Netflixillä on nyt harkinnan paikka: Ison budjetin elokuvat vaarassa

Jos Netflix investoi rahaa elokuviin, niille pitäisi antaa arvostus, joka niille kuuluu.

Netflixillä on ollut maine yhtiönä, joka antaa tekijöille paljon vapauksia. Sarjojen ja elokuvien käsikirjoittajat ja ohjaajat ovat saaneet käyttää luovuuttaan, eikä yhtiö ole puuttunut heidän ratkaisuihinsa, jos katsojat ovat olleet tyytyväisiä. Lisäksi monet tekijät ovat saaneet käyttöönsä hulppeat budjetit. 

Tällä tekijöitä arvostavalla politiikalla on saatu aikaan lukuisia menestystuotantoja House of Cards -sarjasta lähtien. Tietenkään luotto ei ole ollut rajatonta, vaan monia nimikkeitä on myös lopetettu, jos katsojaluvut ovat jääneet heikoiksi. Idea on kuitenkin näyttänyt olevan se, että jos sarjasta tai elokuvasta tulee suosittu, tekijät saavat työrauhan.

Alkuperäisiä elokuvia ja sarjoja tehty rahaa säästämättä ja laadusta tinkimättä. Vaikka kaikki nimikkeet eivät ole olleet kriitikoiden mieleen, striimausluvuissa satsaukset ovat näkyneet. Katalogissa on myös kalliita laatuelokuvia, kuten 175 miljoonaa dollaria maksanut Martin Scorsesen The Irishman.

Netflixin tulos pieneni alkuvuonna, kun yhtiö menetti 200 000 tilaajaa. Luonnollinen johtopäätös on, että on kiristettävä vyötä ja seurattava budjetteja tarkemmin. Tämä koskee erityisesti pitkiä elokuvia.

Toimintakomedia Red Notice keräsi viime vuonna valtavat striimausluvut, kun kaikki halusivat nähdä Ryan Reynoldsin, Gal Gadotin ja Dwayne Johnsonin uuden elokuvan. Peräti 200 miljoonaa dollaria maksaneelle elokuvalle alettiin suunnitella saman tien jatkoa, mutta nyt sen tulevaisuus näyttää epävarmalta. 

Kesän uutuuksiin kuuluu Marvel-elokuvista tuttujen Russon veljesten tekeillä oleva toimintaelokuva The Gray Man, jonka pääosissa näyttelevät Ryan Gosling ja Chris Evans. Vastaavia projekteja ei enää pistetä alulle ainakaan samassa tahdissa. 

Kalliit ja huipputähdillä varustetut nimikkeet ovat olleet hyviä sisäänheittotuotteita, joten Netflixin tilaajamäärä saattaa pudota entisestään. Yhtiön johdolla on nyt harkinnan paikka.

Netflixissä on ehkä ollut jonkinlaista vauhtisokeutta, eikä yhtiö ei ole satsannut kaikkiin tuotantoihin kunnolla. Netflixiin tuli juuri trilleri nimeltä Hämähäkin sydän (Spiderhead), jonka pääosassa on supertähti Chris Hemsworth. Ohjaaja on tämän hetken kuumin nimi, Top Gun: Maverickin tekijä Joseph Kosinski.

Hämähäkin sydämen budjetti on yli sata miljoonaa dollaria, mutta sitä ei ole markkinoitu etukäteen juuri lainkaan. Tai siltä ainakin näyttää. Asian nosti Twitterissä esille ohjaaja Peter Atencio, joka tunnetaan muun muassa Key & Peele -sarjasta. 

Atencion twiitistä ja sen jatkokeskustelusta herää monenlaisia ajatuksia. Netflixin ongelma on siinä, että yhtiö antaa mahdollisuuksia elokuvantekijöille, mutta valmiit elokuvat tulevat ja menevät jälkiä jättämättä. Elokuvateattereissa ensi-illoista rakennetaan näyttäviä tapahtumia, mutta Netflixissä isot tuotannot ovat vaarassa hukkua sisältömereen.

Mitä sitten pitäisi tehdä? Atencion mukaan Netflixin olisi muutettava käytäntöjään. Jos Netflix investoi rahaa elokuviin, niille pitäisi antaa arvostus, joka niille kuuluu. Se, että Netflix joutuu pienentämään budjettejaan, ei välttämättä ole suurin ongelma.

Netflix voisi tuottaa vähemmän elokuvia pienemmillä budjetilla, mutta jokaisen ensi-illan olisi oltava erityinen, ja ennen kaikkea siitä olisi jäätävä jälki elokuvahistoriaan. Käsitteellä televisioelokuva on halvan kertakäyttötuotteen maku, eikä sellaisia pitäisi Netflixin elokuvista tulla.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Huvipuisto vai taidenäyttely? Uusintakatselun eri tasot