Wicked ei ole vain uutuuselokuva – Brändin ympärille on kehitetty satojen miljoonien tuotebisnes

Target-ostoskeskuksissa raikuu elokuvan tunnusbiisi ja Starbucksissa myydään päähenkilöiden mukaan nimettyjä juomia.

26.11.2024 18:00

Ihmemaa Ozin maailmaan sijoittuva Wicked-musikaali tienasi ensi-iltaviikonloppunaan yli 160 miljoonaa dollaria globaalisti.

Kahteen elokuvaan (kakkososa julkaistaan marraskuussa 2025) on laitettu rahaa noin 300 miljoonaa dollaria. Leffan tuottanut Universal on kasannut elokuvien ympärille myös valtavan tuotekampanjan.

Lue myös: Glicked jäi hieman tuhnuksi: sekä Wicked että Gladiator II alisuorittivat lippukassoilla

Yhdysvaltojen Target-ostoskeskuksissa raikuu elokuvan tunnusbiisi ja Starbucksissa myydään päähenkilöiden mukaan nimettyjä juomia. Wicked-läpökkäistä ja puseroista puhumattakaan.

Universal on haalinut kasaan 450 yhteistyökumppania. Elokuvan mainoskampanjaan on laitettu Deadlinen mukaan yli 350 miljoonaa dollaria.

Lue myös: Wicked-elokuvat maksoivat järjettömästi – Universal ei ole käyttänyt koskaan näin paljon rahaa

Pelkillä tuotteita kuluja ei saa katettua, vaan leffojen täytyy menestyä myös teattereissa. Aika näyttää, kuinka projekti onnistuu.

Jon M. Chun ohjaamn ja Ariana Granden tähdittämä Wicked saapui Suomen teattereihin 22.11. ja keräsi avausviikonloppunaan 12 712 katsojaa.

YouTube video

Lähde: Deadline