Kommentti: Batman v Superman kiinnostaa vain faneja

2.4.2016 20:30

Viime viikonloppuna Batman v Superman: Dawn of Justice näytti nihkeille kriitikoille, kun heikoista arvosteluista huolimatta se tuotti yli neljäsataamiljoonaa dollaria lippuluukuilla. Tänä perjantaina tapahtui kuitenkin jotain hiukan yllättävää: jonkinlainen pudotus oli odotettavissa, mutta Forbesin mukaan elokuvan lipputulot tippuivat jenkeissä peräti 81,2 prosenttia edellisviikosta, mikä on enemmän kuin yhdelläkään supersankarielokuvalla ennen tätä. Deadlinen ennuste on, että koko viikonlopun lipunmyynti voi pudota jopa 70 prosenttia.

Tuloksesta tekee erityisen se, ettei BvS:lla ollut tänä viikonloppuna jenkeissä mitään isoja ensi-iltaleffoja kilpailijoina, jotka olisivat voineet viedä siltä katsojia.

Tätä ei kuitenkaan pidä tulkita niin, että elokuva olisi nyt floppi: se on jo hitti ja voi vielä kerätä teatterikierroksellaan miljardin, mikä oli Warner Brosin alkuperäisenä tavoitteena, mutta helppoa se ei nyt ole. Tulosta on vaikea nähdä minään muuna kuin pettymyksenä.

Olisi tietysti kutkuttavaa vetää tässä kohtaa kotiinpäin ja sanoa, että huonot kritiikit vaikuttivat tähän tiputukseen. Varmasti vaikuttivat, mutta se ei ole koko syy. Huono katsojapalaute on myös vaikuttanut asiaan. Kaikki eivät ole läheskään tyytyväisiä ja koska kaverien suositukset ovat niitä kaikkein parhaita, osa potentiaalisista katsojista on päättänyt jäädä kotiin. Huono palaute on sitten kertautunut ja siksi katsojat, jotka eivät olleet lähteneet hypeen mukaan ja käyttäneet rahojaan ennakkolippuihin, jäivät tänä perjantaina kotiin.

Kysyin eräältä suomalaiselta elokuvaohjaajalta muutama vuosi sitten, miten kritiikit vaikuttavat elokuvien katsojalukuihin. Hän käytti esimerkkinä sinä vuonna ensi-iltansa saanutta BvS:n esiosaa Man of Steelia, joka maksoi 225 miljoonaa dollaria ja tuotti 668 miljoonaa. Isojen elokuvien kohdalla yleisö on usein päättänyt jo ennakkoon, aikovatko he mennä katsomaan sen, ja siksi huonoinakin pidetyt elokuvat voivat nousta hiteiksi. Tämä kattaa kuitenkin vain vanhan fanipohjan. Ne muut, jotka eivät ole aiemmin jaksaneet vielä uudesta Teriksestä innostua, lukevat arvioita ja kuuntelevat suosituksia, ja tekevät sitten katselupäätöksensä. Tästä syystä Man of Steel tuotti 668 miljoonaa dollaria (mikä on hyvä luku, mutta ei enää nykyään maaginen), mutta ei sen enempää.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Force Awakens sai poikkeuksellisen hyviä arvosteluja ja palautetta faneilta, jonka vuoksi myös Star Wars -universumista vähemmän kiinnostuneet päättivät käydä katsomassa sen. Se on kerännyt lipputuloja maailmanlaajuisesti yli kaksi miljardia.

BvS:n lipputuloilla voi olla suuri merkitys DC-elokuvauniversumin valitsemaan suuntaan. Kannattaako tekijöiden jatkaa tällä tyylillä vai tehdä radikaali korjausliike ja keksiä jotain uutta tilalle. Monty Pythonin hullussa maailmassa (Monty Python and the Holy Grail, 1975) Michael Palinin esittämä aatelinen on rakentanut linnansa suolle vain näyttääkseen kaikille, että se on mahdollista. Ensimmäinen upposi, toinen upposi, kolmas tuhottiin raunioiksi ennen kuin se upposi, mutta neljäs pysyi. Kysymys kuuluu, montako epäonnista viritelmää DC-elokuvauniversumi kestää ennen kuin saamme nähdä sen pysyvän linnan?

Joonas Alanne

Kirjoittaja on Episodin vakituinen avustaja. Seuraa Twitterissä: @JoonasAlanne

Lisää luettavaa