Säälittävä yritys markkinoida Noahia kristityille: Studio yritti lisätä raamattuelokuvaan rock-musiikkia

11.3.2014 11:05

Paramount Picturesin pomot yrittivät tosissaan saada kristityt kiinnostumaan Darren Aronofskyn Noahista, kertoo New Yorker.

Aronofsky sai vastikään studiolta hyväksynnän omalle viimeiselle leikkaukselleen. Tätä ennen ainakin tusina koeversiota oli epäonnistunut kristillisen yleisön viehättämisessä.

New Yorker on nyt paljastanut, millaisia hylätyt versiot olivat.

Joulukuussa Paramount testasi viidettä ja ”vähiten aronofskymaista” versiota Noahista: elokuva oli vain 86 minuuttia pitkä, alkoi uskonnollisella kuvamontaasilla ja loppui rock-kappaleeseen. Tämä versio sai kuitenkin testiyleisöltä alhaisemmat pisteet kuin Aronofskyn oma versio.

Studio pitää elokuvan luonnollisena kohderyhmänä evankelikalistisia liikkeitä. Kaupallisesti Noahia pidetään suorana jatkumona Mel Gibsonin Passion of the Christille, joka tuotti 611 miljoonaa maailmanlaajuisesti.

Aiemmista testinäytöksistä kerrottiin, että yleisöä ärsyttivät  Aronofskyn leikkaaman version synkät kohtaukset, joissa Russell Crowen esittämä Nooa ryyppää ja pohtii koko ihmiskunnan pyyhkimistä maailman kartalta. Version sanottiin ottavan liikaa vapauksia lähdemateriaalista, vaikka juomiskohtaus Raamatussa esiintyykin.

Aronofskya testiyleisön reaktio ei tunnu liikuttavan.

”Kymmenen ihmistä samassa huoneessa yrittää pähkäillä, mikä on heidän suosikkijäätelönsä, ja valitsee vaniljan”, hän sanoi.

Lähde: New Yorker, Guardian

(Episodi/JA)

Lisää luettavaa