Suomalaisväriä Disneyn studioilla: vuosi elämästä kiteytyi kahteen minuuttiin

17.12.2013 12:11

Frozen – huurteinen seikkailu on Walt Disney -animaatiostudioiden versio H.C. Andersenin sadusta Lumikuningatar. Animaattori Kira Lehtomäki, jonka isä on suomalainen ja äiti hollantilainen, oli mukana tekemässä seikkailua.

Teksti: Johanna Juntunen, Los Angeles

Frozenissa seurataan prinsessa Annan taivalta sisarensa Elsan luo sen jälkeen, kun Elsa on vahingossa taikonut kuvitteellisen Arendelin kuningaskunnan ikuiseen talveen. Matkan varrella on monta mutkaa, ja Anna tapaa oppaansa Kristoffin kanssa erikoisia tuttavuuksia kuten kesästä unelmoivan lumiukko Olafin. Disneyn animaatio-studioilla työskentelevä Kira Lehtomäki (Räyhä-Ralf, Kaksin karkuteillä, Bolt) kertoo ammatistaan ja haasteistaan Frozenin parissa.

Mistä sait sysäyksen animaattorin ammattiin?
Kun näin piirroselokuvan Prinsessa Ruusunen lapsena. Tiesin silloin, että halusin tulla piirtäjäksi Disneylle.

Miten ammatin hankkiminen tapahtui käytännössä?
Opiskelin tietotekniikkaa ja ohjelmointia Washingtonin yliopistossa Seattlessa. Osallistuin myös Pixarin käynnistämään Animation Mentor -ohjelmaan, joka on avoin kaikille, joilla on web-kamera ja tietokone. Animaattorin urasta haaveilevat opiskelijat saavat oman mentorin, joka arvostelee heidän töitään.

Miten tärkeää mentorointi oli sinulle?
Pidän sitä oleellisena etenemiselle urallani. Lähetin työnäytteeni Disneylle kuusi vuotta sitten, ja sain työpaikan huolimatta kovasta kilpailusta alalla. Ensimmäiset kuusi kuukautta olin harjoittelijana ja mentorinani oli ohjaaja Eric Walls.

Mitä ohjelmistoa käytät työssäsi?
Samaa kuin opiskeluaikanani eli Maya -3D-mallinnus- ja -animointiohjelmistoa, jota käytetään myös Disneyn studioilla. Tosin perus-Mayaa on terästetty studion ohjelmoijien omilla innovaatioilla.

Mitä hahmoja animoit Frozenssa?
Pääasiassa kahta prinsessasisarusta Annaa ja Elsaa. Se oli hienoa, koska Disney-seikkailujen naishahmot ovat aina kiehtoneet minua. Kaikista parasta oli animoida heidän välistään kommunikointia ja fyysistä vuorovaikutusta.

Mitä apukeinoja sinulla oli työsi tukena?
Näyttelijät olivat yhdessä äänitysstudiossa, ja pääsin seuraamaan heidän työskentelyään. Myöhemmin katsoin myös sessioista kuvattua videota. Monet näyttelijät tulivat myös juttelemaan animaattoreiden kanssa. Muistan, miten Idina näytti meille, miten hän hengittää laulaessaan, ikään kuin työntää sanat suustaan ja mitä konsonantteja tai vokaaleja hän painottaa missäkin säkeessä. Se auttoi todella paljon saamaan piirroshahmot näyttämään siltä kuin ääni tulisi heidän suustaan.

Kuinka pitkä oli oma työrupeamasi?
Aloitin lokakuun puolivälissä 2012 ja lopetin tämän vuoden syyskuun lopussa, eli urakka kesti lähes koko vuoden.

Koska elokuvien normaali esitysnopeus on 24 ruutua sekunnissa, hahmo on piirrettävä 24:ään eri asentoon jokaista sekuntia kohden, jotta se näyttää liikkuvan uskottavasti. Montako minuuttia omia piirroksiasi päätyi elokuvaan?
Noin kahden minuutin verran. Vuosi elämästäni kiteytyi kahteen minuuttiin valkokankaalla! Meille animaattoreille, joita työskenteli elokuvassa noin 70, se on pitkä aika.

Mikä on parasta työssäsi?
Nautin työn pikkutarkasta luonteesta, joka on minusta kuin nukeilla leikkimistä tietokoneen sisällä. Pientenkin muutosten tekeminen hahmon kasvonilmeisiin vaikuttaa paljon sen viestimään tunnetilaan. Haastavinta on saada piirroshahmo näyttämään siltä, että se lausuu vuorosanat aidosti ja luonnollisesti.

Turhaudutko koskaan, jos et saa kohtausta toimimaan?
Toisinaan pieni kävelylenkki auttaa. Muistan, miten kamppailin ihan ensimmäisen kuvan kanssa, joka on myös trailerissa. Kyse on kohtauksesta, jossa Anna tapaa prinssi Hansin, ja ensitapaaminen on hieman jähmeä. Olin tehnyt testikuvan kohtauksesta, mutta huumori ei tullut esille eikä se muutenkaan toiminut. Kyse oli vielä suosikkivuorosanoistani elokuvassa, ja olin niin onnellinen, että sain sen piirrettäväkseni. Menin esimieheni juttusille, ja hän piirsi joitakin esimerkkikuvia ja neuvoi minua keskittymään siihen, mitä hahmot ajattelevat. Se on loppujen lopuksi kaikista tärkein asia, joka animaattoreiden pitäisi tuoda esille hahmoista, mutta se on niin helppo unohtaa, kun keskitymme niin paljon hahmojen liikkumiseen.

Mikä on seuraava projektisi?
Disneyn seuraava animaatioelokuva on Big Hero 6, joka on studion ensimmäinen Marvel-sarjakuvan filmatisointi. En ole mukana siinä, mutta toimin työnjohtajana sitä seuraavassa elokuvassa, joka on Utopia. Sen ohjaa Byron Howard (Kaksin karkuteillä, Bolt). Olen työskennellyt hänen kanssaan kahdessa elokuvassa ja ihailen häntä suuresti.

Onneksi olkoon ylennyksestä!
Kiitos! En voi vieläkään uskoa, että olen päässyt unelma-ammattiini. Tämä uusi haaste on kuin kirsikka kakun päällä.

Frozen – huurteinen seikkailu tulee teattereihin 20.12.2013.

Lisää luettavaa