Mainokset tulevat Netflixiin – Kuukausimaksu halpenee, mutta milloin?

Mainosrahoitteinen Netflix kuulostaa ajatuksena häiritsevältä, mutta onneksi sitä ei ole pakko ottaa käyttöön.

14.10.2022 09:55

Netflix päätti jokin aika sitten luopua yhdestä periaatteestaan, kun yhtiö ilmoitti julkaisevansa edullisemman mainosrahoitteisen version palvelustaan. Netflix on joutunut poikkeuksellisen tilanteen eteen, kun tilaajamäärät laskivat dramaattisesti alkuvuodesta. Mainoksia sisältävä tilaus on vaihtoehto perinteiselle versiolle, ja houkuttimena on alhaisempi kuukausimaksu.

Alun perin Netflix kertoi sijoittajilleen, että mainosrahoitteinen versio lanseerataan vuoden 2023 alkupuolella. Variety tietää kuitenkin kertoa, että se tapahtuukin jo marraskuun alussa tänä vuonna. Ajatuksena on ehtiä ennen Disney Plussan omaa mainosrahoitteista versiota, joka lanseerataan 8. joulukuuta. 

Tätä kirjoittaessa tieto Netflixin marraskuun alun julkaisusta ei ole virallinen, mutta Variety on saanut siihen vahvistuksen luotettavista lähteistä. Uusi versio ei tule vielä tuolloin Suomeen, vaan ensin sitä kokeillaan isommilla markkina-alueilla: Yhdysvaltojen lisäksi Ranskassa, Saksassa ja Australiassa.

Mainosrahoitteinen Netflix kuulostaa ajatuksena häiritsevältä, mutta onneksi sitä ei ole pakko ottaa käyttöön. Jos haluaa katsoa palvelua ilman mainoksia, voi jatkaa tilaustaan kuin ennenkin. Halvin Netflixin kuukausitilaus on tällä hetkellä 7,99 euroa, mutta sillä ei saa kuin tylsäpiirtokuvan eli SD:n. Täysi HD maksaa 11,99 ja 4K-kuva 15,99 kuussa. Uuden palvelun hinnoittelu on vielä kysymysmerkki, mutta joka tapauksessa sen pitäisi olla euron tai pari vähemmän kuin perushinnan. 

Mainostajille Netflix ei kuitenkaan ole halpa. Suoratoistoyhtiö on yhdessä Microsoftin kanssa tarjonnut mainoksia 65 dollarin CPM-hintaan (1000 näyttökerran hinta), kun yleensä hinta on pyörinyt 20 dollarin tienoilla. Lisäksi Netflix on Varietyn mukaan vaatinut peräti 10 miljoonan dollarin minimi-investointia. Korkea hinta ja tiukat ehdot ovat saaneet mainostaja epäröimään, ja vielä onkin epävarmaa, saako Netflix kerättyä tarpeeksi mainostajia omilla ehdoillaan, jotta uusi palvelu saadaan julkaistua ajoissa.

Tavallisen käyttäjän kannalta mainokset laskevat kuukausimaksua, mutta samalla jotkut ominaisuudet jäävät saamatta. Ohjelmia ei esimerkiksi voi ladata etukäteen, jotta niitä voisi katsoa myöhemmin ilman internet-yhteyttä. Junassa tai lentokoneessa matkustavien keskuudessa ominaisuus on ollut suosittu, eikä Netflix halua sitä tarjota edullisimmassa versiossa. Mainoksia ei pääse ohittamaan, mutta niiden määrä on rajoitettu maksimissaan neljään minuuttiin tunnissa. 

Netflixille tilanne on uusi. Yhtiö ylpeili pitkään sillä, että palvelussa ei näy lainkaan mainoksia. Kova kilpailu Disney Plussan, Prime Videon ja muiden suoratoistopalvelujen kanssa on kuitenkin pakottanut yhtiön tarkistamaan periaatteitaan. Mainokset näyttävät olevan välttämätön paha. Käyttäjälle on pääasia, että niistä pääsee lisämaksulla eroon. Halvempi mainosrahoitteinen Netflix toimii pikemminkin sisäänheittotuotteena. Todennäköisesti moni kyllästyy mainoksiin sarjoja ahmiessaan ja päättää päivittää tilauksensa mainoksettomaan versioon.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
HBO Max poistaa sisältöä palvelustaan, ja tämän takia se on iso menetys suomalaiselle katsojalle

Lisää luettavaa