The Heat

19.9.2013 09:33
MAA VUOSI GENRE , ENSI-ILTA 20.09.2013

Morsiusneidoilla pari vuotta sitten ihastuttanut Paul Feig luottaa myös uusimmassa ohjaustyössään naisenergiaan. Tällä kertaa käsittelyyn pääsevät poliisikomediat, joissa on totuttu näkemään epäsuhtainen, mutta miespuolinen parivaljakko.

Epäsuhtainen parivaljakko on kyseessä myös The Heatissa. Ashburn (Sandra Bullock) on siisti ja tehokkuudessa äärimmilleen viety FBI-agentti, jolla ei ole muita ystäviä kuin naapurin kissa. Hän elää omassa erinomaisuuden kuplassaan eikä pidä itseään epäsosiaalisena tai ei-suosittuna. Kaikkihan toimii ja rosmot saadaan kiinni. Mullins (jo Morsiusneidoissa hurmannut Melissa McCarthy) on puolestaan epäsiisti ja rääväsuinen bostonilaispoliisi, joka tulee toimeen tyypin kuin tyypin kanssa – joidenkin kanssa hyvin ja joidenkin huonosti. Mutta jotain yhteistäkin naisilla toki on: molemmat ovat into pinkeänä, kun pääsevät käsiksi järeisiin aseisiin.

Nämä kaksi naista heitetään yhteen jahtaamaan häikäilemätöntä huumepomoa, ja Katie Dippoldin ensimmäinen elokuvakäsikirjoitus ottaa ansiokkaasti tuulta alleen. Perinteistä kaverikomediaan kuuluvaa selän takana kieroilua sekä vinoilua suoraan päin naamaa tarjoileva tarina on periaatteessa nähty moneen kertaan – mutta ei koskaan aikaisemmin naisnäyttelijöillä. Ashburn ja Mullins kilpailevat siitä, kumpi on parempi poliisi ja vetävät vapaa-ajallaan itsensä kaatokänniin. Sosiaalisista haasteistaan huolimatta he ovat molemmat alansa asiantuntijoita, eikä heitä pysäytä mikään kun vauhti saadaan päälle.

Bullock ja McCarthy ovat oivallinen valinta rooleihinsa, sillä näiltä naisilta irtoaa sekä fyysinen että vakavalla naamalla heitetty verbaalihuumori. Varsinkin pyylevä McCarthy pistää itsensä likoon toden teolla. Hänen roolihahmoaan retuutetaan kaikkine kiloineen läpi autojen ikkunoiden ja yli aitojen. McCarthyn tapauksessa suurin viehätys nousee kuitenkin hänen huulenheitostaan, tai pikemminkin niiden asioiden laukomisesta, joita Mullins pitää ihan asiallisina faktoina. Hahmon puolesta nolostuva katsoja ei välttämättä ole aina samaa mieltä. Hauskuutta irtoaa niin Mullinsin yhden illan suhteista kuin vessakäynneistäkin ja kaiken tämän vastapainona jakkupukuinen Ashburn joutuu väkisin kasvamaan ulos omasta tiukkapipoisuudestaan. Tarina kulkee läpi kaiken toimintakohelluksen kohti henkistä kasvua, mutta kokonaisuutena The Heat jää hieman haparoimaan ja osa vitseistä uhkaa kääntyä itseään vastaan.

On ilahduttavaa todeta, että naisnäyttelijöille varatut raja-aidat alkavat kaatua Hollywoodissakin. Ongelma on ollut varsinainen noidankehä pitkään vallalla olleen käsityksen takia, että naisten tähdittämät elokuvat eivät myy. Siksi niitä ei tehty, ja kun niitä ei tehty, ei niitä tietenkään myöskään katsottu. Vihdoinkin elokuvien naishahmot ovat vikoineen ja haasteineen alkaneet päästä ihmisarvossa samalle tasolle mieshahmojen kanssa ja käsikirjoituksissa on alkanut näkyä uskallusta luoda muunlaisiakin naishahmoja kuin meikit naamassa hehkeänä herääviä kaunottaria tai täydellisiä äitejä. Morsiusneidot oli uraauurtava elokuva, sillä se todisti, että räävittömän komedian pääosassa nähtävät neljä naista voivat keskenään kannatella kokonaista elokuvaa. The Heat pyrkii samaan perinteisesti hyvin maskuliinisessa toimintagenressä ja onnistuu ainakin osittain, sillä jatko-osakin on jo suunnitteilla.

The Heat -elokuvan traileri


Elokuvatraileri Filmtrailer.com in kanssa

Lisää luettavaa