Kauhun kavalkadi Helsingissä – tsekkaa Night Visions -tärpit

3.11.2015 16:30

Genre-elokuvien festivaali Night Visions Maximum Halloween järjestetään Helsingissä 4.–8. marraskuuta. Mikäli Night Visionsia voi pitää mittapuuna nykykauhusta ja eksploitaatiosta, se tuntuu tällä hetkellä voivan parhaiten jännityselokuvan lajityypissä. Esittelyssä valikoima festivaalin elokuvia.

BITE
★★★
Häitä suunnitteleva nainen saa polttarireissulla ötökänpureman, joka totuttuun tapaan johtaa yhä visvaisempiin ja verisempiin seurauksiin. Suomalainen festariyleisö tuskin perinteisistä efekteistä pyörtyy tai oksentaa.

BODY
★★★
Tylsiin joulupyhiin piristystä hakeva naiskolmikko ajautuu moraaliseen pakkopaikkaan, jossa oikeus ja itsesuojeluvaisto törmäävät ystävyyssuhteita venyttäen. Kaukaa haettu ja hieman venytetty tilanne muodostuu yllättävän samastuttavaksi, kun itse pohtii mitä tekisi.

CHERRY TREE
★★★
Noitapiirin juonittelu paholaisen lapsen maailmaan saattamiseksi hajoaa loppupuolella hölmöksi yleisroiskutteluksi, mutta Wake Wood -ohjaaja David Keating osoittaa hallitsevansa brittikauhun perinteet.

THE CORPSE OF ANNA FRITZ
★★★★
Bodyn äijäversio on mitä epämiellyttävin kuvaus naisia esineellistävien ja omaisuutenaan pitävien nilkkien ajatusmaailmasta. Julkkiksen ruumiin häpäisystä kehittyy ahdistavan toimiva jännäriksi.

EMELIE
★★★
Kolme pientä lasta joutuu Yksin kotona -leffan kauhuversioon, kun korvikelastenvahti alkaa osoittaa yhä oudompia piirteitä. Valitettavasti se jää paljon enemmän ahdistuspotentiaalia sisältävän tarinan anniksi.

THE EXTERMINATOR
★★★★
Teloittajana Suomessa tunnettu – ja rankasti sensuroitu – elokuva on oman käden oikeutta käsittelevien kasarileffojen klassikko.

FEED THE DEVIL

Huumekätkön etsintä vie punaniskajoukon intiaanilegendojen maille, minkä jälkeen haahuillaan metsässä ja liotaan joessa ihan liian pitkään.

42ND STREET MEMORIES
★★★
Elokuvista tutusta New Yorkin pahamaineisesta kadunpätkästä kertova, suomalaisittain hieman irralliseksi jäävä dokumentti täydentää Night Visionsin muutamaa eksploitaatioleffaa ja sisältää todistuslausuntoja festivaalilla vierailleilta ohjaajilta.

A GUN FOR JENNIFER
★★★★
Mielenkiintoisessa jälkijunan eksploitaatitapauksessa 1990-luvun lopulta joukko naisia ryhtyy pistämään sovinisteja kuriin ja rouvan nuhteeseen samalla kun naispoliisi yrittää pysäyttää heitä.

I AM A KNIFE WITH LEGS
★★★
Flight of the Conchords -sfäärejä tavoitteleva mutta liian itsetietoisesti outoa epähauskuutta viljelevä elokuva salamurhaajalta piileskelevästä idioottitähdestä on etäisesti huvittava, mutta kokopitkänä ennemmin rasittaa kuin naurattaa.

NECRONOMICON
★★★
H.P. Lovecraftin tarinoihin perustuva elokuva näyttää hyvältä mutta viihdyttää antologioiden tapaan epätasaisesti.

THE OTHER SIDE
★★★
Hyvä mutta sielua riipivä valinta, jos on ikinä miettinyt miltä Syvän joen punaniskojen arki näyttää tai ei jaksa mennä lähiöpubiin aloittamaan keskustelua hallituksen pakolaispolitiikasta.

PAINAJAINEN ELM STREETILLÄ
★★★★★
Wes Cravenin muistoksi esitettävä moderni kauhuklassikko, jossa lastentappaja palaa kostamaan nuorten unien kautta, toimii edelleen.

THE POOL
★★
Hollantilaisperhe muutaman tuttavan kera leiriytyy kirotun lammen rannalle ja maksaa hinnan kaavamaisessa mutta paikoin tunnelmallisessa rutiinikauhussa.

RE-ANIMATOR
★★★★
Ihastuttavan vinksahtanut huumetta ja gorea kekseliäästi viljelevä tieteiskauhu yli-innokkaasta lääketieteen opiskelijasta on aiheesta kulttisuosikki.

THE SAND
★★★★
Halpis lihaa syövästä hiekkarannasta ei todellakaan jää historiaan, mutta sarjassa ärsyttävät teinit hirviön armoilla se on erinomaisen viihdyttävä tapaus, jonka pitämisestä häpeää.

SCHERZO DIABOLICO
★★★
Päähän potkittu toimistorotta ottaa ohjat käsiinsä, mutta tehokkaasti alkava elokuva menettää otteensa peräkkäisten kostotarinoiden tiimellyksessä.

SOCIETY
★★★★
Hillittömässä tieteiskauhuilussa nuori mies alkaa epäillä, että hänen lähipiirissään olevat ihmiset eivät olekaan ihmisiä ja koko tavallisen elämän kulissien takana piilee pelottava salajuoni.

WHAT WE BECOME
★★★★
Zombielokuvien säännöt ovat niin selviöitä, että niitä ei tarvitse katsojalle selittää. Nyt seurataan tanskalaisen pientaloalueen kohtaloa epidemian puhjetessa. Sisältö ei loista syvällisyydellään, mutta jännitys ja kauhu kasvavat tehokkaasti.

VILLMARK ASYLUM
★★
Joukko tutkijoita selvittää hylätyn hoitolaitoksen rakenteita purku-urakan alla, ja heille tapahtuu outouksia pelkästään siitä syystä, että sellaisia tapahtuu tällaisissa elokuvissa. Ai niin, ja koska saksalaiset.

Arviot: Jouni Vikman

Lisää luettavaa