Binge-kulttuuri syntyi puolivahingossa – Näin Netflix muutti tavan, jolla katsomme sarjoja nykyään

Televisiosarjoja katsotaan nykyään monta jaksoa putkeen suoratoistosta, eikä siinä ole enää mitään ihmeellistä. Ilmiö on kuitenkin vasta alle kymmenen vuotta vanha.

15.5.2021 10:00

Ennen piti odottaa viikko, jotta pääsi katsomaan Ritari Ässän tai Lostin uuden jakson. Netflixin lanseeraaman binge-kulttuurin myötä sarjojen koko kausi tulee kerralla katsottavaksi, ja kaikki uudet jaksot on usein ahmittu jo saman viikonlopun aikana.

Netflix ei tietenkään ole keksinyt katselumaratoneja. Non stop -esityksiä on järjestetty elokuvateattereissa jo aikojen alussa. Televisiokanavilla on esitetty viikonloppuisin useita sarjojen jaksoja putkeen. Televisiosarjojen kokonaisia kausia on ahmittu dvd-bokseilta vuosia ennen Netflixiä.

Netflix kuitenkin teki maratonkatselusta ilmiön, johon ei tarvita erikoisjärjestelyjä. Katsoja voi milloin tahansa painaa nappia ja aloittaa sarjamaratonin.

Käänne tapahtui vuonna 2013. Sarja, joka aloitti tämän ilmiön, oli House of Cards, Netflixin ensimmäinen jättisatsaus omaan tuotantoon. 

Netflixin johdossa tiedettiin, että jos haluaa nousta suoratoiston kärkiyhtiöksi, tarvitaan omaa laadukasta sisältöä. Yhtiö satsasi House of Cardsiin 100 miljoonaa dollaria, ja se mullisti suoratoistokatselun.

Netlix oli aiemminkin julkaissut televisiosarjat palvelussaan kausi kerrallaan, mutta ne olivat muiden yhtiöiden tuotantoja, joita oli jo esitetty televisiokanavilla perinteiseen tapaan. House of Cards oli Netflixin oma tuotanto, jota ei ollut esitetty vielä missään. Siitä tuli ensimmäinen iso televisiosarja, jonka ensimmäinen kausi julkaistiin kerralla katsottavaksi. Yllättävää kyllä, se tapahtui puoliksi vahingossa. 

Netflixin sisältöjohtaja Ted Sarandos kertoo Smartless-podcastissa, että he eivät olleet miettineet asiaa ennen kuin joku kysyi, millä tavalla House of Cards pitäisi julkaista. Sarandos ei ensin edes ymmärtänyt kysymystä. Hän pohti, että kaikki muutkin sarjat julkaistaan heillä kausi kerrallaan, joten eiköhän House of Cardsin kohdallakin pitäisi toimia samoin. 

”Julkaistaan House of Cards kokonaan ja katsotaan, miten se otetaan vastaan”, Sarandos vastasi.

Päätöstä ei siis ollut tutkittu tai suunniteltu vuosia Netflixin organisaatiossa. Lopputulos oli Sarandosin mukaan ”onnellisten sattumien summa”. 

Netflixin keräämät asiakastiedot puolsivat päätöstä. Tilaajat halusivat katsoa sarjoja vähintään kaksi tai kolme jaksoa kerrallaan. Ainakaan kukaan ei katsonut vain yhtä jaksoa viikossa.

House of Cardsin ensimmäisen kauden jälkeen maratonkatselut ja sarjojen ahmiminen on ollut arkipäivää jo kahdeksan vuotta. Kaikki suoratoistopalvelut eivät tosin vieläkään julkaise sarjoja kausi kerrallaan. Esimerkiksi Disney Plus on halunnut toimia eri tavalla kuin Netflix. Suosikkisarjat  Mandalorian, WandaVision ja Falcon and The Winter Soldier ovat tulleet katsottavaksi vain jakso per viikko. Disneyllä onkin siinä pitkät perinteet, ja yhtiö haluaa jatkaa lineaarisen television käytäntöjä. Netflixillä ei kuitenkaan ole tällaista perinnettä – tai voisiko sanoa taakkaa. Yksinkertaisesti siksi, koska yhtiö on niin nuori. 

Joskus hyvät ideat syntyvät spontaanisti. Jos olisi syntynyt vastaväitteitä, että ”ei näin voi tehdä”, House of Cards olisi saattanut tulla katsottavaksi jakso kerrallaan, kuten kaikki muutkin uutuussarjat kautta televisiohistorian. Netflixin ja Ted Sarandosin nopea päätös kuitenkin mullisti tavan, jolla televisiosarjoja katsotaan. Siitä on tullut suorastaan normi, mutta se vaati ennakkoluulotonta ajattelua. 

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:

Valtaosa Oscar-ehdokkaista löytyy suoratoistosta, ja osa jopa ilmaiseksi

Lisää luettavaa