassa, jossa Leslie Odom Jr. on aika lailla varma ehdokas.

Zhaon ohjaama Nomadland on monella tavalla kysymysmerkki. Se ansaitsisi jopa voiton parhaan elokuvan kategoriassa, sillä vaikka siinä ei ole varsinaista juonta oikein nimeksikään, niin kyllä maailmaa katsoo hieman eri silmin sen nähtyään. Juuri tästä syystä se noteerataan varmasti parhaan kuvauksen kategoriassa, mutta voiko rakenteellisesti näin epätavallinen leffa pärjätä vaikka se onkin kriitikoiden ylivoimainen suosikki? Monilahjakkuus Zhao voi saada useitakin ehdokkuuksia sillä hän on myös tuottanut, käsikirjoittanut ja leikannut elokuvan. Joka tapauksessa Nomadland ja myös sen päänäyttelijä Frances McDormand ovat mukana kärkikahinoissa.

Netflix taistelee jälleen

David Fincherin ohjaama Mank saanee rutkasti ehdokkuuksia, mutta ei välttämättä edes parhaasta ohjauksesta. Leffaa odotettiin kuin kuuta nousevaa, mutta unohtui pian Netflix-julkaisun jälkeen. Teknisesti elokuva on toki hieno ja etenkin lavastuksesta vahvoilla, mutta puhuuko kukaan Mankista enää?

Leffa sijoittuu Hollywoodiin ja se on yleensä hyvä merkki Oscar-ehdokkuuksia veikatessa, mutta onko Mank sittenkin melko anti-Hollywood? Siinä olisi toki saumaa televisioidun lähetyksen ennakoidulle sentimentaaliselle hetkelle. Käsikirjoituksen nimittäin kynäili ohjaajan isä Jack Fincher jo vuosikymmeniä sitten eikä David ole vielä voittanut Oscaria…

Chadwick Boseman (Ma Rainey’s Black Bottom).

Jo viime kesällä samaisessa suoratoistopalvelussa julkaistu Da 5 Bloods unohdettiin sekin moneksi kuukaudeksi, mutta viime viikkoina Spike Leen ohjaama elokuva on saanut osakseen odottamatonta huomiota, vaikka viime vuonna edesmenneen Chadwick Bosemanin sivuosaehdokkuuteen ei enää moni uskokaan. Hänet huomioidaan varmasti miespääosakategoriassa elokuvasta Ma Rainey’s Black Bottom, joka sekin on Netflixin Oscar-täkyjä.

Itse parhaan elokuvan voiton suhteen Netflixin isoin kala taitaa kuitenkin olla Aaron Sorkinin ohjaama The Trial of Chicago 7, joka aiheuttaa päänvaivaa Oscar-veikkaajille etenkin näyttelijöiden saralla. Kyseessä on sellainen kaarti, ettei sieltä voi helposti nostaa esille yhtä tai kahtakaan nimeä. Näyttelijöiden kilta SAG varmasti antaa ehdokkuuden tälle elokuvalle ensemble-kategoriassa, jonka se voisi myös helposti voittaa. Tätä kirjoittaessa SAG-ehdokkuudet eivät myöskään ole olleet tiedossa, ja koska suurin osa akatemian jäsenistä on näyttelijöitä niin heidän neljää kategoriaansa on aina syytä analysoida tarkemmin nähdäkseen mistä elokuvista yleisesti pidetään.

Missään ei tietenkään ole sanottu, että parhaan elokuvan ehdokkaita olisi se maksimimäärä kymmenen. Viime vuosinahan se on aina ollut kahdeksan tai yhdeksän, ja tällaisena poikkeusvuonna luku voisi olla pienempikin. Vuonna 2022 akatemia tosin palaa takaisin kymmeneen ehdokkaaseen, mutta jos tänä vuonna Netflix saa jopa neljä elokuvaa ehdolle, niin se on historiallisesti merkittävä saavutus. Kampanjavaroja heiltä ei todellakaan puutu.

Tero Heikkinen

Episodin veikkaukset Oscar-ehdokkaiksi

Paras elokuva (jos maksimimäärä 10)
Da 5 Bloods (Netflix)
The Father (Sony Pictures Classics)
Judas and the Black Messiah (Warner Bros.)
Mank (Netflix)
Ma Rainey’s Black Bottom (Netflix)
Minari (A24)
News of the World (Universal Pictures)
Nomadland (Searchlight Pictures)
One Night in Miami (Amazon Studios)
The Trial of Chicago 7 (Netflix)

Paras ohjaus
Lee Isaac Chung – Minari
David Fincher – Mank
Paul Greengrass – News of the World
Aaron Sorkin – The Trial of Chicago 7
Chloé Zhao – Nomadland

Paras miespääosa
Riz Ahmed – Sound of Metal
Chadwick Boseman – Ma Rainey’s Black Bottom
Anthony Hopkins – The Father
Delroy Lindo – Da 5 Bloods
Steven Yeun – Minari

Paras naispääosa
Viola Davis – Ma Rainey’s Black Bottom
Andra Day – The United States vs. Billie Holiday
Vanessa Kirby – Pieces of a Woman
Frances McDormand – Nomadland
Carey Mulligan – Lupaava nuori nainen

Paras miessivuosa
Sacha Baron Cohen – The Trial of Chicago 7
Daniel Kaluuya – Judas and the Black Messiah
Leslie Odom Jr. – One Night in Miami
Paul Raci – Sound of Metal
Stanley Tucci – Supernova

Paras naissivuosa
Ellen Burstyn – Pieces of a Woman
Glenn Close – Hillbilly Elegy
Olivia Colman – The Father
Amanda Seyfried – Mank
Youn Yuh-jung – Minari

Lisää luettavaa