Interstellarin ohjaaja Christopher Nolan: ”Kykenemme pian matkaamaan muihin galakseihin”

Interstellar kertoo tutkimusmatkailijoista, jotka ylittävät avaruusmatkailun fyysiset rajat käyttämällä hyväksi vastalöytämäänsä madonreikää. Se mahdollistaa valoa nopeamman siirtymisen kaukaisiin paikkoihin. Scifi-elokuvasta kertovat ohjaaja Christopher Nolan ja näyttelijä Matthew McConaughey.

Teksti: Johanna Juntunen, Las Vegas
Kuvat: Warner Bros.

Yön ritari -trilogian ja Inceptionin kaltaisten hittien ohjaajalla Christopher Nolanilla on ilmiömäinen kyky pantata tietoa tulevista elokuvistaan. Hän on onnistunut tehtävässä erityisen hyvin odotetun Interstellarin kohdalla. Salaperäinen ohjaaja on vihdoin raottanut scifi-seikkailuaan peittänyttä paksua verhoa. Hän valitsi sanansa huolellisesti Cinemacon-messuilla Las Vegasissa viime keväänä, mutta oli jo avoimempi heinäkuisessa Comic-Con-tapahtumassa San Diegossa. Siellä hänen seuraansa liittyi Matthew McConaughey.

Dallas Buyers Club -elokuvan pääosasta Oscarilla palkittu näyttelijä esittää elokuvassa Cooper-nimistä miestä, joka on astronautti, insinööri ja leski.
interstellar-5
– Hän elää aikana, jolloin sivilisaation ensisijaisena tehtävänä on kasvattaa ruokaa ja hankkia puhdasta juomavettä. Astronauteille, tutkimusmatkailijoille tai uusille ideoille ei ole tarvetta. Yllättävien tapahtumien seurauksena Cooperille avautuu mahdollisuus ryhtyä jälleen astronautiksi ja päästä suorittamaan ainutlaatuista tehtävää, mutta hän ei voi ottaa lapsiaan mukaansa, McConaughey selittää.

Moni näyttelijä tekisi mitä vain päästäkseen työskentelemään Nolanin kaltaisen ohjaajan kanssa.

– Christopherille kaiken on oltava omintakeista, joka tulee ilmi kaikista hänen elokuvistaan. Stanley Kubrickin filmissä ollut ajatus saattaa inspiroida Nolania. Hän varmasti arvostaa sitä, mutta ei tule toistamaan ideaa. Hän toimii myös vaistonvaraisesti. Nolan on sisäistänyt täysin maailman, johon elokuva sijoittuu. Hän pitää yllä nopeaa kuvausvauhtia. Olin todella hämmästynyt siitä. Hän kuvaa muutaman oton kuten indieleffoissa on tapana ja siirtyy seuraavaan kohtaukseen, kun tämän kokoluokan elokuvissa yhtä kohtausta kuvataan usein 20–30 ottoa. Hän myös ylittää itsensä joka kerta. Tämä on ehdottomasti haasteellisin elokuva, jonka Nolan on tehnyt.

Näyttelijä ei paljastanut elokuvasta muuta, vaan esitteli Nolanin, joka oli Comic-Conissa ensimmäistä kertaa. Hullaantunut yleisö otti ohjaajan vastaan seisoaltaan.
interstellar-4
– Olin kuullut, että tämä on paikka, jonne kerääntyvät elokuvien ja populaarikulttuurin suurimmat fanit. Nyt tiedän, että se on totta. En ole pettynyt. Tämä on ainutlaatuinen tapahtuma, Nolan kiittelee.

Häneltä tiedustellaan näyttelijävalinnoista, kuten McConaugheyn valitsemisesta päärooliin.

– Kun näin ensimmäisiä leikattuja versioita Mud-elokuvasta, olin koukussa McConaugheyyn.

En ennen Mudia tiennyt, että Matthewlla oli näin laaja skaala näyttelijänä. Tajusin silloin, miten loistava hänestä oli tulossa. Oscar-voitto ja uran suunnanmuutos olivat osoituksia siitä, että hän oli valmis Interstellariin. Tarvitsin rooliin näyttelijän, joka pystyy esittämään mattimeikäläistä. Yleisön on voitava kokea tarina hänen kauttaan. Matthew on ilmiömäinen, karismaattinen ja hänen läsnäolonsa välittyy upeasti.

Michael Caine on näytellyt kaikissa Nolanin elokuvissa Batman Begins -seikkailusta lähtien.

– Hän tulee kuvauksiin niin valmistautuneena, että hänen näyttelemisensä vaikuttaa täysin vaivattomalta. Valitsen Michaelin elokuviini esimerkiksi muille. Korkean työmoraalin lisäksi hän on mukavaa seuraa. Michael vitsailee, että hän tuottaa minulle onnea. Se on ollut hyvä strategia hänen puoleltaan, Nolan naurahtaa.

Nolanilla on syynsä tieteisseikkailun tekemiselle tässä vaiheessa uraansa.
Interstellar-3
– Olen aina ollut suuri scifi-fani ja ihaillut Tähtien sotaa ja 2001: Avaruusseikkailua. Ne ovat uskomattomia saavutuksia. Kun olin nuori, astronautin ammatti oli kaikkien suurin unelma. Yhä kauemmaksi galaksimme rajoille suuntautuvat avaruusmatkat tuntuivat västämättömiltä. Viime vuosien teknologinen kehitys on tuonut maailman taskuihimme älylaitteiden välityksellä, ja uskon, että edessämme on pian uusi aikakausi. Kykenemme pian matkaamaan muihin galakseihin. Elokuvassa oli mielenkiintoista tutkia ja kehittää tätä ajatusta veljeni Jonathanin kirjoittaman käsikirjoituksen pohjalta. Kyseessä on suurin mahdollinen seikkailu.

Tähtien sodan ja Avaruusseikkailun ohella Nolanilla on muitakin inspiraation lähteitä, joiden paljastamiseen hän suhtautuu vastahakoisesti.

– En halua antaa liian kattavaa listaa, sillä elokuvaa katsova yleisö alkaisi tarkkailemaan, mistä leffasta olen varastanut minkäkin idean. Tämä ei todellakaan ole vitsi. Scifi-elokuviin, jotka ovat inspiroineet minua jo mainitsemieni filmien lisäksi, kuuluu Blade Runner. Kuitenkin 2001: Avaruusseikkailu on tehnyt minuun suurimman vaikutuksen, sillä näin sen uudelleenjulkaisun 12-vuotiaana suurelta kankaalta isäni kanssa. Tarkoituksemme ei ole pyrkiä samaan kuin siinä elokuvassa, sillä en edes usko, että kukaan pystyy siihen, mutta haluan kertoa vastaavan kokoluokan tarinan, jonka lapset voivat katsoa vanhempiensa kanssa ja eläytyä siihen täysivaltaisesti. Se on tavoitteeni Interstellarin suhteen.

Nolan on aina suosinut kuvaamista aidoissa ympäristöissä, mutta Interstellarin kohdalla se ei tainnut aivan onnistua.

– Pyrin kuvaamaan mahdollisimman paljon kameralla tämän kaltaisessa elokuvassa, sillä lopputulos on aina laadukkaampi kuin tietokone-efektien ja taustakankaan käyttäminen. Hyödynsimme ja yhdistimme monia innovatiivisia tekniikoita. Rakensimme avaruusaluksien sisätilat ja sieltä näkyvät maisemat, jotta näyttelijät näkisivät saman kuin heidän roolihahmonsa. Lavasteiden keskellä näytteleminen ja kuvaaminen antoi meille tunteen siitä, millaista avaruudessa saattaisi olla. Tunteen välittyminen elokuvasta katsojille on hyvin tärkeää.

Ohjaaja kuvaa edelleen filmille ja IMAX-kameroilla, vaikka lähes kaikki muut ovat siirtyneet digitaalikameroihin ja elokuvateatteritkin digitaalisiin projektoreihin.

– Filmi on paras tapa tallentaa ja esittää liikkuvaa kuvaa. Niin se vain on. Mielipiteeni perustuu siihen, mitä olen nähnyt elokuvantekijänä. Olen tietysti teknisen kehityksen ja innovaation kannalla, mutta uutta teknologiaa ei pitäisi ottaa käyttöön ennen kuin se on nykyistä ratkaisua parempi. Yksikään näkemistäni tekniikoista ei pysty tähän. Kokeilen uusia digitaalikameroita ja käyn katsomassa niillä kuvattuja elokuvia, mutta mielestäni niiden resoluutio ja kontrasti eivät pärjää filmille. Myös 3D on ongelmallinen, sillä sen tuoman ylimääräisen ulottuvuuden vastapainoksi katoaa intiimiys ja yksilöllinen elokuvakokemus. Viime kädessä kaikkien ratkaisujen on palveltava katsojia.

Madonreikiin ja niiden hyödyntämiseen liittyy paljon yleistä suhteellisuusteoriaa ja muuta, vaikeatajuistakin tiedettä.

– Olemme todella onnekkaita, että elokuvan vastaavana tuottajana on Kip Thorne. Hän on teoreettinen fyysikko ja huippuasiantuntija, joka konsultoi meitä mahdollisten madonreikien tieteestä ja muista aiheeseen liittyvistä asioista. Keskustelut Thornen kanssa auttoivat etenkin käsikirjoitusvaiheessa, kunnes sain päänsäryn. En halunnut sukeltaa aivan niin syvälle kosmologiaan, koska minun piti selittää asia kansantajuisesti.
interstellar-2
Vaikka Nolanin elokuvat ovat toiminnallisia ja viihdyttäviä, niissä on myös paljon psykologiaa.

– En ole tietoisesti miettinyt sitä, mutta joku viisas psykologi osaisi varmasti kertoa syyn. Todellisuudessa olen kiinnostunut ihmisistä sekä subjektiivisuuden ja objektiivisuuden vastakkainasettelusta, ja siitä, miten olemme oman subjektiivisen näkemyksemme vankeja emmekä näe ympäröivää maailmaa objektiivisesti. Yritän tuoda esille tätä näkökulmaa elokuvissani, joka johtaa automaattisesti henkisten toimintojen tarkastelemiseen.

Interstellarin merkitystä itselleen ja uralleen Nolan ei vielä tässä vaiheessa ole pohtinut.

– Mikään elokuva ei ole valmis ennen kuin yleisö on nähnyt sen, jolloin se saa merkityksensä keskustelujen, kommenttien ja pohdinnan myötä. Tässä elokuvassa on kyse ihmisistä ja mitä kauemmaksi avaruuteen menemme, sitä enemmän sisimpämme tulee esille ja saamme tietää, ketä todella olemme, visionääri kuittaa.

Aiheeseen liittyvät elokuvat

Aiheeseen liittyvät jutut