Why Don’t You Just Die!

GENRE ENSI-ILTA 25.09.2020 TÄHDET

Totaalista vodkaa, balalaikkaa ja verisiä suolakurkkuja! Дьявол!

Kriittisimmät nirppanokat luultavasti valittavat venäläisen Kirill Sokolovin Why Don’t You Just Dien olevan pelkkä gorella kyllästetty versio Guy Ritchien veijarifilmeistä, Tarantinon uran alkupään tuotannosta nokkeline dialogeineen ja Danny Boylen hauskoista musiikkivideomaisista rikosrainoista.

Mutta mehän emme siis ole mitään elitistisiä nillittäjiä. Me suorastaan nautimme tällaisista upeasti kuvatuista ja hauskasti ylinäytellyistä, vekkuleista venäläisistä splatterpunk-elokuvista. Mikään ei ole nautinnollisempaa kuin slaavilainen ylilyönti.

Sokolov mainitsee esikuvakseen spagettiwesternohjaajalegenda Sergio Leonen. Eipä Leonen tyylittelyä elokuvasta juurikaan löydy, mutta japanilaisen kulttiohjaaja Sion Sonon rainat tulevat vahvasti mieleen, ja miksei myös toisen japanilaisohjaajan, Takashi Miiken, raivoisimmat goreteokset kuten Ichi the Killer. Nihilististä hupailua siis.

Why Don’t You Just Die on juoneltaan melko perinteinen kostoleffa, jossa nähdään paska kyttäisä, katkera näyttelijätytär, vodkaa naukkaileva äiti, säälittäviä pikkurikollisia, surkea rakkaustarina ja kurjia ihmiskohtaloita. Verta kuitenkin lentää lähes yhtä paljon kuin Peter Jacksonin klassisessa korkeataide-elokuvassa Bad Taste. On puukkoa, aseita ja poraa, joilla aiheutetaan pahoja ruumiinvammoja. Sitä iloa riittääkin sitten melkein Saw-leffojen veroisesti. Eli Roth on saanut arvoisensa haastajan.

Why Don’t You Just Die saattaa aiheuttaa hysteerisen hurmiotilan äkkiväärillä juonenkäänteillään ja yllättävillä tapahtumillaan. Kaikki menee aivan varmasti päin helvettiä, eikä tapahtumille voi kuin nauraa. Tämä porukka on täynnä täysiä surkimuksia. Näin railakkaasti ei olekaan vielä venäläisestä korruptiosta kerrottu – ja tuskin tullaan kertomaan.

Poliittisesti epäkorrekti ja suorastaan pöyristyttävän röyhkeä elokuva on aivan varmasti vuoden pimein teatterikokemus. Raina saattaa myös aiheuttaa spontaaneja vihantunteita, joten niiden ihan kaikkein herkimpien tuskin kannattaa teatteriin saakka lähteä (tai vie sellainen kaveri katsomaan, jos haluat järjestää hyvän källin). Verta ja suolenpätkiä on pienen venäläiskylän tarpeiksi ja ylikin.

Ohjaaja-käsikirjoittaja-leikkaaja Sokolovin lisäksi elokuvan laatua pitää yllä hillitön näyttelijäkaarti. Tyypit antavat aivan kaikkensa, jotta elokuvan anteeksiantamattoman anarkistinen meininki välittyisi katsojille mahdollisimman railakkaalla tavalla. Voisi kuvitella, että kuvauksissa on syntynyt yksi ja toinenkin mustelma, kun näyttelijät kaatuilevat erittäin pahannäköisesti milloin minnekin.

Why Don’t You Just Die on aivan varmasti koko koronavuoden pimahtanein elokuva. Yltiöverinen rikoskomedia saattaa nousta jopa jonkinlaiseksi uudeksi kulttiklassikoksi. Tällaisia elokuvia tehdään aivan liian harvoin, joten tietenkin sen pitää saada ensi-iltansa Suomessa keskellä koronapandemiaa. Hervotonta mustaa ironiaa kai sekin on.