Suomalaiset elokuvantekijät ovat nyt suurriistan perässä

Big Game on ohjaaja Jalmari Helanderin voimannäyte. Vuonna 2010 ilmestynyt esikoisohjaus Rare Exports herätti kansainvälistä huomiota, ja seuraavaan elokuvaansa ohjaaja sai mukaan supertähti Samuel L. Jacksonin.

20.3.2015 23:57

Jalmari Helanderin ohjaama Big Game sijoittuu Suomen Lappiin. Samuel L. Jacksonin esittämä Yhdysvaltain presidentti on Suomen ilmatilassa matkalla valtiovierailulle, kun terroristit hyökkäävät ja kone tekee pakkolaskun erämaahan. Onni Tommilan esittämä 13-vuotias poika pelastaa presidentin, mutta pian terroristit ovat heidän perässään.

Elokuva oli näyttävästi esillä viime syksynä Toronton elokuvajuhlilla, ja nyt on Suomen vuoro. Helander ja tuottaja Petri Jokiranta vaikuttavat elokuvaan tyytyväisiltä. Big Gamesta tuli heidän mielestään aika pitkälle sellainen kuin oli suunniteltukin.

– Tietysti aina on jotain, mitä voisi tehdä paremminkin, mutta olisi voinut tehdä paljon huonomminkin, Helander toteaa.

Jokirannan mielestä tavoitteiden saavuttamisessa auttoi tarkka suunnittelu. Helander ja Jokiranta olivat Rare Exportsin jälkeen tehneet kartaston asioista, jotka täytyy seuraavassa elokuvassa tehdä paremmin.

– Kun oli edellinen leffa alla, niin pystyi ottamaan oppia kaikessa, mikä toimi hyvin. Halusimme jatkaa niitä isommassa mittakaavassa. Kyllähän Big Game on ikään kuin sisarteos Rarelle.

Tavoitteena oli paitsi tehdä näyttävämpi elokuva myös saada siihen kansainvälisesti tunnettu näyttelijäkaarti. Ideana oli kuitenkin, että Big Game on suomalaisten tekijöiden juttu, ja nuori Onni Tommila näyttelee pääosaa.

– Halusimme säilyttää tavallaan mukavuusalueen Jalmarille, Jokiranta sanoo.

Tuottaja kuvaa sitä maailmaksi, joka tuntuu ohjaajalle turvalliselta tehdä.

– Rikotaan perinteistä toimintaleffaskeneä mutta kuitenkin niin, että ollaan toiminnan ja seikkailun maailmassa.

helander_jokiranta

 

Helander ja Jokiranta ovat molemmat 80-luvun toiminta- ja seikkailuelokuvien ystäviä. Jokiranta kuitenkin huomauttaa, että he tavallaan kuuluvat eri sukupolveen.

– Jalmari on ollut ehkä enemmän fani silloin, kun ne leffat on tulleet. Itselläni on perinteinen elokuvakoulutausta, ja toisin kuin opetussuunnitelmassa luki, diggasin Tähtien sotia ja Indiana Jonesia.

Big Gamen suunnittelu alkoi heti kun Rare Exports oli valmistunut.

– Mietimme seuraavan elokuvan ideaa aika aktiivisesti, kun Rare kiersi festareilla. Se taisi jo olla ennen ensi-iltaa, kun kirjoitin kaikenlaista. Kyllä siinä meni hetki ennen kuin selvisi, mitä ollaan tekemässä, Helander muistelee.

Helander vastasi käsikirjoituksen laatimisesta, mutta Helander ja Jokiranta kehittelivät ensin konseptin yhteisistä ideoista.

Jompikumpi ehdotti, että elokuvassa pitäisi olla jotain yhtä isoa kuin Air Force One -lentokoneen putoaminen.

– Se oli vitsi ja heitto silloin. Sitten molemmat sanoivat, että sehän onkin itse asiassa aika hyvä idea, Helander muistelee huvittuneena.

Alkuasetelman löydyttyä tarinaan tuli mukaan tarinaan nuori poika, joka on metsästämässä ja tekemässä miehuuskoettaan.

– Rakensimme tarinan aineksia ja Jalmari käsikirjoitti, Jokiranta kertoo.

Jokirannan mielestä taas se, että Helander on itse käsikirjoittajana, toimii heidän konseptissaan hyvin.

– Jalmari ratkaisee toiminnan tasolla niitä asioita, koska hän fyysisesti myöskin ohjaa niitä. Silloin syntyy samalla toteutus, mikä nopeuttaa asioita.

Helander vähättelee käsikirjoittajan kykyjään ja sanoo ettei ole mikään kirjoittaja.

– Se on hidasta minulle. Jään nyhväämään tekstiä. Jokaisen kohtauksen pitäisi heti olla semmoinen, että pystyisin näkemään miten se tehdään.
Big Game_00559.NEF
Englanninkielisen dialogin hiomisessa auttoi brittiläinen Alex Garland, joka tunnetaan muun muassa Danny Boylen elokuvien 28 päivää myöhemmin ja Sunshine sekä sarjakuvafilmatisointi Dreddin käsikirjoittajana. Garland tuli käsikirjoituksen loppuvaiheessa mukaan projektiin brittiyhteistuottajan ehdottamana.

– Meille oli alusta pitäen selvää, että tulee joku englanninkielinen kaveri, joka tekee viimeistelyduunin. Alex kirjoitti englannin kielen paremmaksi ja tarjosi ratkaisuja Pentagon-jaksoihin. Se toimi tosi hyvin, Jokiranta kiittelee.

Ennen valmista käsikirjoitusta elokuvalle tarvittiin kuitenkin kansainvälisiä yhteistyökumppaneita. Vuonna 2011 Cannesin elokuvafestivaaleilta löytyi brittiläinen yhteistuottaja Will Clarke, joka oli juuri perustamassa uutta tuotantoyhtiötä. Jokiranta ja Helander päättivät, että Clarken uusi yhtiö Altitude oli projektille juuri oikea.

– He tuntuivat ymmärtävän tarkkaan, mitä tässä ollaan tekemässä. Ja kun tehtiin englanninkielistä leffaa, niin oli parempi saada brittipartneri mukaan, Jokiranta kertoo.

Samoihin aikoihin tuli ajatus, että elokuva kuvattaisiin Saksassa. Baijerista löytyi komeita maisemia. Elokuvantekijöille oli tärkeätä että kuvauspaikoilla olisi sekä laajoja metsäalueita että korkeita vuoria. Alueella toimiva Bavaria Film Studios olikin ihanteellinen paikka.

– Bavarian studiolla oli valmis lentokonelavaste, iso Lufthansan kone, jota pystyttiin muokkaamaan. Kuvauspaikat löytyivät vähän etelämpää, Jokiranta kertoo.

Jotkut ovat jo ehtineet pettyä siihen, että suomalaistuotantoa ei kuvattu Lapissa vaan Saksassa. Jokiranta huomauttaa, että jo Rare Exports kuvattiin Pohjois-Norjassa. Helander taas sanoo syyksi yksinkertaisesti sen, että Lapista ei löytynyt sellaisia maisemia, joita hän halusi.

– Tokihan sen olisi voinut kuvata Lapissa, mutta siellä fiilis olisi ollut ihan toinen. Siihen olisi tullut sellainen Jäniksen vuosi -meininki. En tiedä mitä merkitystä sillä on, missä se pitäisi kuvata. Jos näyttää hyvältä, niin mitä väliä, Helander toteaa.

Big Gamen jylhistä maisemista tulee mieleen toinen suomalaisohjaajan elokuva, joka sijoittuu vuoristoon: Renny Harlinin Cliffhanger. Helander myöntää vaikutteet avoimesti.

– Varmaan se miksi tykkään vuorista, on paljolti Cliffhangerin syytä. Ne ovat jääneet mieleen, kun on sitä Bristolissa ollut katsomassa, ja sitä on yrittänyt toistaa. Olen pyörinyt kaikki Nuuksiot ja yrittänyt löytää jyrkänteitä, jotka tekisivät vaikutuksen, mutta eivät ne ikinä tee.

Elokuvan tuotanto muuttui, kun mukaan saatiin niminäyttelijä Samuel L. Jackson. Ensin Jacksonin agentit sanoivat, ettei käsikirjoitus hänelle välttämättä sovi, mutta pari viikkoa myöhemmin tuli viestiä, että Jackson onkin kiinnostunut. Tähden kanssa syntyi sopimus, ja sen myötä mahdollistui elokuvalle isompi budjetti.

– Tämän elokuvan rahoituksesta kolmannes on ennakkomyyntiä, jossa myydään levitysoikeuksia eri markkina-alueille. Sen pystyy tekemään isommalla summalla kun on parempi näyttelijäkaarti. Sitä myötä budjetti nousee, tuottaja kertoo.

Helander piti päänsä kylmänä, vaikka kuvauspaikalle ilmestyi Jacksonin kaltainen kansainvälinen tähti. Helander kertoo, että itse elokuvanteko on hänelle tärkeintä.

– Ne ovat maailman parhaita aamuja, kun tietää menevänsä kuvauksiin – Jacksonilla tai ilman. Se on todella hienoa hommaa, paremmaksi ei elämä siitä muutu.

Jacksonin ja nuoren Onni Tommilan kemia toimii elokuvassa mainiosti, mutta Helanderin ensimmäinen tapaaminen supertähden kanssa oli jännittynyt. Jackson keskittyi tutkimaan käsikirjoitusta, eikä hänen kanssaan tuntunut löytyvän yhteistä säveltä.

– Mietin että mitenkähän tässä tapahtuu, kun pitäisi kahden päivän päästä kuvata, Helander muistelee.

Seuraavana päivänä tapahtui käänne, kun Jackson, Helander ja Onni tapasivat studiolla ja lähtivät metsään kävelylle tarkoituksenaan harjoitella kohtauksia.

– Ilmapiiri rentoutui välittömästi. Tuli varmuus siitä, että tämähän toimii tosi hyvin. Jackson tykkäsi Onnista tosi paljon, ja heidän meininkiään oli kiva seurata.

Big Game_01100.NEF
Jacksonin lisäksi elokuvassa nähdään useampi kansainvälisen tason näyttelijä. Mukana on Oscar-palkittu britti Jim Broadbent, Täydellisiä naisia -sarjasta tuttu Felicity Huffman sekä Alias– ja Frasier-sarjoissa esiintynyt moninkertainen Emmy- ja Tony-ehdokas Victor Garber.

– Heti kun on yksi iso nimi mukana, niin lumipallo alkaa pyöriä. Meillä olikin yhtäkkiä neljä kovaa nimeä rivissä. Kun Jim Broadbent lupautui, niin jotkut näyttelijät tulivat osittain senkin takia, Jokiranta kertoo.

Broadbent oli siinä mielessä hauska yllätys, että Helander oli ajatellut Herbertin roolihahmoa brittinäyttelijän näköiseksi.

– En ajatellut, että joskus päädytään tilanteeseen, jossa Broadbent oikeasti näyttelisi Herbertiä. Huvittavaa että niin tapahtui, Helander ihmettelee.

Näyttelijöiden lisäksi näyttävät efekti ovat tärkeässä roolissa. Erikoistehosteista vastaa ScanlineVFX-yhtiö, jonka palveluksia on käytetty muun muassa Marvel-tuotannoissa ja Roland Emmerichin suureellisissa katastrofielokuvissa. Helanderille efektien toimivuus oli tärkeätä.

– Jos lähdetään kurkottelemaan tällaisia asioita, niin kyllä sen pitää olla niin saatanan vaikuttavaa, Helander sanoo.

Näyttävyys on tärkeää myös tuottajalle. Jokiranta käyttää termiä production value.

– Kaikki ovat sanoneet, että leffamme näyttää selkeästi budjettiaan isommalta. Se on todella tärkeää, kun elokuvaa lanseerataan ja myydään.

Ohjaajan mielestä kuvauspaikkojen ja oikeiden kuvausmenetelmien valinta vaikuttaa paljon.

– Kannattaa laittaa rahoja oikeisiin paikkoihin, jos haluaa saada vaikuttavaa jälkeä.

Kun Helander ja Jokiranta ovat saaneet aikaan näin komean kansainvälisen tason tuotannon, niin väistämättä herää kysymys, mikä on seuraava askel. Onko Big Gamen jälkeen vuorossa vielä isompi tuotanto? Helander ei välttämättä sulje pois mahdollisuutta työskennellä Hollywoodissa, mutta hän sanoo olevansa varovainen tarjousten suhteen.

– En ole varma miten toimisin siinä ympäristössä. On kivempaa tehdä niin, että tietää jokaisen millimetrin, eikä kukaan voi tulla kyseenalaistamaan yhtään mitään.

Amerikassa tuo vapaus saattaisi hävitä.

– Jos menisin tekemään jonkin Marvel-leffan, niin saisin toki tehdä siitä oman versioni, mutta sen jälkeen ne tekee sen valmiiksi niin kuin niitä huvittaa. Kyllä saa aika monta leffaa tehdä, ennen kuin voisin tehdä 150 miljoonan dollarin tuotantoja juuri niin kuin haluan, Helander pohtii.

Jokiranta sanoo, että hän ja Helander ovat yhteistyökumppaneita, ja heidän omalla tuotantoyhtiöllään on final cut -oikeus. Tuottaja ei kuitenkaan yleensä halua puuttua siihen, miten elokuvaa ohjataan.

– Syy miksi teen Jalmarin kanssa elokuvia on se, että luotan hänen estetiikan tajuunsa. Ei sitä tarvitse lähteä kyseenalaistamaan.

Teksti: Jussi Huhtala
Kuvat: Stephanie Kulbach, Markus Paajala

Lisää luettavaa