Transcendence

/ / GENRE ENSI-ILTA 18.04.2014 TÄHDET

Johnny Deppin kirous: valtaosa miehen elokuvista ei tee rahaa läheskään Pirates of the Caribbean -tahtiin, mutta näyttelijän nimi takaa rahaa projekteille. Jopa silloin kuin niitä ei välttämättä olisi kannattanut toteuttaa alunperinkään. Ilman Deppiä Transcendencesta olisi todennäköisesti tullut SyFy-kanavan huvittavan halpa tieteissekoilu, joka olisi tuonut hupia huonojen elokuvien ystäville. Deppin mukaantulo takasi esikoisohjaaja Wally Pfisterille 100 miljoonan dollarin budjetin. Sen myötä elokuvasta muodostui mahtipontinen ja pöhöttynyt tieteiselokuva, jonka huterat filosofiset juonteet hukkuvat miljoonaefektien ja ensikertaa asialla olevien tekijöiden taitamattomuuden alle.

Sinänsä Pfister ei ole ensikertalainen elokuvantekijä, hän on kuvannut käytännössä kaikki Christopher Nolanin elokuvat. Ohjaajana hän ei kuitenkaan ole lähelläkään Nolanin tasoa. Kun hän kuvittaa ensimmäisen pitkän elokuvansa kirjoittaneen Jack Paglenin joka suuntaan poukkoilevaa käsikirjoitusta, on lopputulos ylipitkä sekasotku, joka ei saa tarkennettua yhtään monista teemoistaan. Hänen tarinankuljetuksensa on sekoitus hyvin kirjaimellista, huolella lavastettua ja rajattua kuvitusta sekä herkuttelua sinänsä kauniilla ja näyttävillä välikuvilla.

Depp ja Rebecca Hall ovat idealistinen tiedemiespariskunta Will ja Evelyn Caster, jotka ovat kehittäneet tekoälyä. Kun yhteiskunnan digitalisoitumista vastustavat hippiterroristit hyökkäävät useaan tutkimuslaitokseen, Castereille tulee kiire projektinsa kanssa. Pakon edessä Evelyn yhdessä Paul Bettanyn esittämän ystävän ja kollegan kanssa kopioivat Will Casterin aivotoiminnan tietokoneeseen. Kun tietokone pääsee yhteyteen maailmanlaajuisen tietoverkon kanssa, on lihaa ja verta olevien ihmisten kysyttävä, ovatko he päästäneet valloilleen ystävänsä hyväntahtoisen tietoisuuden, vai ovatko he antaneet maailman avaimet vallanhimoiselle tekoälylle.

Suurin piirtein tähän asti elokuva pysyy jossain määrin kasassa satunnaisista kerronnallisista horjahteluista huolimatta. Mutta kun Will Caster pääsee valloilleen ja ryhtyy luomaan täydellistä maailmaa, on aika heittää hyvästit logiikalle. Transcendencesta tulee moderni versio 1900-luvun jälkipuoliskon tietokoneet ovat pahasta -elokuville, joissa tekoälyt saivat telekineettisiä voimia. Miksi? Koska tietokoneilla voi tehdä mitä tahansa!

Lopussa tarinallinen mopo karkaa myös Pfisterin ja Paglenin käsistä, mutta ainakin kuvat ovat nättejä. Valitettavasti Transcendence ei ole yhtä viihdyttävä kuin hölmöt 70- ja 80-luvun serkkunsa, vaan tekijät selvästi kuvittelevat olevansa vakavalla asialla. Kokonaisuudelle edes jonkinlaista uskottavuutta tuovat parhaansa tekevät näyttelijät, etunenässä miestään kaipaavaa ja tämän digiversion toimia itselleen oikeuttavaa Evelyniä näyttelevä Hall. Myös Bettany onnistuu luomaan ohueen hahmoonsa ulottuvuuksia, ja Kate Mara on sopiva yhdistelmä sosiopaattia ja idealistista kettutyttöä informaatioterroristien johtohahmona. Cillian Murphy ja Morgan Freeman saavat lähinnä sanoa ääneen mitä kuvassa juuri sillä hetkellä tapahtuu.



Elokuvatraileri Filmtrailer.com in kanssa

Aiheeseen liittyvät elokuvat