Näin uusi Mad Max syntyi – lue täältä elokuvan värikäs tuotantohistoria

Mad Max: Fury Road on ensimmäinen Mad Max -elokuva 30 vuoteen. Hahmon ja samalla koko jälkiapokalyptisen toimintagenren luonut George Miller olisi halunnut tehdä elokuvan jo 2000-luvun alussa, mutta projektin tielle kasaantui yllättäviä esteitä. Jossain vaiheessa turhautunut maestro suunnitteli toteuttavansa elokuvan jopa 3D-animaationa.

Teksti: Tuomas Riskala

Kun George Millerin (s. 1945) suunnitelmista tehdä lopultakin neljäs Mad Max -elokuva ilmoitettiin 2000-luvun alussa, kyseessä oli vanha uutinen. Miller oli pyöritellyt elokuvaa mielessään jo 1990-luvulta lähtien. Tappava ase -sarja oli tehnyt Mel Gibsonista (s. 1956) kuitenkin supertähden, eikä miehen mukaan saaminen ollut enää yhtä helppoa.

Myös kahden aiemman Mad Maxin oikeudet omistavan Warner-studion johdossa oli tapahtunut sukupolvenvaihdos, eikä uusi sikariporras ymmärtänyt täysin Millerin luoman sarjan kulttiarvoa. Lopulta Miller sai palautettua elokuvien oikeudet itselleen astumalla sivuun ongelmallisen scifidraaman Ensimmäinen yhteys (1997) ohjaajanpallilta. Vaihdon myötä Warner pääsi tekemään haluamansa elokuvan Robert Zemeckisin kanssa ja Miller kehittelemään rauhassa uutta tulokasta Mad Max -sarjaan, jonka oikeudet olivat nyt sataprosenttisesti sen luoneen ohjaajan hallussa.
mad_max-theron
Jo alusta lähtien Fury Road -lisänimellä kulkeneen Mad Max 4:än käsikirjoitus oli valmis vuoteen 2002 mennessä ja Gibson palaamassa nimirooliin. Tarinan paljastettiin sijoittuvan ajallisesti ensimmäisen Mad Maxin (1979) ja sen jatko-osan Asfalttisoturin (Mad Max 2, 1981) väliseen viiden vuoden aikarakoon.

Kuvausten oli määrä käynnistyä Namibiassa 2003, mutta ne peruttiin Irakin sodan kiristettyä kansainvälistä lentoturvallisuutta. Australiassa kuvaaminen ei ollut myöskään mahdollista, sillä rankkasateet olivat muokanneet aiempien elokuvien näyttämönä toimineet alueet käyttökelvottomiksi varsinkin New South Walesissa sijaitsevalla Broken Hillsin aavikolla.

Kuvausten siirryttyä epävarmaan tulevaisuuteen Gibson sanoutui irti projektista saatuaan vihreää valoa Jeesus-ohjaukselleen The Passion of the Christ (2004). Miller löi puolestaan välissä rahoiksi ohjaamalla ja tuottamalla animaatiohitti Happy Feetin (2006), joka voitti myös vuoden parhaan pitkän animaation Oscarin.
Haaveet Fury Roadin tekemisestä eivät kuitenkaan haihtuneet, ja Miller harkitsi hetken tekevänsä elokuvan jopa 3D-animaationa. Välissä Miller sitoutui ohjaamaan myös sovituksen DC-sarjakuvasta Justice League, mutta tuotanto kaatui vuoteen 2009 mennessä.
Mad_Max-1
Tehtyään Warnerille vielä toisen pingviinianimaation Happy Feet 2 (2011) ja varmistettuaan kuvauspaikat Namibiasta Miller sai lopulta vihreää valoa uudelle Mad Maxille. Pääosaan oli tyrkyllä monia nimiä, etunenässä amerikkalainen Jeremy Renner, mutta Miller päätyi brittiläiseen Tom Hardyyn, josta oli tullut myös Warnerin suosikki Christopher Nolanin hittien Inception (2010) ja Yön ritarin paluu (2012) ansiosta.

Miller halusi tehdä Fury Roadista enemmän Asfalttisoturin kuin Mad Max – ukkosmyrskyn (1985) kaltaisen ja suunnitteli koko elokuvan näyttämään yhdeltä pitkältä takaa-ajolta, jossa olisi mahdollisimman vähän puhetta ja sitä enemmän toimintaa. Visionsa tueksi Miller valmistutti elokuvasta kuvakäsikirjoituksen jo ennen kuin virallinen käsikirjoitus oli edes täysin valmis. Sen tekemiseen osallistui viisi taiteilijaa, jotka piirsivät yhteensä 3 500 kuvaa.
George_Miller_(6451430213)_(cropped)
Miller halusi myös palata juurilleen ja toteuttaa elokuvan mahdollisimman pitkälle ilman tietokoneella luotuja erikoistehosteita. Tuotantotietojen mukaan tässä on onnistuttu yli odotusten, sillä yli 80 prosenttia kaikista tehosteista on luotu fyysisesti ilman cgi-teknologiaa. Elokuva on myös kuvattu kronologisessa järjestyksessä, mikä on tämän tasoisessa, budjetiltaan 100 miljoonan dollarin toimintaspektaakkelissa täysin ennen kuulumatonta.

Tarina kertoo, että Warnerin johto oli niin vaikuttunut jo vuonna 2013 näkemästään raakaleikkauksesta, että päätti antaa Millerille lisää rahaa lisäkohtausten kuvaamista varten. Myös Hardy on syöttänyt bensaa koneeseen hehkuttamalla valmiin elokuvan olevan ”v***n uskomaton” ja paljastamalla sitoutuneensa kolmeen jatko-osaan.

Kaikki aikaisemmat Mad Max -elokuvat Mad Max, Asfalttisoturi ja Ukkosmyrsky esitetään lauantaina 23. toukokuuta elokuvateatteri Orionissa Helsingissä. Lisätietoja KAVIn sivuilla. Elokuvat esitetään myös yksittäisissä esityksissä heinäkuun aikana. Trilogia on saatavilla myös tuoreena blu-ray-julkaisuna järkyttävän halvalla.

George Millerin kuva: Eva Rinaldi / Wikimedia Commons.

Aiheeseen liittyvät elokuvat

Aiheeseen liittyvät jutut