Vuoden 2022 maaliskuussa 89-vuotiaana kuollut Anneli Sauli oli todellinen tähti, joka teki uraa elokuvissa ja teatterissa niin Suomessa kuin Saksassakin. Hän ei antanut rakenteellisten esteiden tulla tielleen töissä, henkilökohtaisessa elämässään eikä politiikassakaan, vaan hän teki mitä halusi miettimättä oliko kyseessä sopiva tai järkevä siirto. Todennäköisesti matka vaikeuksien läpi menestykseen teki hänestä vahvan ja lujatahtoisen naisen. Näin voisi ainakin päätellä ohjaaja-käsikirjoittaja Saara Cantellin tekemästä dokumentista, jossa naisten välinen ystävyys paistaa läpi.
Välillä Cantell haastattelee ystäväänsä rennosti tämän vieressä sohvalla istuen, mutta suurimman osan ajasta Sauli on itse äänessä avatessaan elämänsä käänteitä viileän toteavasti, vaikka usein myös naureskellen. Terävä äly, huumorintaju ja kyky nauraa vastoinkäymisille ja itselleenkin säilyivät selvästi vanhoille päiville asti.
Moni varmasti edelleenkin yhdistää Saulin hänen läpimurtoonsa vuoden 1953 Hilja – maitotyttö -elokuvassa. Nykymittapuulla hyvin hillitty elokuva aiheutti valtavan kohun ja teki Saulista seksisymbolin. Se oli leima, jonka kautta hänen uraansa määriteltiin jatkossa, vaikka näyttelijä itse pyrki laajentamaan alaansa.
Kotimaisen elokuvan hiipuessa tv:n ja näyttelijälakkojen myötä Sauli siirtyi näyttelemään Saksaan ja teki siellä kymmenkunta elokuvaa Ann Savo -nimellä. Mutta vasta palattuaan Suomeen ja ryhdyttään näyttelemään Teatterissa, erityisesti Joensuussa teatterijohtaja Jouko Turkan alaisuudessa, hän koki saaneensa todellista arvostusta.
Vaikka Sauli oli vahva ihminen, on surullista ja sydäntäsärkevääkin kuulla romanitaustasta johtuneesta kiusaamisesta ja syrjinnästä sekä suomalaisen elokuvan tunnettujenkin tekijämiesten organisoidusta seksuaalisesta häirinnästä. Ei voi kuin ihailla tapaa, jolla Sauli on käynyt läpi asioita ja analysoi niitä nyt ilman katkeruutta. Hänen tähtiloistonsa valaisee myös hänestä kertovan dokumentin.
Jouni Vikman
Annelin aika -elokuvan traileri
