Ex Machina

GENRE , ENSI-ILTA 17.04.2015 TÄHDET

Maailman johtavan hakukonefirman koodaaja Caleb voittaa jättiyhtiön henkilökuntakilpailussa viikon vierailun firman mahtavan ja ihaillun toimitusjohtajan luona. Miljardööri-Nathanin erämaakoti on myös tutkimuslaitos, jossa nero erakko on omillaan kehittänyt mullistavaa tekoälyä. Calebin olisi viikon aikana selvitettävä onko se niin kehittynyt, ettei sitä enää voi erottaa ihmisestä, vai onko kyseessä edelleen ohjelmointiaan toteuttava kone.

Caleb häkeltyy, kun kone onkin viehättävän nuoren naisen oloinen robotti, joka on nimetty Avaksi. Kaiken lisäksi Ava alkaa kiinnittää huomiota nuoreen mieheen tavalla, joka on muutakin kuin pelkästään tieteellistä uteliaisuutta.

Testitilanteeseen liittyy monia outoja piirteitä, mutta Nathan pystyy kerta toisensa jälkeen sanoillaan ja auktoriteetillaan vakuuttamaan Calebin siitä, että tilanne on juuri niin kuin pitääkin olla. Keskusteluissa Avan kanssa Caleb alkaa tuntea liittolaisuutta robotin kanssa, kun viinaan menevä Nathan paljastaa luonteestaan ikävämpiäkin puolia. Samalla alkaa hämärtyä raja myös siitä, kuka testaa ja ketä.

Ex Machinan käsikirjoittanut ja ohjannut Alex Garland on aikaisemmin kirjoittanut Danny Boylen elokuvat 28 päivää myöhemmin ja Sunshine. Lisäksi Boylen Beach perustuu Garlandin kirjaan. Muita Garlandin käsikirjoituksia ovat Ole luonani aina ja Dredd. Ex Machina on hänen ensimmäinen oma ohjauksensa, ja sellaisena erittäin pätevä teos, johon on onnistuneesti haettu mallia aiemmista tieteistarinoista.

Parasta Ex Machinassa on, kuinka se koko ajan pysyy Garlandin hallinnassa. Tieteiskonseptista huolimatta näennäisen normaalin pinnan alla on pahaenteistä tunnelmaa, joka pitää yleisön mukavasti varpaillaan. Välillä elokuvasta välittyy hieman liiankin selvästi Garlandin tyytyväisyys itseensä, kun hän leikittelee katsojan elokuvatietämyksen aiheuttamalla käänteiden ennakoinnilla.

Garlandin juonet vaativat usein rankkaakin epäuskon tukahduttamista, eikä Ex Machina ole vapaa tästä ongelmasta. Se on kuitenkin mainio sekoitus suurien linjojen tieteistarinaa ja pientä psykologista jännäriä, joka konseptissaan pysyy uskottavuuden rajoissa. Robottien ei tarvitse olla väkivahvoja tappokoneita saadakseen hiuspohjan kihelmöimään.

Muuntautumiskykyinen Domhnall Gleeson on mainio nörtti, joka Nathanin laboratoriossa on kuin pikkupoika karkkikaupassa. Oscar Isaac on henkisesti ja fyysisesti vahvasti läsnä oleva Nathan, jolle on mahdotonta sanoa vastaan. Alicia Vikander esittää epäinhimillistä kaunotarta tavalla, joka saa hänet tuntumaan robotilta – vaikkakin sellaiselta, johon itse kunkin olisi pakko reagoida kuin ihmiseen.

Saman tien käynnistyvä elokuva on rajattu käytännössä yhteen tilaan, mutta siellä tuotantoarvot onkin sitten käytetty oikein. Norjan upeisiin maisemiin upotettu Nathanin koti näyttää upealta, ja sen kruununjalokivi on Avan kekseliäästi toteutettu, viekottelevan teknologinen verkkorunko.

 



Elokuvatraileri Filmtrailer.com in kanssa

Aiheeseen liittyvät elokuvat