Voisiko uusi James Bond -elokuva saada ensi-iltansa Netflixissä? Tämän takia se ei tule onnistumaan

Ei se ole hullu, joka pyytää…

Kun koronaepidemia puhkesi, ensimmäisiä isoja elokuvia joiden ensi-iltaa siirrettiin, oli 007 No Time to Die. James Bond -seikkailun piti tulla teattereihin huhtikuun alussa, mutta se lykättiin tämän vuoden marraskuulle.

Siirto reilun puolen vuoden päähän tuntui silloin hyvältä ajatukselta. Koronaepidemia olisi takuulla syksyllä ohi.
Joku irvileuka heitti silloin, että nyt olisi hyvä aprillipilan paikka: uusi Bond tulee 1. huhtikuuta Netflixiin. Eipä tullut mieleen, että pila voi muuttua todeksi.

Disneyn suurtuotannosta Mulan tuli suoratoistoelokuva, mitä ei kukaan olisi osannut odottaa. Maaliskuun ensi-ilta vaihtui muutaman siirretyn päivämäärän jälkeen suoratoistonimikkeeksi Disney Plus -palveluun, missä Mulanin voi Suomessa katsoa joulukuussa. Samantyyppisen kohtalon koki Disneyn Pixar-animaatio Soul.

No Time to Die -elokuvaan on liitetty samankaltaisia huhuja. Bond-elokuvia tuottava MGM-studio on useiden luotettavien lähteiden mukaan kaupannut elokuvaa Netflixille, Applelle ja Amazonille. Hintana oli 600 miljoonaa dollaria yhden vuoden esitysoikeudesta.

MGM ja Bond-elokuvien takana oleva Eon-yhtiö suunnittelivat huhujen mukaan myös diiliä, jossa No Time To Die tulisi katsottavaksi premium-nimikkeenä normaalia kalliimpaan hintaan. Sitä on joidenkin elokuvien kohdalla kokeiltu koronaepidemian aikana.

MGM ja eri suoratoistoyhtiöt kävivät neuvotteluja samoihin aikoihin, kun No Time To Die siirtyi jo toisen kerran, nyt huhtikuulle 2021. Deadline-sivuston mukaan kaupanteko kuitenkin oli päättynyt lyhyeen, sillä kauppakumppanit olivat liian kaukana toisistaan. MGM:n pyytämässä 600 miljoonassa oli puolet liikaa.

Vaikka Netflixillä, Applella ja Amazonilla olisi kuinka pohjaton kassa, suoratoistonimikkeeksi se olisi auttamattomasti liian kallis. Amazon maksoi 125 miljoonaa dollaria Eddie Murphy -komedian jatko-osasta Coming 2 America, ja sekin tuntui hillittömän suurelta summalta. Voisiko Amazon tai joku sen kilpailija maksaa Bond-leffasta neljä kertaa enemmän?

Pyyntihinta ei sinänsä ole yläkanttiin. No Time to Dien voisi olettaa tekevän miljardin dollarin bruttotuoton maailmanlaajuisessa teatterilevityksessä, jolloin olisi realistista kotiuttaa siitä 600 miljoonaa sen jälkeen, kun elokuvateatterit ovat ottaneet omansa pois.

Kyseessä on vieläpä eräänlainen Bond-juhlaelokuva, sillä No Time to Die on sarjan 25. osa ja samalla mahdollisesti Daniel Craigin viimeinen esiintyminen 007-agenttina.

Hintalappu oli varmasti kohdallaan, mutta suoratoistona elokuvalla ei voi tienata samalla tavalla kuin elokuvalippuja myymällä. Suoratoiston premium-nimike on sen verran uusi konsepti, että siitä tulisi tässä mittakaavassa liian iso riski.

Lisäksi pakkaa sekoittaa se, että No Time Dien maailmanlaajuiset levitysoikeudet omistaa Universal. Teatterilevitykseen liittyy monenlaisia rahakkaita mainoskampanjoita, joiden säätäminen on hankalaa ja saattaisi tulla kalliiksi.

Ei siis ihme, että MGM päätyi julkaisemaan No Time to Dien elokuvateattereissa suoratoiston sijaan. Ja hyvä niin: valkokangas on parempi paikka James Bondin ensi-illalle. Sen voi sitten katsoa suoratoistossa uusintakatseluna.

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:

Parempia aikoja odotellessa: Suoratoiston laatuelokuvat