Netflix-hitti Squid Gamen suosio ei ota laantuakseen. Yhdysvalloissa mm. suoratoistopalvelujen katselumääriä mittaavan Nielsenin mukaan korealaislähtöisen sarjan viikkokatselu ylitti jo huikean 3 miljardin minuutin rajan. Sarja on useissa maissa Netflixin katsotuin.
Squid Gamen 21,4 milj. dollarilla tuottaneelle suoratoistojätille sarja on tuonut satoja miljoonia dollareita voittoa. Käsikirjoittaja-ohjaaja Hwang Dong-Hyukille reipas siivu tästä olisi luultavasti tervetullut, sillä hän on kertonut ammentaneensa sarjan köyhien kisaajien tilanteeseen omasta elämästään: vuosikymmen sitten hän ja hänen läheisensä ajautuivat velkoihin, eikä hänellä ollut töitä.
– Se oli elämän aallonpohja. Jos tällainen selviytymispeli olisi ollut olemassa oikeasti, mietin, olisinko ottanut siihen osaa perheeni vuoksi, Hwang Dong-Hyuk on sanonut.
Hän pani itsensä tuotannon aikana niin likoon, että menetti jopa kuusi hammastaan. Mutta kova työ ei ole tehnyt hänestä varsinaista kroisosta:
– En ole [kuin Squid Gamen voittaja]. Mutta minulla on tarpeeksi rahaa saada ruokaa pöytään. […] Netflix maksoi minulle alkuperäisen sopimuksen mukaan.
Ilman ns. bonuksia jäänyt Hwang Dong-Hyuk aikoo kuitenkin päästä nauttimaan sarjansa menestyksestä vielä. Squid Gamen toisesta tuotantokaudesta on kuulunut jo huhuja, ja hänellä on hihassaan myös muuta:
– Harkitsen [toista tuotantokautta]. On [myös] elokuva, jonka todella haluan tehdä. Pohdin, minkä teen seuraavaksi. Aion jutella Netflixille. On mahdollista, että minun pitää tehdä kakkoskausi, jotta saavutan samat rikkaudet kuin Squid Gamen voittaja.
Lähteet: The Guardian, IndieWire, CNBC