Olympiatuli on sammunut, ja maailman suurin urheilutapahtuma on saatu päätökseensä. Vaikka Suomi jäi tällä kertaa ulos palkintokorokkeilta, jaksoivat urheilun ystävät kannustaa suosikkejaan loppuun asti.
Pariisin olympialaiset 2024 liimasivat urheilukansan tiiviisti ruutujen ääreen koko Euroopassa. Kisat olivat Warner Bros. Discoverylle ennätykselliset niin katsojamäärän kuin sisältöihin sitoutumisen osalta kaikilla alustoilla, yhtiö kertoo tiedotteessa. Mukaan on luettu vapaasti katsottavat tv-kanavat, maksukanavat, suoratoisto, verkkosivustot ja sosiaalinen media.
WBD:n jakeluteissä esitetyt olympiasisällöt tavoittivat yli 215 miljoonaa katsojaa Euroopassa, mikä on tiedotteen mukaan 23 prosenttia enemmän kuin Tokion 2020 olympialaisissa. Suoratoiston välityksellä Pariisin olympialaisia seurattiin enemmän ja pidempään kuin koskaan aiemmin: yli 7 miljardia minuuttia, mikä on kuusi kertaa enemmän kuin Tokion olympialaisissa.
Myös Suomessa olympialaisia seurattiin alusta loppuun tiiviisti. Pariisin olympialaiset tavoittivat WBD:n tv-kanavilla (vapaasti katsottavat TV5 ja Kutonen sekä maksukanava Eurosport 1) 3,2 miljoonaa suomalaista, mikä ylitti aiempien, Tokiossa 2020 järjestettyjen kesäkisojen tavoittavuuden. Katsotuin olympialähetys oli miesten koripallofinaali TV5:llä 10. elokuuta, joka tavoitti 418 000 suomalaista (keskikatsojamäärä 163 000) profiloituen erityisesti nuoriin katsojiin: 54 % yleisöstä oli 25–54-vuotiaita.
Warner Bros Discovery oli Pariisin olympialaisten aikana (26.7.–11.8.) suurin kaupallinen tv-talo 25–54-vuotiaiden keskuudessa haukaten 40 % katselusta (koko vuoden 2024 kaupallinen katseluosuus 24,1 %). WBD:n virallinen olympiakanava TV5 ylsi jaetulle kärkisijalle 25–54-vuotiaissa 21 %:n kaupallisella katseluosuudella (koko vuoden osuus 9,1 %). TV5:n osuus kolminkertaistui edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna ja ylitti Tokion kisat +22 %:lla.
Suoratoiston puolella Maxin olympiasisältöjä katsottiin Suomessa kisojen aikana yli 11-kertainen määrä verrattuna Tokion 2020 olympialaisiin discovery+:ssa.
”Pariisin olympialaiset saivat upean vastaanoton, ja on ollut hienoa todistaa Warner Bros. Discoveryn nousua Suomen suurimmaksi kaupalliseksi tv-taloksi kisojen aikana. Yli 3 800 tuntia liveurheilua ja ensiluokkaiset studioympäristöt houkuttivat katsojat päivästä toiseen tarjontamme äärelle. Kesän suurin tv-tapahtuma on ollut todellinen menestystarina”, sanoo Warner Bros. Discoveryn Pohjoismaiden toimitusjohtaja Christina Sulebakk.
Olympiahuuma ei pääty tähän, sillä tammikuussa 2023 julkistetun sopimuksen myötä Warner Bros. Discovery välittää jatkossakin olympialaisten jokaisen hetken yhtiön suoratoisto- ja maksutv-palveluiden välityksellä. Sopimus kattaa Milanon ja Cortinan talviolympialaiset 2026, Los Angelesin kesäolympialaiset 2028, Ranskan Alppien talviolympialaiset 2030 sekä Brisbanen kesäolympialaiset 2032.