Suoratoistosodassa ei ole yhtä voittajaa: Markkinoita hallitsee oligopoli

Yhden suoratoistopalvelun monopoli olisi ollut epärealistinen ajatus.

15.3.2024 19:00

Kun suoratoistopalvelut olivat tulossa markkinoille, monet toivoivat, että elokuvia ja sarjoja voisi striimata vain yhdestä paikasta – oli se sitten Netflix tai joku muu. Se olisi ollut siinä mielessä hyvä asia, että vain yksi kuukausimaksu olisi riittänyt. Nyt on oltava usemman suoratoistopalvelun asiakas, jos haluaa vähänkin laajemmin katsottavaa. Yhden suoratoistopalvelun monopoli olisi kuitenkin ollut epärealistinen ajatus. Yhdysvalloissa suoratoiston käyttäjä tilaa yhtä aikaa keskimäärin 4,2 eri palvelua.

Media-alan analytiikkayhtiö Parrot Analytics on julkaissut laajan katsauksen, jossa todetaan nykyisen suoratoistobisneksen olevat monopolin sijaan oligopoli. Tällä hetkellä Yhdysvaltain markkinoilla on kahdeksan suurta suoratoistoyhtiötä: Netflix, Amazon Prime Video, Max, Disney Plus, Hulu, Paramount Plus, Peacock ja Apple TV Plus. Euroopassa ja meillä Suomessa tilanne on vastaanvanlainen, mutta Hulu on osa Disney Plussaa, ja Paramount Plussan ja Peacockin sisällöistä vastaa SkyShowtime.

Netflix on edelleen suoratoistopalveluista selvästi suurin, vaikka kilpailu on ollut hurjaa. On puhuttu jopa suoratoistosodasta, mutta voittajaa siinä ei Parrot Analyticsin mukaan ole, vaikka aiheesta saakin laadittua vetäviä otsikoita.

Vuonna 2012 Netflixin pääjohtaja Reed Hastings kertoi, että Netflix ei halua ryhtyä sotaan kaapelikanavia vastaan, vaan heidän strategiansa on lähinnä täydentää perinteistä televisiota. Vuonna 2022 Hastings oli jo sitä mieltä, että lineaarinen televisio on tiensä päässä 5–10 vuoden sisällä.

Nyt tilanne on muuttunut niin, että Netflixillä on liuta kovia kilpailijoita. Netflix on käytännössä ainoa yhtiö, joka on keskittynyt pelkkään suoratoistoon. Apple TV perustettiin luomaan sisältöä Apple-käyttäjille. Prime Video kytkeytyy Amazonin moniin verkkokauppapalveluihin. Disney on viihdejätti, jolla on monenlaista liiketoimintaa, kuten perinteisiä televisiokanavia ja huvipuistoja. HBO Max (Suomessakin pian pelkkä Max) on osa fuusion myötä syntynyttä Warner Bros. Discovery -mediakonsernia ja niin edelleen.

Netflix on kovasta kilpailusta huolimatta säilyttänyt selkeän johtoasemansa, mistä kertoo myös se, että sillä on Yhdysvalloissa eniten nimikkeitä. Parrot Analyticsin selvityksen mukaan Netflix ei kuitenkaan pysty täysin hallitsemaan markkinoita. On osa-alueita, joilla kilpailijat päihittävät Netflixin. Netflix ei pysty korvaamaan perinteistä televisiota kokonaan. Se ei esimerkiksi tarjoa uutissisältöä, ja yritykset ryhtyä esittämään suoria tapahtumia ovat olleet toistaiseksi melko vaatimattomia. Kilpailijat täyttävät näitä puuttuvia aukkoja tehokkaasti. Eri yrityksillä on erilaisia strategioita, eikä Netflix voi voittaa kaikilla rintamilla.

Tulevaisuudessakaan Netflixillä ei ole monopolia. Katsojan kannalta tilanne merkitsee sitä, että on käytettävä useampaa palvelua rinnakkain. Näin useampikin suoratoistopalvelu voi nousta sodan voittajaksi. Se vaatii kuitenkin sopeutumista jatkuvasti muuttuvaan markkinatilanteeseen. Katsojalle se merkitsee rahanmenoa, jos haluaa saada mahdollisimman laajan suoratoistokattauksen. Siksi suoratoistopalvelun käyttäjän on oltava valppaana, että saa kuukausimaksuille vastinetta.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa X:ssä: @JussiHuhta1a tai Blueskyssa: @jussihuhtala.bsky.social

Sarjan edellinen kolumni:
Elokuvafaneille tärkeä henkilö lähtee Netflixistä, ja se merkitsee huonoja uutisia

Lisää luettavaa