Viulisti

GENRE ENSI-ILTA 05.01.2018 TÄHDET

Visuaalisesti komea elokuva on yksityiskohtien, kuvauksen ja näyttelijöiden juhlaa mutta kompastuu hieman yksitoikkoiseen juoneen.

Viulun soittaminen on Karin Nordströmille (Matleena Kuusniemi) kaikki kaikessa. Hän esiintyy maailman parhailla estradeilla kunnes menettää liikenneonnettomuuden seurauksena sormistaan tunnon. Hän ajautuu viulunsoiton opettajaksi, jolloin alkaa intohimoinen seksisuhde lahjakkaan oppilaan (Olavi Uusivirta) kanssa.

Viulistin ohjaaja Paavo Westerberg tunnetaan yhtenä Suomen intensiivisimmistä ja parhaista teatterintekijöistä. Hän on ohjannut lukuisia mestariteoksia kotimaisen teatterin kentälle, minkä lisäksi Westerberg on kirjoittanut itselleen jopa kaksi Jussi-palkintoa parhaista käsikirjoituksista elokuvista Paha maa (2005) ja Valkoinen kaupunki (2006).

Eritoten Suomen mittakaavassa Viulisti on hyvin kunnianhimoinen tarina klassisen musiikin maailmasta. Hienot puitteet jäävät kuitenkin paikoin melodramaattisen juonen jalkoihin, sillä tarina ei tarjoa katsojalle kovin suuria yllätyksiä tai ahaa-elämyksiä. Opettajan ja oppilaan suhde nostaa esiin tabun ja pari aikuisille katsojille suunnattua kypsää ja kiusallista seksikohtausta.

Elokuva on upeasti kuvattu ja toteutettu, eikä Westerberg petä henkilöohjaajana. Hahmot ovat monisävyisiä ja näyttelijät saavat itsestään esiin niin miellyttäviä kuin epämiellyttäviäkin puolia. Viulistin käsikirjoittanut, näyttelijänä paremmin tunnettu Emmi Pesonen selvästi tietää kuinka kirjoittaa luonnollista tekstiä. Käsikirjoituksessa on paljon pieniä ja nautittavia yksityiskohtia, mutta suuria kuvioita ja juoniratkaisuja olisi toivonut vielä hiottavan.

Viulisti jättää kuitenkin erittäin optimistisen vaikutelman, ja toivon senkin vuoksi, että työryhmä saisi kehittää itseään ja tuoda jatkossakin kotimaisen elokuvan kentälle uutta ja raikasta elokuvaa.