Huonot naiset

GENRE ENSI-ILTA 25.02.2022 TÄHDET

Mielikuvilla ja stereotypioilla leikittelevä perinteikäs ja ontto suomalainen hupailuelokuva, jonka kiinnostavat ainekset jäävät lapsellisen huumorin jalkoihin.

Jossakin pohjoisessa on pieni kylä, jonka keskeisenä tapahtumapaikkana on seurakuntatalo. Seurakuntataloa ylläpitää hieman ressukka pappi (Kari Ketonen), joka on vahvan ja perinteitä vaalivan kirkkovaltuuston puheenjohtajan (Rea Mauranen) tossun alla. Hänellä on paljon hampaankolossa talon emäntää Johannaa (Leea Klemola) kohtaan, jonka kontolla on järjestää puheenjohtajan lapsenlapsen häät.

Pakka menee tietysti tyystin sekaisin, kun minibussillinen venäläisiä seksityöntekijöitä päätyy kylään eikä pääse sieltä pois. Alkaa show, joka eskaloituu suuntaan ja toiseen. Toisaalta naisia pitää piilotella vanhoillisen yhteisön silmiltä, jotta talon emäntä ei menetä kasvojaan, toisaalta muutama mies haluaa seksiä, koska eihän pohjoisessa, heh, ole naisia.

Huonoja naisia ei pelasta se, että elokuva naurattaa parissa kohtaa. Se tuntuu olevan niin ohjekirjan mukaisesti tehty, ettei elokuvassa ole henkeä. Klemolan ja parin muun näyttelijän roolityöt toimivat, mutta muuten sen ainekset tuntuvat vanhentuneilta.

Elokuvassa on kliseinen kylä, jossa perinteikkäiden miesten sanaan voi luottaa, vaikka he ovatkin vähän hölmöjä. Kipakoilla ja tomerilla naisilla on viimeinen sana ja määräävät kaapin paikan. Lapset kapinoivat uusien, humanitääristen arvojensa puolesta, eivätkä ole niin umpimielisiä kuin vanhoilliset vanhempansa. Ja tietysti häät ovat aina hauskat – koska eihän suomalaisessa komediassa häät voi koskaan mennä pieleen, eihän?

Kylän naiset eivät voi hyväksyä seksityötä tekeviä venäläisiä, vaikka eivät edes tiedä ovatko venäläiset prostituoituja. Ennakkoluulot nousevat elokuvan kärkiteemaksi. Silti on vaikea ymmärtää, kenelle elokuva on tehty. Toki ennakkoluuloista ja puutteesta kärsii moni ympäri Suomen, mutta ketä ikivanhat, stereotyyppiset vitsit naurattavat? Käsikirjoituksessa oli paikoin nokkelaa sanailua, joka lopulta kompastui teennäisyyteen.

Rajaprostituutio on oikea ilmiö, mutta Huonot naiset ei oikeastaan käsittele sitä. Elokuvan oikea pihvi on Klemolan hahmossa – naisessa, joka elää halveksittuna muiden armoilla, käskytettävänä ja kuuliaisena.

Jesse Raatikainen


YouTube video