Suoratoistojätti ui vastavirtaan – Miksi Netflix laskee hintoja, vaikka inflaatio jyllää?

Alennukset eivät koske ainakaan vielä Suomea.

20.3.2023 12:15

Inflaatio on kiusannut kuluttajia viime aikoina. Hinnat ovat nousseet maailmalla vauhdikkaammin kuin vuosikymmeniin, ja se on näkynyt myös suoratoistopalvelujen kuukausimaksuissa. Siksi onkin yllättävää, että Netflix ilmoitti helmikuussa laskevansa hintoja.

Alennukset eivät tosin koske ainakaan vielä Suomea. Suoratoistojätti laskee hintaa yli sadalla markkina-alueella, mutta Yhdysvallat ja Länsi-Eurooppa eivät kuulu niihin. Maailmanlaajuisesti asia on kuitenkin merkittävä, sillä se koskee yli kymmentä miljoonaa Netflixin tilaajaa Itä-Euroopassa (Kroatia, Slovenia ja Bulgaria), Latinalaisessa Amerikassa, Afrikassa ja Aasiassa. Kaikkiaan Netflixillä on noin 230 miljoonaa tilaajaa. Joillakin markkina-alueilla alennus on merkittävä: hinta saattaa pudota peräti 60 prosenttia. Esimerkiksi Malesiassa Netflixin kuukausimaksu perustilauksesta oli ennen alennusta 35 ringgittiä (7,40 euroa), kun se nyt on 28 ringgittiä (5,90 euroa). Suomessa perushinta on tällä hetkellä 7,99 euroa.

Vielä vähän aikaa sitten Netflixin johto pohti hintojen korottamista. Lisäksi palvelusta on vastikään kehitetty mainosrahoitteinen halpaversio, joka tosin on käytössä vasta muutamilla alueilla. Miten yhtiö pystyy nyt laskemaan hintoja, kun niitä pitäisi tässä maailmantilanteessa nostaa? Ainakin Neflixillä on varaa siihen, sillä yhtiö on ollut erittäin voitollinen siitäkin huolimatta, että kilpailu suoratoistomarkkinoilla on kiristynyt. Hollywood Reporter kertoo, että yhtiö teki vuonna 2022 voittoa 4,49 miljardia dollaria, vaikka luku hieman pienenikin edellisvuodesta. Hintojen lasku toivon mukaan hidastaa myös tilaajakatoa, joka liittyy uuteen käytäntöön rajoittaa salasanojen jakamista. Yhdysvaltain dollarin kurssi on ollut vahva, ja monilla markkina-alueilla Netflixin kuukausihinta on siihen sidoksissa. Se on myös luonut paineita hintojen laskuun. Joissakin maissa hinnanalennus on pikemminkin ilmainen päivitys, sillä nyt samalla hinnalla saa paremman tilausversion, jossa on terävämpi kuva ja laajempi mahdollisuus käyttää palvelua samaan aikaan eri laitteilla.

Hollywood Reporterin mukaan syy hinnanlaskuun on yksinkertainen. Päämääränä on kasvattaa tilaajamäärää kehittyvillä markkinoilla, joita hinnanlasku koskee.

”Jos hinta laskee 20 prosenttia, mutta tilaajamäärä sen ansiosta nousee 30 prosenttia, lopputulos on voitollinen”, selittää Ampere Analysis -markkinatutkimusyhtiön Toby Holleran Hollywood Reporterille.

Netflix oli alun perin suunnilleen samanhintainen kaikissa maissa. Se teki suoratoistopalvelusta monissa maissa liian kalliin, ja kilpailukykyinen toiminta paikallisten yhtiöiden kanssa oli vaikeaa. Nyt siihen on tulossa muutos. Kaiken takana on Netflixin halu kasvattaa edelleen tilaajamäärää, ja siihen etsitään jatkuvasti uusia keinoja. Suomalaisille Netflix-tilaajille hinnanalennuksia ei kuitenkaan ole näillä näkymin luvassa. Toivotaan sen sijaan kuukausimaksun vastineeksi paljon uutta laadukasta sisältöä.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Miksi elokuvien nimiä ei enää käännetä? Netflix ja muut suoratoistopalvelut tekevät mahdottomasta mahdollisen

Lisää luettavaa