’71

GENRE , ENSI-ILTA 28.11.2014 TÄHDET

Toiminnallinen draamatrilleri ’71 on ohjaaja Yann Demangen vakuuttava pitkän elokuvan ohjausdebyytti. Elokuva käynnistyy tehokkaasti ja jo alun hetkien rytmi lupailee jännitystä ja dramaattisia tapahtumia, jotka tarina lunastaa intensiivisellä otteella loppuun saakka.

Juoni keskittyy kokonaisvaltaisemman sotakuvauksen tai kompleksiseen poliittiseen tilanteeseen syventymisen sijaan yksilön jännittävään selviytymiskamppailuun historiallisten tapahtumien näyttämöllä. ’71 etenee suoraviivaisesti tälle tielle nostamalla päähenkilön alun kohtauksissa etualalle muiden armeijan sotilaiden jäädessä taustalle. Juuri armeijaan liittynyt nuori brittisotilas Gary Hook (Jack O’Connell, Starred Up) saa kuulla rykmenttinsä lähetettävän Belfastiin, Pohjois-Irlantiin. Brittisotilaiden on tarkoitus rauhoitella ja kontrolloida IRA-terrorismin vuoksi äärimmäisen levottomaksi käyvää tilannetta.

Rykmentin johtaja luutnantti Armitage (Sam Reid) haluaa herättää turvallisuuden tunnetta siviileissä ja käskee siksi miestensä jättää mellakkavarusteet ja kypärien sijaan laittaa päähänsä baretit. Miehet toimivat määräysten mukaan ja lähtevät urbaanin sodankäynnin kaduille. Vihamielisten irlantilaispoikien ulostepommien kohteeksi joutuminen vielä huvittaa, mutta aikuisemman väestön aggressiivisuuden kohtaamisen myötä hymy hyytyy. Väkijoukko tekee selväksi, ettei brittiarmeijan läsnäoloa kaivata. Yksikön miehet eivät riitä pitämään aisoissa kansanriveistä nousevaa vihaa ja pian uhkaava tilanne kehittyy realistisen oloisesti dramaattiseksi ja väkivaltaiseksi mellakaksi.

Kaoottisen tapahtumaketjun seurauksena katuvälikohtauksessa kuoleman täpärästi välttänyt Gary joutuu erilleen rykmentistään. Selvitäkseen takaisin kasarmin turvaan on Garyn uskaltauduttava ulos piilostaan ja kohdattava Belfastin levottomat ja vihamieliset kadut yksin. Näistä aineksista syntyy tiheätunnelmainen jahtaustrilleri, jossa kuolemanvaara on alituisesti läsnä. Gary joutuu pohtimaan kehen voi ja uskaltaa luottaa, onko hänen eloonjäännillään muiden silmissä merkitystä vai onko hän jopa omalle armeijalleen pelkkä lihanpala. Mikä on ihmiselämän arvo silloin, kun oman asian ajaminen tai kasvoton viha ajavat inhimillisyyden edelle.

Elokuvan ansiot ovat moninaiset. Kerronta etenee sujuvasti ja pitää katsojan otteessaan. Tunnelmaan sopiva musiikki on hyvässä vuorovaikutuksessa hienosti kuvattujen ja lavastettujen kohtausten kanssa. Uhkaavien katujen ilmapiirin lisäksi turvattomuuden tunnetta kasvattaa epäluulo, sillä hyvin kirjoitetussa trillerissä ei voi olla täysin varma kenen puolella kukin loppujen lopuksi on. Eteenpäin päästäkseen on otettava riskejä. Vaikka jotkut henkilöhahmot saavat valkokangasaikaa vain hetken, elokuva onnistuu esittelemään henkilöt ja heidän kohtalonsa tavalla, joka pysäyttää ja koskettaa. Traagisuutta lisää se, että väkivaltaisten tapahtumien keskipisteessä ovat nuoret miehet ja pojat.

Kiinnostavassa tarinassa henkilöhahmot eivät ole mustavalkoisesti hyviä tai pahoja vaan molemmilla puolilla on verta käsissään. Pahuuden lisäksi molemmilta puolilta löytyy hyvyyttä: empatiaa ja välittämistä, kykyä nähdä todellinen, haavoittuvainen ja arvokas ihminen ohi univormun, vihan tai vallitsevan mentaaliteetin. Tämä tekee brutaaleista ja kohtalokkaista tapahtumista entistä sydämeen käyvämpiä sekä lisää monisyisen ja raastavan todellisuuden tuntua.

Tulevassa Unbroken-elokuvassa pääosan esittävä brittinäyttelijä Jack O’Connell tekee vahvan roolisuorituksen ja sivuosien esittäjät tukevat hienoilla roolitöillään intensiivistä kokonaisuutta. Uhmakkaiden irlantilaisnuorten joukosta erottuu sympatiaa ja sielunmaailmaltaan erityistä mielenkiintoa herättävä Sean Bannon (Barry Keoghan). Keoghanin vaikuttavassa tulkinnassa on kaikessa hiljaisuudessaan mieleenpainuvaa ilmaisuvoimaa. Tästä näyttelijästä toivottavasti kuullaan vielä.

Tarinassa on tehty erinomaisia juonellisia ratkaisuja, jotka kaiken toiminnan ohella antavat katsojalle aineksia syvällisiin pohdintoihin. Elokuvassa ollaan pienillä elementeillä suurten asioiden äärellä. On kyse elämästä ja kuolemasta, tappamisesta ja armahtamisesta, oikeuden tapahtumisen ja jakamisen mahdottomuudesta.


Aiheeseen liittyvät elokuvat